Shruggie Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Hvor i alle dager har dere fått denne fantasien fra om at batteriteknologien styres fra et røykfullt rom med tre mafiosoer? VI snakker om flere enorme internasjonale selskaper som er i lynskarp konkurranse med hverandre på alle felter! Tro meg, hvis Sony ser en mulighet til å gå i produksjon med en ny batteritype mens Samsung fremdeles er på forskningsstadiet, så taper de milliarder hvis de velger å "tjene litt mer penger" først på den gamle teknologien. 1 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Synes jeg lesere om nye batteriteknologier hele tiden, men får aldri oppleve det. Virker som når de har klart et konsept så er det videre til neste Ja, du leser sikkert om det hele tiden. Jo, du får oppleve det. Du har kanskje til og med allerede opplevd det. Beklager. Stryk "hele tiden", men en gang iblant ihvertfall. Poenget er uansett når jeg leser om slike ting så kommer det jo aldri. Noe artikkelen poengterer i aller første avsnitt: "Det snakkes ofte om nye typer batteriteknologi og metoder for å forlenge mobilers utholdenhet på, men i realiteten har det skjedd lite på batterifronten de siste årene – spesielt sammenlignet med utviklingen på andre områder. " Jeg jobber daglig med batterier så ser at det går fremover, men aldri slik som disse nyhetene skal ha det til. Dagbladet melder om batterier med 5 ganger så mye energi for en femtedel av prisen (i 2014) neste år. Jeg tviler.. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Hva så? Skan man la være å publisere nyheter bare fordi det enda ikke er på salg på din lokale Elkjøp? Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Nei, du er nok førstemann til å tenke på sikkherhet når det gjelder hydrogen. Godt jobbet. Mer seriøst, hydrogenet oppbevares ikke flytende eller i gassform i moderne brenselceller. Det er for ineffektivt og risikabelt. Det oppbevares heller bundet kjemisk i form av metallhydrider, eller adsorbert på overflaten til et annet materiale. Ingen eksplosjonsfare og mye mer hydrogen på tanken. Metallhydrider har så vidt jeg vet enorme utfordringer med kapasitet/vekt og er derfor ikke benyttet i den ene kommersielle hydrogenbilen på markedet og de få andre konseptbilene. De bruker vist trykktanker med 550-700 bar trykk, uten absorberende metaller. https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_tank Legg merke til at de to tankene i Honda FCX på bildet er beskyttet av en ekstremt tykk ramme rundt de. Det blir nok ganske stygt om tankene brister for eksempel i et parkeringshus. Men nå har vi jo veldig lite reell risikoerfaring på hydrogenbiler, bare papirberegninger hittil. For fossilbiler vs elbiler har vi langt bedre data. Brannrisikoen er veldig mye høyere for fossilbiler enn for elbiler. De få elbilene som har brent har fått uforholdsmessig mye mediedekning sammenlignet med fossilbiler. Brenner det en Tesla i Øst-Agder så blir det dekket av nasjonale aviser, Tv og radio i hele Skandinavia. Brenner en Volvo dieselbil samme sted så er det ikke mange flere enn lokalavisa Aust-Agder blad som gidder å skrive om det. Hva om det brenner i vestagder da ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå