Gå til innhold

Skalering av bildet på 4K-monitor

nor50

Anbefalte innlegg

Jeg byttet ut en 55" 4K-TV med en 40" Philips 4K-monitor.

https://www.komplett.no/product/827908/datautstyr/skjermer/skjermer/philips-40-4k-led-bdm4065uc00#

55" skjermen stod vel ca. 1 meter fra meg, og 4K ble alt for lite på skjermen for meg, så kjørte 1080P på den. Byttet nå ut til 40" Philips 4K-monitor, og den står nå ca 40-50 cm fra meg. Allikevel er skrift og grafikk alt for liten. Har Win 10 og Nvidia. Er det noe "lett" måte å skalere alt opp på? Er jo bare ' "rulle musa" på skjermen for større skrift, men menyer, iconer osv osv er jo bittesmå. Hadde vært greit å kunnet se dem...

Endret av nor50
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du med en 4K TV som PC skjerm hvis du må skalere tekst på en 40 tommer? Pixel tettheten på den Philips'n er omtrent det somme som 1440p blir på en 27" vanlig PC skjerm. Så sier du at du har den 40-50 cm unna også, som er relativt nærme. Ikke for å være frekk ellerno, men har du vurdert nye briller? Eller slå deg til ro med en 1080p 55" isteden? Windows er uansett håpløs med skalering dessverre. I Linux kan man stille alle fontene selv akkurat slik man vil ha dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var der, og den står på 350 % uten at det på noen måte er blitt noe større...  Ser vel egentlig allerede at jeg nok selger denne og kjøper meg en større TV igjen...

Hmm hva med å fjerne gamle nVidia drivere, legge inn nyeste og så sette Windows DPI scaling manuelt til 125 eller 150%? Hvis du ikke allerede har prøvd det samme. Jeg pleier å bruke 125% på min 32" 4K skjerm, og da synes jeg alt blir passe. Setter jeg 150% så får jeg samme desktop plass som på en 1080p skjerm, og digre fonter i Windows. Ting blir da enda større på din 40 tommer, så burde være leselig...

Lenke til kommentar

Er en grunn til at jeg oppgraderte fra 4K skjerm til 1440P skjermer :p

4K i Windows er noe dritt (min erfaring). 1440p fungerer utmerket.

Ja det er det. Heldigvis finnes Linux, for der funker 4K skjerm bedre siden man har større kontroll over fontene. Derfor har jeg nå 4K skjermen koblet til Linux maskina og Asus 1440p skjermen til Windows maskina  :wee:

Lenke til kommentar

Ja det er det. Heldigvis finnes Linux, for der funker 4K skjerm bedre siden man har større kontroll over fontene. Derfor har jeg nå 4K skjermen koblet til Linux maskina og Asus 1440p skjermen til Windows maskina  :wee:

Jepp, så er vel linux ubruklig til alt annet enn terminal eller nettleser for de aller fleste. :p

Lenke til kommentar

Windows 10 fungerer mye bedre med 4k skjerm enn win 8.1 hos meg. Skrift og slikt skalerer helt flott på 4k skjermen her i win 10.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 10 fungerer mye bedre med 4k skjerm enn win 8.1 hos meg. Skrift og slikt skalerer helt flott på 4k skjermen her i win 10.

Men som sagt, flere program jeg bruker forblir knøttsmå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...