Gå til innhold

Desperat råd/hjelp om studie

Qwerty007

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er for tiden ganske deprimert på grunn av nettopp studier.

Jeg er 20 år gammel, fyller 21 i år, fra Bergen.

I 2014 tok jeg et friår for å jobbet til 2015. Mest egentlig fordi jeg ikke kom inn på studiet jeg ønsket, nemlig Informasjonsteknologi på Høyskolen i Bergen, så derfor ble det er år med jobbing, før jeg søkte meg inn på skole i høsten 2015.

Jeg søkte mye det samme som i 2014, men la til noen studier på Universitetet og la også til Informasjonsteknologi hos HiOA.

Tiden var der og jeg var ikke kommet inn på IT her i Bergen. Jeg var kommet inn i HIOA, men før HIOA hadde jeg noen datastudier på Universitetet i Bergen.

Grunnen til at jeg valgte IT var fordi jeg liker datamaskiner, sitte på dataen, og ellers opptatt av komponentene og det som er. Programmering som IT består stort sett av hadde jeg vært borti litt men ga fort opp fordi jeg ikke fant interessen i det, likevel søkte jeg på IT studie i håp om at det kanskje er noe for meg.

Men så når det nærmet seg studiestart på HIOA, var jeg fortsatt høyt oppe på ventelisten hos UiB, og satset på å komme inn dit fordi jeg ikke hadde lyst å flytte. Tiden gikk og jeg tok kontakt med UiB, hørte om det var ledige plasser, og ventet til de siste opptakene. Siste opptaket på UiB ventet jeg på, og måtte be om å forskyve obligatorisk oppmøte-dagen på HIOA. Jeg hadde ikke tenkt noe over at jeg kanskje kom til å flytte til Oslo.

Så var dagen for siste opptak, og jeg var ikke kommet inn på UiB. Det resulterte i at jeg måtte ta fly neste dag til Oslo med masse greier. Jeg har aldri vært så lenge borte før, Militæret kom jeg ikke inn i så jeg fikk aldri den erfaringen av å være borte lenge, så dette var ganske forferdelig for meg ... Og med kjæreste så ble dette ikke bedre, det å være i Oslo når hjemmet er i Bergen. Flere tårevåte stunder ble det den siste kvelden før Oslo.

Men dagen etter var jeg der nede. Opplegget begynte utrolig dårlig, og jeg som ikke engang hadde prøvd så mye programmering før og likte ikk det med første inntrykk, så ble det en veldig dårlig start på det semesteret hos HIOA. Vi hadde en forelesning i programmering med generell info, dagen etterpå etter andre forelesningen fikk vi i oppgave: "lag et program ....", uten noe som helst hvordan man skriver kode. De jeg satt med hadde alle vært borti dette før og likte det og klarte å komme i gang, mens jeg satt der og bare skjønte ikke hvordan det allerede skulle være en oppgave i å lage et program etter andre forelesningen. Så dette gjorde det ikke bedre med tanke på at jeg helst ville bare dra hjem og finne et annet studie i Bergen. Videre var det programmeringsbok i engelsk noe jeg heller ikke er så særlig flink til, det var matte på engelsk, og i tillegg foreleser i webprogrammeringsfaget som snakket engelsk, noe HIOA ikke hadde opplyst om noe på forhånd.

Så alt i alt ble dette en forferdelig dårlig start og hjemlengselen var der hele tiden. Kanskje jeg også var innstilt på at dette vil jeg ikke.

Likevel gikk jeg der noen uker før jeg dro hjem og begynte på BI på studiet Retail Management. Fagene virket interessert. Jeg leste at jeg kan fordype meg i logistikk, noe jeg faktisk og valgte når jeg søkte på skole, høyskolen i Gjøvik på logistikk. Men jeg har aldri vært borti logistikk før så det er egentlig litt bobob ... Jeg synes også det å kunne bli salgssjef virker interessant.

Men nå etter å ha gått der et semester, så begynner tvilen å komme. Fagene er blitt veldig kjedelige, og hver gang jeg leser noen nyhetsartikkler med IT eller IKT så tenker jeg "åh skulle heller studert noe med data".

MEN valget mitt var jo ikke så stort. IT var det eneste med karakterene jeg kunne komme inn på. Jeg skulle veldig gjerne ønske jeg kunne blitt ingeniør, spesielt oljeingeniør eller dataingeniør, men jeg har heller ikke R2 matten som jeg trenger for å komme inn på ingeniørlinje, så det faller dessverre bort tenker jeg ...

Likevel er jeg deprimert av å tenke på at jeg kunne studert data, jobbe med data eller lignende. Data har alltid vært min ting, men programmering er vel ikke noe jeg er så interessert for, kanskje. Jeg fikk ikke så mye tid å finne ut om dette var noe heller.

Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Bare fortsette på studiet på BI, eller om jeg skal søke meg inn på noe nytt på høsten, prøve med på de datafagene på Universitetet, eller søke noe helt annet. Jeg har kommet til å tenke på bioingeniør, det har jeg fagkravene som trengs. Jobbe i laboratorium.

Men så vet jeg jo ikke dette før jeg nesten har begynt! Og jeg kan ikke drive å skifte studier hele tiden fordi jeg må finne noe dette året for det er kun til alder 21 at jeg går under førstegangskvoten. Ordinæropptak er så og si på alle studier mye mye høyere, så da har jeg ihvertfall ingen sjangs.

Vær så snill hjelp meg, jeg trenger litt veiledning, litt håp. Fortsette på studiet og satse på at jeg liker å være salgssjef eller logistikk?? ;-(

Setter pris på all hjelp. Beklager at dette ble litt langt ...

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo liker mye, men jeg har ikke karakterene for det! Aktuell for ja tenker du da på studiet jeg går eller generelt?

Alle ingeniører? Ikke petroleum f.eks. Men de har ikke tre år programmering :(

Endret av Qwerty007
Lenke til kommentar

Jo liker mye, men jeg har ikke karakterene for det! Aktuell for ja tenker du da på studiet jeg går eller generelt?

Alle ingeniører? Ikke petroleum f.eks. Men de har ikke tre år programmering :(

Jo alle har det i ingeniørfaglig innføringsemne, men noen har mer enn andre. De fleste retninger har nok flere fag også. Er vell en del i matematikken også. 

Lenke til kommentar

Som dere sier, så er det sikkert litt programmering på alle ingeniørstudiene, men jeg kan tenke meg at det kan variere litt med retningen. Noen som har erfaring fra bachelor i byggingeniør og som vet om det er noe særlig programmering der? I så fall, er det vanskelig?

EDIT: Unnskyld, er ikke meningen å stjele tråden til TS, synes bare spørsmålet passet så greit inn her (a).

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Som dere sier, så er det sikkert litt programmering på alle ingeniørstudiene, men jeg kan tenke meg at det kan variere litt med retningen. Noen som har erfaring fra bachelor i byggingeniør og som vet om det er noe særlig programmering der? I så fall, er det vanskelig?

EDIT: Unnskyld, er ikke meningen å stjele tråden til TS, synes bare spørsmålet passet så greit inn her (a).

Det blir uansett matlab programmering i både matematikk og innføringsemne, det er ikke vanskelig. Ganske mange som fikk A hos oss i fjor og lite stryk. 

Lenke til kommentar

Programmering i innføringsemne? Nei. Bruk av matlab i matte? Nei. Jeg går elektro på HiB, så det gjelder ikke for alle.

Programmering har vi selvsagt, men det er egne emner. Jeg er i gang nå med det første emnet nå og det tas veldig forsiktig

Vi hadde kun dette i innføring på UiS på elektro/automasjon, først standard innføring, så programmering av lego mindstorms mens bygg og andre fokuserte på andre ting. Trodde det var normalt da en veninne av meg som går på HSH hadde samme greia, og hadde det i matte 100 eller hva det første faget heter. I år har vi Java som eget fag. 

Men da beklager jeg at jeg tok det for gitt og anbefaler TS å lese fag oversikten nøye når en søker på studie :)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

UiO og informatikkstudie er mye programmering og mye er også ganske teoretisk (føre formelle bevis for at kode fungerer som tenkt f.eks.)

Ingeniørstudiet er mer praktisk rettet, men igjen nok av teori/matte her også. Ved praktiske kontekster som robot-/maskinstyring osv og prosjekt du selv kan komme opp med idéer til så kan det bli ganske gøy allikevel - men basis er at man har interesse for det  man utdanner seg innen.

Å unngå alle "kjedelige" fag er nok ikke mulig, men man bør kunne få med en god del fag som er interessante/gøy, ellers har man tatt for mange negative valg (negative valg=jeg vil ikke ditt og datt så da ender jeg opp med et eller annet) istedenfor positive valg (positive valg=dette har jeg skikkelig lyst til å lære meg/jobbe med ).

Engelsk er dataspråket internasjonalt - så det bør man kunne både skriftlig og muntlig.  De fleste lærebøker er kun på engelsk.  Man kan nok bli litt "sjokkskadet" med rett på engelsk foredragsholder om man ikke har tittet på div videoer/tutorials på youtube o.l. tidligere, men det er å forvente.

Lenke til kommentar

Vi hadde kun dette i innføring på UiS på elektro/automasjon, først standard innføring, så programmering av lego mindstorms mens bygg og andre fokuserte på andre ting..

Hintet er nok at det er automasjon. Når jeg ser på eksmenen i innføringsemnet vårt på automasjonsklassens del så hadde de labview på sin del.

TS: Jeg leste gjennom hvilke fag som er tilgjengelige på informasjonsteknologi på HiB, (og et annet fag på UiB). Det masse programmering, men du kan velge driftsfag og. Programmering er en nytting kunnskap, selv om du ikke jobber som programmerer. Er du ansvarlig for drift vil du helst gjøre så lite manuelt som mulig. Da er det greit å vite hva man holder på med når man scripter. Jeg har også på følelsen at det gikk dårlig for deg i Oslo fordi ikke ville være der. Kom du ikke inn i fjor, kan det være du komemr inn i år eller neste år. Alderspoeng er greie sånn sett. Du kan også få 2 poeng for militæret, høyere utdanning eller folkehøyskole.

Lenke til kommentar

Vi hadde kun dette i innføring på UiS på elektro/automasjon, først standard innføring, så programmering av lego mindstorms mens bygg og andre fokuserte på andre ting..

Hintet er nok at det er automasjon. Når jeg ser på eksmenen i innføringsemnet vårt på automasjonsklassens del så hadde de labview på sin del.

Alle hadde matlab i første del av innføringen på UiS, vi hadde felles forelesning med alle ing. retningene til halve semesteret var over så hadde vi vert vårt prosjekt. Eksamen i innføring var kun matlab, for alle retninger. 

Men som du sier så ser det ut til å være store forskjeller ja :) 

Lenke til kommentar

Du må finne noe du liker å studere/jobbe med selv. Jeg kan ikke hjelpe deg der, men kan kanskje nevne litt om arbeidslivet. 

Det viktigste, er å finne en jobb du trivdes med. Jeg, for eksempel, trivdes med fast arbeidstid, og at jeg er ferdig på jobb når jeg går hjem. Lønn på konto hver måned, og ca like mye hver måned. Det gir meg trivsel. Det krever jeg for å trivdes. Jeg "brenner" ikke for jobben min, jeg går på jobb fordi jeg får betalt. Samtidig har jeg det brillefint når jeg er på jobb. 

Det med flytting, det vet jeg mer om. Jeg har studert, jobbet og bodd både i nord, sør, øst og vest, samt utland. Jeg trivdes over alt, utenom utland. Om det var fordi det var i utlandet, eller om det var på grunn av landet, skal jeg ikke si. Men jeg lærte uansett at når jeg havnet i et langdistanseforhold, som vi satset på, ble det viktigste for oss å være sammen. Hvis du er i et forhold hvor det føles viktigst, så får du ta det. Du er i et seriøst forhold, det er viktigere enn alt annet. Vær sammen, ta resten som det passer. 

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle. Setter pris på det.

Si meg, setter du deg inn i studiet før du søker? Leser du den detaljerte beskrivelsen av hvert emne?

Ja det gjør jeg. Jeg så det var mye koding på IT-studiet i Oslo, men jeg hadde aldri kodet før så jeg visste ikke før jeg reiste dit om det var noe for meg eller hva.

Å unngå alle "kjedelige" fag er nok ikke mulig, men man bør kunne få med en god del fag som er interessante/gøy, ellers har man tatt for mange negative valg (negative valg=jeg vil ikke ditt og datt så da ender jeg opp med et eller annet) istedenfor positive valg (positive valg=dette har jeg skikkelig lyst til å lære meg/jobbe med ).

Engelsk er dataspråket internasjonalt - så det bør man kunne både skriftlig og muntlig.  De fleste lærebøker er kun på engelsk.  Man kan nok bli litt "sjokkskadet" med rett på engelsk foredragsholder om man ikke har tittet på div videoer/tutorials på youtube o.l. tidligere, men det er å forvente.

Hmm ja det var det da ... Alt det jeg synes virker interessant har jeg ikke karakterer til ...

Sjokkskadet i tillegg til at det kun var en forelesning så rett på første lab timen der man skulle lage et program ...

TS: Jeg leste gjennom hvilke fag som er tilgjengelige på informasjonsteknologi på HiB, (og et annet fag på UiB). Det masse programmering, men du kan velge driftsfag og. Programmering er en nytting kunnskap, selv om du ikke jobber som programmerer. Er du ansvarlig for drift vil du helst gjøre så lite manuelt som mulig. Da er det greit å vite hva man holder på med når man scripter. Jeg har også på følelsen at det gikk dårlig for deg i Oslo fordi ikke ville være der. Kom du ikke inn i fjor, kan det være du komemr inn i år eller neste år. Alderspoeng er greie sånn sett. Du kan også få 2 poeng for militæret, høyere utdanning eller folkehøyskole.

Ja det er sant. Nå har også IT i HIOA et annet oppsett enn HiB, blant annet Teknologiledelse, økonomi og nyskaping som virker veldig interessant, Ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoder for datafag, Datanett osv. Dette har ikke HIOA, ihvertfall ikke første året. Men dessverre så er det utrolig kjedelig å ikke komme inn på nærmeste skolen, altså HiB.

Jeg vet ikke hvordan poenggrensen vil være i år, men det er nå veldig kjedelig også å begynne på nytt igjen etter å ha gått etter år på BI ...

Jeg søkte jo meg også inn på IKT og Datateknologi på UIB uten hell .. Jeg leste at på IKT så bruker de PS3 til å programmere, så det var en av grunnene til at jeg søkte meg inn der.

Du må finne noe du liker å studere/jobbe med selv. Jeg kan ikke hjelpe deg der, men kan kanskje nevne litt om arbeidslivet. 

Det viktigste, er å finne en jobb du trivdes med. Jeg, for eksempel, trivdes med fast arbeidstid, og at jeg er ferdig på jobb når jeg går hjem. Lønn på konto hver måned, og ca like mye hver måned. Det gir meg trivsel. Det krever jeg for å trivdes. Jeg "brenner" ikke for jobben min, jeg går på jobb fordi jeg får betalt. Samtidig har jeg det brillefint når jeg er på jobb.

Ja, men jeg aner ikke hva jeg liker å jobbe med uten å ha prøvd det. Det er mye jeg kunne tenkt meg og studert men ikke har karakterer til.

Det eneste jeg vet er at jeg liker data. Jeg satt mye mer på data før men det har tappet seg de siste årene.

Men jeg interesserer meg innen olje av en eller annen grunn, så hadde jeg hatt karakterer hadde jeg studert for å bli oljeingeniør. Supply Chain Management virker interessant. Prosessingeniør. Noe innen kjøp og salg.

EDIT: Ellers har jeg alltid hatt lyst å til å starte noe selv, men det virker veldig vanskelig. Man må jo egentlig være ingeniør for å få laget noe ...

Jeg har fortsatt programmeringsbøker her hjemme så kanskje jeg kan ta programmering på si og lage noe og bruke bakgrunnen innen Retail Management :)

EDIT2: Ellers fra VGS synes jeg naturfag og biologi var kjekkest.

Endret av Qwerty007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...