Gå til innhold

sata og fat32

bjalle

Anbefalte innlegg

Jeg har en wd raptor 37gb disk som jeg har brukt ntfs filsystem på og den fungerte utmerket,men før en ny xp installasjon valgte jeg å kjøre fdisk og format fra en win98 oppstart diskett med fat32 filsystem og oppdaget at disken ble mye mer stillegåede både under oppstart og bruk, det virker som disken likte fat32 filsystem mye bedre enn ntfs som knitret og bråkte litt under bruk, Er det noen som har hatt samme erfaring ??Litt merkelig men jeg merker stor forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, dette syntes jeg var interessant for jeg har akkurat selv kjøpt en S-ATA disk (seagate 7200.7 120gb) som jeg valgte kjøre ntfs på... Greia er at jeg også reagerte på overdreven "knitring"til tider.

Det jeg nå lurer på er hvilken cluster størrelse kjører du på disken?

selv har jeg 4k (største jeg fikk velge på ntfs) og den går greit på vanlige prog og spill men når jeg kjører SWG online så stopper d direkte opp enkelte ganger og disken jobber som bare F.... den gamle disken sleit ikke halvparten så mye i tilsvarende situasjoner...

Vurderer en ny clean install jeg og .. men fat32.. ble d ikke merkbart tregere?

Lenke til kommentar

Hadde vært litt interessant å høre hvordan du opprettet NTFS partisjonen. Dersom du brukte "convert" kommandoen, settes cluster size til 512 byte, men dersom man oppretter partisjonene på vanlig måte (med DiskManager, eller under installasjonen), blir cluster size 4 Kb.

Lenke til kommentar

Converterte til ntfs under ny installasjon av xp på fat32 disk, har ikke gjort noe som helst med clustersize.Installerte xp igjen men da kjørte jeg fdisk og format først med en win98 diskett og installerte xp på den partitionen ,hørte også under installasjon at disken jobbet mindre.Jeg vil selvfølgelig ikke anbefale andre til å gjøre det samme men slik var det hos meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...