Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Endring i arbeidskontrakt og konkuranseklausul

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Min nåværende arbeidsgiver har bestemt at alle ansatte skal få ny arbeidskontrakt som erstatter den eksisterende.

I denne kontrakten står det blant annet at jeg vil få en konkuranseklausul på 3 mnd etter oppsigelses slutt, men da med 90 % betalt lønn.

Så jeg lurer på noen ting;

- Er det lovlig å bare å kreve at vi skal signere på en ny kontrakt hvor nye elementer er tatt inn (konkuranseklausul)? Jeg mener også å ha lest at i de nye lovene så har man krav på 100% lønn under klausulperioden. Hvis så skulle stemme, vil da denne klausulen være ugyldig i en framtidig tvist?

- I tillegg så står det også at jeg er i en særlig uavhengig stilling og at jeg ikke har rett til overtid og dette er tatt høyde for i fastlønnen. Jeg er en mellomleder i en bedrift med 70 mill i omsetning og jeg har ansvar for 25 mill og 4 ansatte. Jeg har en overordnet sjef som i realiteten har personalansvaret.
Hvor går grensen for særlig uavhengig stilling? Sjefen min hadde fått det for seg at hvis man hadde ansvar for med enn 20 mill...

Anonymous poster hash: 52ba9...cf0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det nye tillegget i arbeidsmiljølova så har du rett på 100% av lønna

§ 14 A-3.Kompensasjon dersom konkurranseklausuler gjøres gjeldende (1) Dersom en konkurranseklausul gjøres gjeldende, skal arbeidsgiver betale arbeidstakeren kompensasjon tilsvarende 100 prosent av arbeidstakerens arbeidsvederlag opp til 8 G, og deretter minst 70 prosent av arbeidstakerens arbeidsvederlag over 8 G. Kompensasjonen beregnes på grunnlag av opptjent arbeidsvederlag de siste 12 månedene før oppsigelses- eller avskjedstidspunktet. Kompensasjonen kan begrenses til 12 ganger folketrygdens grunnbeløp.

8 G tilsvarer litt i overkant av 700 000 kr, så med mindre din årslønn er høgare enn dette så skal du ha 100% av lønna så lenge klausulen er i kraft.

Arbeidsgiver kan kreve at det signeres ny arbeidskontrakt, men då må det være i form av ei endringsoppsigelse. Altså at arbeidsgiver må følge dei vanlege reglane for oppsigelse av arbeidskontrakta (saklig grunn, formkrav, osv). Då får du som arbeidstakar valget mellom å enten akseptere oppsigelsen og inngå ny arbeidsavtale med nye vilkår, eller takke nei til den nye arbeidsavtalen og dermed bli oppsagt etterdei vanlege reglane.

Det er ingen omsettningskrav i forhold til kva som er særlig uavhengig stilling. Dette er kva arbeidstilsynet skriver om særlig uavhengige stillingar:

Særlig uavhengig stilling

Med særlig uavhengig stilling menes arbeidstakere som ikke har direkte lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger.

Dette dreier seg om arbeidstaker som selv prioriterer sine oppgaver, de bestemmer selv hva de skal gjøre, hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal gjøres og hvordan arbeidet skal utføres.

Selv om en arbeidstaker er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene, må arbeidstiden likevel ordnes slik at:

• arbeidstaker ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger.
  • arbeidstaker har mulighet for å ivareta sikkerheten.

Arbeidstakere som er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene har på samme vilkår som andre arbeidstakere rett til redusert arbeidstid og fritak fra nattarbeid.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151/

Som du ser så er det viktigaste momentet for om du har særlig uavhengig stilling at du i stor grad kan styre din eigen arbeidsdag både med tanke på når du jobbar, kva du gjer, og kva du delegerer til andre arbeidstakarar.

Ei mellomledarstilling vil vanligvis ikkje komme under arbeidsmiljølova sine unntaksbestemmelser om ledande eller særlig uavhengig side, uavhengig av omsettning og ansvar.

Men det er verdt å merke seg at dette vil kreve ei konkret vurdering av din stillingsinstruks. Dersom din jobb kun er å passe på at dei 25 millionane som du har ansvaret for, og at du ikkje har krav på deg om å møte på jobb på bestemte tidspunkt, utføre bestemte arbeidsoppgåver, osv så lenge du ivaretar budsjettet så vil du nok ha ei særlig uavhengig stilling.

Men dersom du "kun" er ein mellomledar med delegert ansvarsområde så vil du ikkje komme under arbeidsmiljølova sine unntaksbestemmelser.

Unntaka er meint for arbeidarar i heilt spesielle situasjon, som f.eks. toppsjefen/grunnleggaren av ein arbeidsplass som står fritt til å jobbe så mykje eller lite som dei sjølv vil, og liknande.

Typiske eksempel på særlig uavhengig stilling er ansatte som kun skal passe på ein bestemt ting, som f.eks. at IT-systemet fungerer eller at lageret alltid er fylt opp. Slike ansatte vil då stå fritt til å jobbe kun når det er behov for det, som f.eks. at dei av og til møter på jobb og går igjen etter nokre få timar fordi alt fungerer som det skal, og andre gongar så jobbar dei lange arbeidsdagar fordi ting plutselig ikkje lenger er i orden.

Du har antageligvis ikkje ei slik stilling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Så hvis jeg skulle finne på å signere denne kontrakten hvor det står 90% av lønnen. Vil jeg da i en konflikt kunne si at den er ugyldig og skal tilsidesettes? Jeg har i en periode vurdert å skifte arbeidsplass.

Vil det være en saklig grunn med endrings-oppsigelse at dem ønsker å legge inn en konkuranseklausul?

I forhold til særlig uavhengig stilling, så har jeg i utgangspunktet faste arbeidstider (4 dagvakter,1 kveld i uka, hver 4 helg.) Jeg har dog fleksibilitet ved at så lenge det er bemanning nok til at jobben/resultatene blir utført, så kan jeg ta korte dager.

Anonymous poster hash: 52ba9...cf0
Lenke til kommentar

Vil det være en saklig grunn med endrings-oppsigelse at dem ønsker å legge inn en konkuranseklausul?

I utgangspunktet ja.

§ 15-7. Vern mot usaklig oppsigelse

(1) Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold.

[...]

Behovet for å sikre virksomheita ved å iverksette ein konkurranseklausul vil nok vanligvis kunne være begrunna i virksomheitas forhold og dermed være gyldig oppsigelsesgrunn (men dette er ei vurderingssak).

Lenke til kommentar

Det er det ingen fasit på.

Men uansett så vil du stå fritt til å takke nei til ny arbeidsavtale og dermed berre motta oppsigelsen.

Så dersom du søker jobb hos ein konkurrent no så vil ikkje arbeidsgiver kunne tvinge deg inn i ein konkurranseklausul.

Dette er ein kalkulert risiko for din arbeidsgiver. Behovet for å beskytte seg mot at ansatte i framtida stikker over til konkurrentane med detaljkunnskaper og kundar, kontra faren for at ein har for å miste gode ansatte ved å iverksette endringsoppsigelser med ny og meir restriktiv arbeidsavtale.

Så om du får deg ny jobb så kan du berre nekte å inngå ny arbeidsavtale. Då er det spørsmålet om når arbeidsgiver starter oppsigelsesarbeidet. Sidan vi no er på den nest siste arbeidsdagen i måneden så skal det nok til at du får ein oppsigelse før vi starter på februar. Så då vil ikkje oppsigelsestida starte før 1 mars. (Med forbehold om at du ikkje har avtalt anna måte å rekne oppsigelsestida på).

Men det er ingenting som hindrer arbeidsgiver i å komme med eit krav om å enten signere avtalen i løpet av morgådagen for å ikkje i staden få oppsigelsesvarselet denne dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...