Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg plettfri vandel?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om en slik løgn kan medføre staff av noe slag? (Hjemmel?) Og i så fall, hva straffen kan bli?

Inntil to års fengsel, jf. straffeloven § 221 (1) (d). I tillegg kan du utestenges fra den elektroniske løsningen.

Takker.

Etter ordlyden synes jeg hjemmelen er litt tvilsom. Det virker ikke selvsagt for meg at opplysningen om formålet med attesten er en "forklaring" som er "bestemt til å avgi bevis" etter §221(1)(d).

Men jeg ser på noten i Rettsdata at Høyesterett i flere saker har tolket "bestemt til å avgi bevis" bredt. For eksempel i Rt. 1980 s. 376, hvor tiltalte fikk 30 dagers ubetinget fengsel for å ha løyet om hvorfor han trengte korttidspass. Så, du har sannsynligvis rett.

(En annen sak er at det vil være vanskelig å få noen dømt. Både fordi politiet sjelden vil oppdage at attesten ikke ble brukt "i utlandet", og fordi det vil være vanskelig å bevise skyld dersom personen så bare sier "jeg ombestemte meg".)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flytt gjerne tråden om den er i feil sted!

Hei, jeg lurer på om jeg har plettfri vandel? Jeg vet enda ikke hva jeg skal bli, men det jeg interesserer meg for er yrker som krever plettfri vandel, eller en annen form for politiattest.

Jeg har ikke blitt dømt for noe før, jeg vet heller ikke om jeg har blitt anmeldt (men jeg burde vel ha fått brev eller beskjed om jeg har blitt dømt eller anmeldt). 

Alt jeg vet, er at jeg har fått to brev fra politiet, og et møte politiet.

Det ene brevet (som førte til møtet) var at jeg hadde tyvlånt kredittkortet til min mor, og det ble da anmeldt. Saken ble jo da henlagt, da min mor fant ut at det var meg, og ville ikke anmelde hennes egen datter.

Det andre brevet jeg fikk, var også da jeg var ung (som da jeg tyvlånte kortet til min mor, ungdomsskolen), jeg skulle selge en mobil, men kjøperen ville ha den sendt til en rar addresse. Jeg sendte først en pakke i postoppkrav først, for å få pengene (uten mobilen). Kjøperen ble jo da rasende, og kontaktet politiet. Jeg fikk da et brev som sto noe med bedrageri. Hørte aldri mer fra politiet, siden jeg og kjøperen løste jo problemet (siden jeg forklarte at jeg bare ville være safe). Så han fikk jo mobilen til slutt.

Det jeg lurer på er, har jeg plettfri vandel? Jeg har vurdert å ringe politiet, men det virker som om det er bare for om du er i nød eller den slags, ikke for å spørre om vandelen din. Har noen tips?

Yrker som virker interessante: Advokat, lærer, sykepleier, barnevernspedagog, NAV-rådgiver.

Noen tips? Og hvordan kan jeg eventuelt finne ut om dette 100%? Fordi jeg kan ikke be om politiattest med mindre det er grunn for det, som for eksempel hvis jeg skal søke jobb eller utdanning... Men jeg trenger jo denne attesten/bekreftelsen nemlig før jeg søker noen av det...

Håper på svar som kan hjelpe meg.

Anonymous poster hash: d1208...9c0

Av det du sier så har du plettfri vandel.. (henlagte saker kommer ikke opp i politiattester, hverken vanlige eller uttømmende).

Hvis du har tenkt å søke Politihøgskolen så må jeg gjøre deg kjent at de også "sjekker" grundigere selvom du har plettfri vandel.. dvs de kan lese seg opp i sakene du har vært mistenkt, siktet eller fornærmede. De gjør en helthets vurdering.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...