Gå til innhold

Tekstformatering av tittel i Evernote

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg har for første gang tenkt til å teste ut Evernote og synce med to telefoner samt pc. Jeg har lastet ned Evernote for pc og når jeg skal legge inn tittel på et nytt notat så går det fint, men hvordan i granskauen skal man klare å endre tekststørrelse/type/bold etc. i tittelen?

At ikke det går fra en telefon/app er ikke noe krise, men jeg vil gjerne ha muligheten til å formatere teksten i tittelen når jeg sitter på pc'en.

Ver. jeg har heter 5.9.6.9494

Her er en screenshot:

post-30214-0-86735800-1453894195_thumb.jpg

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har nok folk forskjellig bruksområde for verktøyene - men er denne saken en god nok grunn til å droppe Evernote?

Finnes det andre løsninger som tillater det?

Tittelen på notatet skal være lett søkbar og lett synlig fra alle enheter og alle platformer. Dersom en da begynner med tekstformatering på tittelen så ser eg for meg ett mareritt når man skal søke og evnt liste opp en haug med notater.

Eg har brukt Evernote nå i ganske mange år og har ganske mange notater der - å formatere tittelen har aldri vært ett tema så langt.

Lenke til kommentar

Nå har nok folk forskjellig bruksområde for verktøyene - men er denne saken en god nok grunn til å droppe Evernote?

Finnes det andre løsninger som tillater det?

Tittelen på notatet skal være lett søkbar og lett synlig fra alle enheter og alle platformer. Dersom en da begynner med tekstformatering på tittelen så ser eg for meg ett mareritt når man skal søke og evnt liste opp en haug med notater.

Eg har brukt Evernote nå i ganske mange år og har ganske mange notater der - å formatere tittelen har aldri vært ett tema så langt.

Er nok bare meg som er litt sær og som mener en aktør som Evernote burde inplementere noe så simpelt som dette. Det har med det estetiske å gjøre når man ser oversikten over notatene. Jeg liker ikke at tittelen er mindre synlig enn selve innholdet. Rent visuelt så har jo også tittelen en stor betydning når man skummer over også.

Det finnes helt sikkert løsninger som tilbyr slikt, men har ikke rukket å sjekke enda.

En tittel med stor tekst er da like søkbar som en tittel med liten tekst?

Som sagt, så er dte bare jeg som liker å ha full kontroll. Jeg liker ikke at andre skal bestemme hvilken skrifttype/størrelse jeg skal bruke. Å som nevnt.. ja jeg er sær :ph34r::rofl:

Lenke til kommentar

Nå må eg avsløre at eg er stor Evernote fan og anbefaler det på det sterkeste - så mine innlegg her er sterkt farget av det :)

Styrken i Evernote og tilsvarende programvare er søk og bruk av tags på notater. Det er svært sjeldent eg blar meg frem til notater eg trenger basert på listevisningen. Men de få gangene eg gjør det så vil eg at titlene skal være ensformet og fokus på innhold - ikke formatering.

Skal eg finne ett notat så bruker eg hovedsaklig tags og nøkkelord. Og da har formateringen av tittelen særdeles lite å si.

Når det gjelder poenget mitt med formatering og søk er at teksten som formateres vil inneholde skjult tekst som styrer formateringen. Dette må programvaren da filtrere bort når du søker og gir ett ekstra nivå med utfordringer føler eg da :)

Lenke til kommentar

Jeg har testet ut Evernote litt nå samt sett en drøss med videoer og det med formatering av tittelen føles ikke lenger like viktig, selv om jeg skulle ønske det fantes en mulighet for dette. Altså ikke for å lage forskjellige glorete titler med forskjellige farger etc. som får Evernote til å ligne ett juletre, men jeg ønsker fortsatt muligheten for å endre en "standard" tittelstørrelse og formatering via settings eller noe som gjorde seg gjeldene på alle notater.

Evernote har jeg faktisk prøvd flere ganger tidligere men har liksom aldri prøvd hardt nok å sette meg inn i det så har endt med at jeg slettet app'en hver gang. Men nå har jeg tatt meg tid til å utforske litt som sagt og jeg må si jeg blir litt imponert totalt sett.

MEN.... jeg skulle ønske at det fantes mulighet for å lage flere underkategorier (stacks) enn bare en. Ja, jeg har skjønt man skal bruke tagger, men i stede for å lete seg gjennom "mapper" eller "stacks" som det heter (som jeg føler gir meg den beste oversikten siden det er det jeg er vant til fra pc etc.) så må jeg i stede gruble ut en måte og lage smarte tagger på. I mitt hode hadde jeg klart meg med langt mindre tagger hvis jeg heller kunne laget et mappesystem som gikk dypere.

Det finnes muligens ikke noe som er bedre totalt sett, men jeg merker at jeg hele tiden vil legge til flere underkategorier (stacks). ...

Lenke til kommentar

Har brukt Evernote i en 4-5 år nå, og er svært fornøyd. Eneste "problemet" nå er at jeg har ekstremt mye notater, kombinert med at jeg har vært litt dårlig på å bruke tagger. Brukes til alt fra huskelister, notater fra undervisning/forelesninger, kokebok (jeg deler med samboer), treningsdagbok, tanker/dagbokaktige tekster, lister (relatert til filmer/musikk) osv.

Lenke til kommentar

... Eneste "problemet" nå er at jeg har ekstremt mye notater, kombinert med at jeg har vært litt dårlig på å bruke tagger....

Det er nettopp det jeg ser for meg som et lite problem på sikt for meg også. Hvis man hadde hatt mulighet for å lage et litt dypere mappehierki så hadde det vertfall om ikke annet blitt lettere å tagge senere. Glemmer man å tagge på en stund så får man fort problemer. Ikke umulig, men det skaper nok litt frustrasjon. Spesielt med tanke på at Evernote er beregnet for å notere ting i farten etc. Da tar man seg ofte ikke tid til å tagge etc.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg en som liker å reklamere så veldig, men jeg syned dette er såpass relevant til innholdet i denne tråden at jeg allikevel mener det er greit. Skulle moderatorer mene noe annet så slett posten.

Moleskine er kanskje verdens mest populære når det kommer til skrivebøker/notatbøker etc. De fleste bokhandlere i Norge har Moleskin prdodukter. Det jeg skal frem til her er at Moleskine blandt annet har skrivebøker beregnet for å brukes med Evernote. Bøkene heter også da naturligvis "Moleskine Evernote". Det følger også med 3mnd. med Evernote Premium abonement i prisen.

Bøkene kan kjøpes her for dem som ønsker det:

http://kortbutikk.no/moleskine/moleskine-evernote/930

Søk på Moleskine Evernote på Youtube etc. for å finne mer informasjon om produktet.

Lenke til kommentar

Tror ikke det tolkes som reklame så lenge du ikke er involvert i det på en måte som fører til at du selv kan tjene på det.

Har forresten strukturert notatene mine sånn her, om det skulle være interessant... (Pil betyr undermappe).

.Inbox
.Journal
.Kokebok
.Notater
--> Tankemaskineri
--> Lister
--> Kunst | Design | Arkitektur
--> Musikk | Filmer | Serier | Ect
--> Tekster | Sitater | Reportasjer | Artikler | Ect
--> Mat | Kosthold | Trening
--> Treningsdagbok
--> Praktisk | Organisering
--> Teknologi | Vitenskap | Ect
´Studiested´
--> Fag01
--> Fag02
--> Fag03
--> osv
Clippings.io
Arkiv
Kanskje ikke nødvendig med så mange mapper i starten, tullete med mapper som bare inneholder 1-2 notater. Men det viktigste med det systemet her er at alle notater først havner i .Inbox, og fra den så organiserer jeg over til de andre når jeg har tid. Dermed vet jeg at alt som ligger i den, er notater jeg enda ikke har organisert. Praktisk, da jeg ofte ikke er interessert i å organisere rett etter at et notat er skrevet. Og er notatet skrevet med mobilen, så vil det gå mye fortere å fikse på dataen senere.

*Notatboken Clippings.io, er en nettside som automatisk tar notatene/markeringene mine fra min Kindle og organiserer+tagger de inn i Evernote.

*Bruker også en utvidelse i Chrome, slik at jeg kan lagre nettsider, PDFer, bilder, osv, jeg ønsker å ta vare på.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Foreløpig så er jeg på "teststadiet" når det kommer til Evernote så jeg har kun tre notater så langt og alle heter "test", så jeg har nok ikke det store behovet for tagger ennå :lol:

Men jeg sliter litt med tanken på og ikke ha mulighet for et større hierki når det gjelder "stacks"....

Når det gjelder linken jeg la inn lenger opp så må jeg inrømme at jeg har tilknytning til stedet, men tjener ikke noe penger på evt. salg der personlig. Er ikke mange bokhandlere som har akkurat disse bøkene da dem er noe dyrere i innkjøp samt at dem er noe vanskeligere å selge da kundegruppen er noe smalere. Moleskine har også bøker som "Livescribe" og en serie som heter Adobe etc. Dog så kan man bestille Evernote boken i de fleste bokhandlerne, men boken vil uansett komme fra oss da det er vi som er importøren for disse i Norge.

Men ja, man får kjøpt dem på Amazon og andre steder også :yes:

Lenke til kommentar

Det finnes mange "rette måter" å bruke Evernote på :)

Når eg først startet ville eg og ha flere undermapper. Mange mapper og undermapper. Noe annet ville bli rotete og uoversiktlig tenkte eg. Så eg begynte å lage mange mapper og undermapper(ett nivå) og klarte vel egentlig på egenhånd å lage ett stort rot av alt. Dette fungerte ikke.

Hovedprinsippet her er at ett notat kan kun lagres i ei mappe. Men samtidig kan ett notat ha flere tags.

Så eg har organisert mappene slik:

- Innboks

- Arbeid og hobbyer

- - "Navn på jobben"

- - Heimevernet

- - Røde Kors

- Privat

- - Arkiv

- - Kvitteringer

- - Sjekklister

- - Viktige notater

- Referanser

I mappen referanser havner alt eg henter i fra internett. Også omtalt som web clippings og lignende. Alt.

Under arbeid og hobbyer så lagrer eg alle notater gruppert etter i hvilken sammenheng notatet er lagret. Lett for meg å isolere søket til relevant område.

Privat er fordelt på de tre store områdene arkiv(hvor det meste havner), kvitteringer(har reddet meg flere ganger), sjekklister og viktige notater. Mappene sjekklister og viktige notater er de to eneste mappene eg kan finne på å bla i manuelt uten å søke. Her er det få notater og disse har eg bevisst sortert i egne mapper for at de skal være lette å finne uten å nettopp søke. Dette fungerer for meg :)

Dette fungerer gull for meg - men eg har og brukt noen år på å lage meg standarden.

Når det kommer til tags så har eg enormt mange. For det første har eg en tag for hver eneste butikk eg har en kvittering fra. Deretter har eg en tag pr person som ett notat kan omhandle, unntatt meg selv. Men det kan være dattera mi eller en spesifik person som ett notat handler om. Deretter har eg en tag pr "prosjekt" eg jobber med, både private prosjekter, hobbyprosjekter og jobbprosjekter. Deretter har eg tags som forteller noe om typen notat det er. For eks kursnotat(laget under ett kurs), møtereferat og ett par andre typer.

En kvittering er alltid en kvittering, men kan omhandle en hobby, jobb, ett prosjekt og evnt en person. Derfor fungerer systemet mitt så bra for meg. Og det sparer meg mye tid fordi eg er blitt vant med det og er konsekvent med metoden. Og det er viktig. Glipper man, spesielt over tid, så sklir det ut. Det skjedde i starten ett par ganger til eg ble vant med det. Det som reddet meg da var søkefunksjonen :)

Men det viktigste av alt her er mappen Innboks, som også blured viser til.

Dette er alltid standard mappe å lagre alle notater i uansett hvor notatet kommer fra. Notatene her er ikke gjennomlest, vurdert eller tagget. Eg prøver å gjøre dette minst en gang i uken så det ikke blir stort kaos der, men noen har kanskje behov for å gjøre det oftere eller sjeldnere. Når eg går igjennom notatene så leser eg først igjennom notatet, korrigerer feil(ting kan gå fort av og til), legger til tekst, fjerner overflødig tekst osv, formaterer tittel noelunde bra og deretter bestemmer eg meg for mappe og deretter tags. I praksis tagger eg først og deretter flytter notatet i rett mappe.

På den måten er det faktisk mulig å holde seg rimelig bra organisert :)

Lenke til kommentar

Har nå fått testet Evernote enda mer siden sist da jeg har lagt inn noen pdf kvitteringer som jeg har scannet inn og jeg må si jeg er meget imponert over søkemulighetene! Jeg kan jo søke på ord i PDF dokumenetene!!

Jeg søkte feks. på et org.nr. og kvitteringen med dette orgnummeret dukket opp med en gang. Imponerende. Hva skal man med tags når søkefunksjonen funker så bra??

Men som tidligere nevnt.. jeg sliter fortsatt litt med det at man ikek kan ha stacks i flere lag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...