M-WaWe Skrevet 19. november 2003 Forfatter Del Skrevet 19. november 2003 300 kroner i forskjell er noe problem. Jeg er bare interesert i å finne ett bra kort. Jeg er ikke fornøyd med det jeg har nå. Så foreløpig så er det vel ic7-g jeg vurderer. Mange som sier det er bra og har det selv. Og så følger det veldig mye med på kortet. Lenke til kommentar
shit89 Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Kortet så greit ut det men jeg liker ikke S-ATA raid. Har du noe som helst grunnlag for å si dette??? Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 19. november 2003 Forfatter Del Skrevet 19. november 2003 Kortet så greit ut det men jeg liker ikke S-ATA raid. Har du noe som helst grunnlag for å si dette??? Jeg har raid 0 og 1 i dag, men må inrømme at jeg ikke har testet S-ATA selv. Men jeg har noen ett par kollega som alle har anbefalt meg å ikke bruke S-ATA. Og det har jeg tatt til følge. Jeg spurte dem om råd på akkurat samme måte som jeg har spurt om råd her på forumet. Kan jo spørre tilbake: Hvorfor bør jeg bruke S-ATA? Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Kortet så greit ut det men jeg liker ikke S-ATA raid. Har du noe som helst grunnlag for å si dette??? Jeg har raid 0 og 1 i dag, men må inrømme at jeg ikke har testet S-ATA selv. Men jeg har noen ett par kollega som alle har anbefalt meg å ikke bruke S-ATA. Og det har jeg tatt til følge. Jeg spurte dem om råd på akkurat samme måte som jeg har spurt om råd her på forumet. Kan jo spørre tilbake: Hvorfor bør jeg bruke S-ATA? Det er raskere og kablene tar MYE mindre plass i kabinettet. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Men jeg har noen ett par kollega som alle har anbefalt meg å ikke bruke S-ATA.Og det har jeg tatt til følge. Jeg spurte dem om råd på akkurat samme måte som jeg har spurt om råd her på forumet. Kan jo spørre tilbake: Hvorfor bør jeg bruke S-ATA? Det som er "problemet" er at S-ATA er en ny teknologi og gamle "datanerder" uten viten som ikke gidder å tilegne seg kunnskap om bruk og innstallasjon av S-ATA disker. Ny teknologi medfører forandringer og for noen så lever de opp til et motsatt uttrykk, "forandring fryder ikke". Hvorfor du bør bruke S-ATA: Det er de raskeste diskene på markedet (untatt SCSI disker til flere K), kabelproblematikken forsvinner nesten, master/slave problematikken forsvinner. Generelt så er dagens teknologi bedre og kjappere enn gårsdagens teknologi. "Den som intet våger intet vinner" er et uttrykk som gjelder utvikling, vil man ikke prøve noe nytt så hadde vi brukt "kuleramma" ennå og ikke våget oss inn i dataalderen. Det finnes ennå mange som bruker denne "kuleramma" og som frykter utviklingen, jeg er ikke en av de! Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 19. november 2003 Forfatter Del Skrevet 19. november 2003 ok.....bra svar:) Men jeg bruker kalkulator og ikke kuleramme *grin* Men alikvel så er det vel Abit kortet som ser ut til å være det beste kjøpet. (Men jeg regner jo med at det er noen som er uenig) Er ikke enkelt å kjøpe nye deler nå det er ett så vannvittig utvalg. Sitter jo her og lurer på om jeg skal beholde den prosessoren jeg har (P4 2,53) eller om jeg skal oppgradere den nå samtidig med hovedkortet. Eller om det egentlig er noe merbar forskjell. Men ser ihvertfall ut som om jeg kjøper ett abit kort. Lenke til kommentar
M`kululu Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 er vel ikke noe vits å oppgradere cpu Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Jeg ville anbefalt et Gigabyte 8KNXP: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1831&p=16 Alle raid (s-ata og ide) muligheter du kan ønske deg, dual bios, mulighet for 6-fase strøm til cpu, alt av usb og firewire, mulig å koble til tolv!! hd/cd/dvd. Overklokker bra også. Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Jeg ville anbefalt et Gigabyte 8KNXP:http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1831&p=16 Alle raid (s-ata og ide) muligheter du kan ønske deg, dual bios, mulighet for 6-fase strøm til cpu, alt av usb og firewire, mulig å koble til tolv!! hd/cd/dvd. Overklokker bra også. ikke noe dumt kort nei.... Men prisen var jo litt høy (2109 kroner + frakt) og hvis jeg vil ha ultra kortet så snakker vi om 3473 kroner + frakt Er litt mye for ett hovedkort synes jeg. Men kortet hadde mange bra finesser og er sikkert ett kjempebra kort. Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Men prisen var jo litt høy (2109 kroner + frakt) og hvis jeg vil ha ultra kortet så snakker vi om 3473 kroner + frakt ultra? du trenger vel ikke scsi ? Men det er et dyrt kort, hvilken grense ville du satt på pris ? Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 ultra? du trenger vel ikke scsi ? Men det er et dyrt kort, hvilken grense ville du satt på pris ? Jeg har vel tenkt max 1500-1600 kroner. Men er det billigere så er jo det bare positivt Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 (endret) kabelproblematikken forsvinner nesten, master/slave problematikken forsvinner. Problematikk? Hvis man har problemer med å stille inn master og slave, så er nok ikke selvbygd tingen uansett. Er vel også veldig få som har problemer med IDE-kablene sine. En eventuell marginal temperaturøkning sjenerer neppe den jevne bruker. Endret 21. november 2003 av buskmann Lenke til kommentar
john_h Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Jeg ville anbefalt et Gigabyte 8KNXP:http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1831&p=16 Alle raid (s-ata og ide) muligheter du kan ønske deg, dual bios, mulighet for 6-fase strøm til cpu, alt av usb og firewire, mulig å koble til tolv!! hd/cd/dvd. Overklokker bra også. ikke noe dumt kort nei.... Men prisen var jo litt høy (2109 kroner + frakt) og hvis jeg vil ha ultra kortet så snakker vi om 3473 kroner + frakt Er litt mye for ett hovedkort synes jeg. Men kortet hadde mange bra finesser og er sikkert ett kjempebra kort. Lillebroren, 8IK1100, er jo også en mulighet... den mangler riktignok p-ata raid, og 6-fase strøm.. Jeg har et selv og er strålende fornøyd med det! *grin* Du får det for rundt 1400kr.. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 norrick Tja, nå har eg msi 875P neo og kan ikke si at det er dårligt. Har nettopp byttet ram brikkene som var defekte, men ellers er eg meget fornøyd med det. Har hatt to msi og 5 abit og har ikke noe negativt å si om noen av dem? Er vel bare du som har vert uheldig, hvem vet. F4en Husk du skal aldri si aldri. Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 24. november 2003 Forfatter Del Skrevet 24. november 2003 Har hatt en del forskjellige hovedkort jeg og etterhvert. Det største problemet med de jeg har hatt er at det alltid mangler noe på det. Enten bråker det mye, mangler usb.20, firewire, raid osv Derfor vil jeg finne ett bra kort nå og så får jeg heller betale litt ekstra for det. Kan ikke alltid være kjip heller (selv om kona sikkert ikke er enig i meg nå) Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Skal du ha et bra hovedkort, kjøp Aopen, kjøp AX4C MAX i875P. Det har alt, og støtter f.eks 800Mhz FSB, så hvis\når du vil oppgradere prosessor så slipper du å kjøpe nytt hovedkort også. Les f.eks på Aopen sine egne hjemmesider om AX4C MAX i875P. Der har de også linker til 15(!) tester av HK'et... Det koster 1700kr, men er verdt det. Som sagt det har alt (unntatt SCSI), er klart for fremtidige 800MHz FSB prosessorer, har utrolig mange små smarte finesser som f.eks to bios brikker hvis du klarer å ødelegge den ene (virus, strømmen går når du skal flashe osv...), SIlent tek som styrer viftene du har i kabinettet for max stillhet (hvis du vil), EZ clock, overklokk cpu'en via et windows basert GUI osv... Gjør deg selv den tjenesten å sjekk ut linken, og testene av kortet, f.eks fra ocworkbench.com Performance 9 / 10 Features 9 / 10 Ease Of Installation 9 / 10 Overclocking Features 10 / 10 Documentation 10 / 10 Overall Rating : 9.4 / 10. Så hvis du heller vil betale 300-400kr mer for et HK som har alt, så kjøp det. Er du bare ute etter pris, kjøp noe annet. Se på det her! -mvh. erik Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 24. november 2003 Forfatter Del Skrevet 24. november 2003 Skal du ha et bra hovedkort, kjøp Aopen, kjøp AX4C MAX i875P. Det har alt, og støtter f.eks 800Mhz FSB, så hvis\når du vil oppgradere prosessor så slipper du å kjøpe nytt hovedkort også. Les f.eks på Aopen sine egne hjemmesider om AX4C MAX i875P. Der har de også linker til 15(!) tester av HK'et... Det koster 1700kr, men er verdt det. Som sagt det har alt (unntatt SCSI), er klart for fremtidige 800MHz FSB prosessorer, har utrolig mange små smarte finesser som f.eks to bios brikker hvis du klarer å ødelegge den ene (virus, strømmen går når du skal flashe osv...), SIlent tek som styrer viftene du har i kabinettet for max stillhet (hvis du vil), EZ clock, overklokk cpu'en via et windows basert GUI osv... Gjør deg selv den tjenesten å sjekk ut linken, og testene av kortet, f.eks fra ocworkbench.com Performance 9 / 10 Features 9 / 10 Ease Of Installation 9 / 10 Overclocking Features 10 / 10 Documentation 10 / 10 Overall Rating : 9.4 / 10. Så hvis du heller vil betale 300-400kr mer for et HK som har alt, så kjøp det. Er du bare ute etter pris, kjøp noe annet. Se på det her! -mvh. erik kjekt kort det også gitt. Litt opp i pris men det er kanskje verdt det? Slikt jeg forstår det så er ikke firewire intregrert men ett eget kort som følger med. Selv om jeg fremdeles ABIT IC7-G er favoritten min. Tar kanskje feil men...... Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Firewire er integrert, 8 USB 2.0 poster også. USB 2.0 er raskere (480Mbs) enn Firewire (400Mbs). Er vel egentlig ikke store forskjellen på de to kortene. Synes selv at det er et par hakk kulere å ha noe ikke alle andre har kanskje en av grunnene til at jeg kjøpte AOpen første gangen (i 97)... Men vil ikke erte på meg noen så gå for det du selv vil. Som sagt begge kortene er svært bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå