M-WaWe Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Heisann, Sitter med ett litt gammelt hovedkort og har lyst til å oppgradere dette. Kan noen komme med ett godt forslag til nytt hovedkort? Jeg er litt usikker på hva som er bra og ikke bra. Jeg har en Pentium 4 2,53 mhz og den bruker socket 478 Jeg ønsker i utgangspunktet følgende på det nye hovedkortet: USB 2.0 Firewire Raid Er det noen hovedkort jeg bør holde meg borte fra? Er Raid kontrollere bra og ha på hovedkort eller bør jeg ha eget kort for dette? Mange spørsmål og jeg håper på mange svar Lenke til kommentar
F4en Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Jeg ville kjøpt et 875P kort fra MSI... De har et med både Firewire og RAID (S-ATA velåmerke...) .. På 875P har du fordeler med onboard RAID da du slipper å kjøre ting igjennom PCI bussen, men det får være grenser på nødvendig båndbredde da... Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 Kortet så greit ut det men jeg liker ikke S-ATA raid. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 ABIT IC7-G har raid, firewire og usb 2.0 og er en helsikkes bra overklokker! Det har også Gigabit lan.. Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 ABIT IC7-G har raid, firewire og usb 2.0 og er en helsikkes bra overklokker! Det har også Gigabit lan.. :nice: Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Jeg kaster meg på resten og sier "ABIT IC7-G". et flott kjøp fullt av ekstrautstyr, også ser det fint ut i tillegg!! Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 Har sjekket kortet og det ser bra ut og har alle de tingene jeg vil ha og trenger. Eneste jeg så er at den har vifte på chip settet og lurer på hvor mye den bråker. På det hovedkortet jeg har i dag (MSI 845 max) så byttet jeg den ut med kjøleribbe for å få ned støyen....og det hjalp en del. Hater å sitte med pc som støyer. Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Har sjekket kortet og det ser bra ut og har alle de tingenejeg vil ha og trenger. Eneste jeg så er at den har vifte på chip settet og lurer på hvor mye den bråker. På det hovedkortet jeg har i dag (MSI 845 max) så byttet jeg den ut med kjøleribbe for å få ned støyen....og det hjalp en del. Hater å sitte med pc som støyer. Hvis du får V 1.1 eller nyere, høre du ikke vifta. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Jeg har et IC7-G hovedkort, det har masse ekstrautstyr. og de overklokker dritbra......tror jet er det beste valget for deg, men et annet kort du kan eventuellt kjøper er DFI Lanpary Pro 875, det er også et MEGET bra kort, men det koster noen kroner ekstra 100-200 kr Men det er også veldig bra Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Hvis du får V 1.1 eller nyere, høre du ikke vifta. Og, etter all sannsynlighet, og hvis du bestiller fra en relativt stor webshop, så får du et nytt kort i den forstand at det har den nye vifta. hvis ikke er det ikke noe hokuspokus å skifte den ut! Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 den gammle vifta hadde en tendens til å begynne å bråke etter en stund, men de kortene man får kjøpt nå følger det med den nyevifta, helt lydløs. når min "gammle" vifte begynnte å bråke så sendte jeg mail til abit og fikk tilsendt den nye vifta helt fraktfritt og gratis........ Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 høres ut som om dette er det rette kortet for meg. Er firewire intregrerti kortet eller er det ett slags kort som følger med som en må plugge i hovedkortet? Jeg har ett chieftec kabinett og har kjøpt usb port som jeg kan ha framme i floppy brønnenen. det er vel ikke noen begrensninger på hovedkortet for dette? Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 høres ut som om dette er det rette kortet for meg. Er firewire intregrerti kortet eller er det ett slags kort som følger med som en må plugge i hovedkortet? Jeg har ett chieftec kabinett og har kjøpt usb port som jeg kan ha framme i floppy brønnenen. det er vel ikke noen begrensninger på hovedkortet for dette? Tror du kan koble til 8 USB-porter, så det er nok i massevis. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Er firewire intregrerti kortet eller er det ett slags kort som følger med som en må plugge i hovedkortet? Her kan du lese en test av kortet.. ser ut som at det er intigrert.. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Kan jeg foreslå Asus P4P800 Deluxe? Det har vifteløs northbridge, P-ATA RAID, Firewire og ellers alt du trenger... Har selv et slikt og er godt fornøyd. Men Abit råkker det altså! Det var et anfall av 'prøve noe nytt' galskap + at jeg ikke ville ha vifte på northbridge som potensielt støyer/feiler som gjorde utslaget for min del... timtowtdi Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 Hmmm....det var jo ett bra kort det også. Trådløst kort fulgte også med. Men jeg må nesten si at Abit kortet så litt mer proff ut, og det fulgte med litt stæsj der som f. eks rundkabler osv. Men nå er ikke jeg en overklokker så det abit kortet så jo nesten litt bra. Pris forskjellen var jo også stor og Asus kortet var jo rimeligst.. Og valget er: har ikke peiling. No idea at all. (leser litt mer på tester tror jeg) Lenke til kommentar
norrick Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 (endret) Jeg ville kjøpt et 875P kort fra MSI... De har et med både Firewire og RAID (S-ATA velåmerke...) .. På 875P har du fordeler med onboard RAID da du slipper å kjøre ting igjennom PCI bussen, men det får være grenser på nødvendig båndbredde da... Jeg vil ikke anbefale MSI i875 kortene på noen som helst måte! Dette er et av markedets dårligste i875 kort og hele linjen burde ha blitt trekt tilbake fra markedet siden det er så utrolig mange produksjonsfeil og mangler. Jeg har selv "flaggskipet" av dette kortet og jeg har aldri i mitt liv vært så misfornøyd med et produkt som jeg er med dette. Kortet er feilkonstruert fra start, kjører kun med 3-fase strømstyring til CPU mens Intel anbefaler minimum 4-fase strømforsyning. Kortet undervolter noe forferdelig og leverer generelt meget flukserende spenning til komponentene. BIOS oppsettet er totalt ubrukelig, ingen av minneinnstillingene fungerer i det hele tatt, uansett hva du setter minnetimingene til så vil ikke kortet lystre dette og setter default timings. Dette kan medføre at du ikke klarer å boote med dette hovedkortet og vanlig RAM siden timingsene er for strikte for mange minnemoduler. AGP/PCI låsen fungerer heller ikke som den skal! Kortet blir levert med en ATA RAID løsning som må betegnes som markedets dårligste, har elendig ytelse sammenlignet med andre kort jeg har testet. Tro det eller ei BIOS brikken er loddet fast til hovedkortet og får du en "bad flash" så må du kjøpe et nytt hovedkort, alle andre HK produsenter har heldigvis nok vett til å sette dene brikken i en sokkel for lett utbytte. Kortet har også en forferdelig NB kjøleløsning med en vifte som står å flasher i alle regnbuens farger både natt og dag, denne kan til tider bli meget irriterende. Kortet er generelt ustabilt siden det er så utolig mange feil og mangler, tar du en titt på MSI supportforum så ser du et hav av poster om problemstillingene ved dette kortet, mange sammenligner det med IBM "deathstar" insidenten og truer med søksmål siden MSI har fra starten av vist at det er problemer med dette kortet. Jeg må nesten sitere Hard[OCP]: We have found it to be the only i875 board we suggest that you do not purchase. Det utsagnet støtter jeg gledelig siden det første kortet jeg fikk var DOA og sitter nå med et nytt MSI875NEO-FIS2R som også har et hav av problemer! Endret 18. november 2003 av norrick Lenke til kommentar
norrick Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Hmmm....det var jo ett bra kort det også. Trådløst kort fulgte også med. Men jeg må nesten si at Abit kortet så litt mer proff ut, og det fulgte med litt stæsj der som f. eks rundkabler osv. Men nå er ikke jeg en overklokker så det abit kortet så jo nesten litt bra. Pris forskjellen var jo også stor og Asus kortet var jo rimeligst.. Og valget er: har ikke peiling. No idea at all. (leser litt mer på tester tror jeg) Det følger ikke med noe trådløst utstyr på et Asus P4P800/DELUXE, tipper at du har sett på P4P800-S som er basert på i848P chipsettet som er en strippet versjon av i865 chipsettet. Kortet støtter ikke dual DDR så man får ikke en full utnyttelse av minnebåndbredden på en P4. Jeg ville anbefale deg å ta en titt på Albatron PX865PE Pro II I865P 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Firewire GB-LAN 8ch-Audio Socket478 ATX som har alle funksjonene du ønsker og koster forholdsvis lite samt at det yter meget bra. Samme gjelder for Asus P4P800 DELUXE i865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid FireWire GB-LAN Audio Socket478 ATX. Et 875 kort koster mere enn det det smaker siden det ikke er noen reel ytelseforskjell mellom 865 og 875 chipsettet når man kjører med GAT el. PAT. Et godt eksempel på dette er Abit IC7(i875) og Abit IS7(i865), i tester så er faktisk IS7 kjappere enn sin dyrere storebror. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Jeg ville kjøpt et 875P kort fra MSI... De har et med både Firewire og RAID (S-ATA velåmerke...) .. På 875P har du fordeler med onboard RAID da du slipper å kjøre ting igjennom PCI bussen, men det får være grenser på nødvendig båndbredde da... Jeg vil ikke anbefale MSI i875 kortene på noen som helst måte! Dette er et av markedets dårligste i875 kort og hele linjen burde ha blitt trekt tilbake fra markedet siden det er så utrolig mange produksjonsfeil og mangler. Jeg har selv "flaggskipet" av dette kortet og jeg har aldri i mitt liv vært så misfornøyd med et produkt som jeg er med dette. Kortet er feilkonstruert fra start, kjører kun med 3-fase strømstyring til CPU mens Intel anbefaler minimum 4-fase strømforsyning. Kortet undervolter noe forferdelig og leverer generelt meget flukserende spenning til komponentene. BIOS oppsettet er totalt ubrukelig, ingen av minneinnstillingene fungerer i det hele tatt, uansett hva du setter minnetimingene til så vil ikke kortet lystre dette og setter default timings. Dette kan medføre at du ikke klarer å boote med dette hovedkortet og vanlig RAM siden timingsene er for strikte for mange minnemoduler. AGP/PCI låsen fungerer heller ikke som den skal! Kortet blir levert med en ATA RAID løsning som må betegnes som markedets dårligste, har elendig ytelse sammenlignet med andre kort jeg har testet. Tro det eller ei BIOS brikken er loddet fast til hovedkortet og får du en "bad flash" så må du kjøpe et nytt hovedkort, alle andre HK produsenter har heldigvis nok vett til å sette dene brikken i en sokkel for lett utbytte. Kortet har også en forferdelig NB kjøleløsning med en vifte som står å flasher i alle regnbuens farger både natt og dag, denne kan til tider bli meget irriterende. Kortet er generelt ustabilt siden det er så utolig mange feil og mangler, tar du en titt på MSI supportforum så ser du et hav av poster om problemstillingene ved dette kortet, mange sammenligner det med IBM "deathstar" insidenten og truer med søksmål siden MSI har fra starten av vist at det er problemer med dette kortet. Jeg må nesten sitere Hard[OCP]: We have found it to be the only i875 board we suggest that you do not purchase. Det utsagnet støtter jeg gledelig siden det første kortet jeg fikk var DOA og sitter nå med et nytt MSI875NEO-FIS2R som også har et hav av problemer! HELT enig med deg har hadd 3 sånne msi kort ALDRI mer Lenke til kommentar
M`kululu Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 du kan eventuelt kjøpe abit ic7 hvis du vil spare rundt 300kr i forhold til ic7-g på hvis du ikke trenger/vil ha mye onboard. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå