Hamsterino Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Tror dere at Linux er vanskelig å bruke for ikke fullt så avanserte ungdommer som har vendt seg til Windows? Er det andre fordeler ved Linux bortsett fra prisen? Lenke til kommentar
alive Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 (endret) Tror dere at Linux er vanskelig å bruke for ikke fullt så avanserte ungdommer som har vendt seg til Windows? Får noen år siden var det ikke lett for en uten kjennskap til data å bruke Linux, men dette har dramatisk forandret seg den siste tiden (problemet er at myten fortsatt henger igjen). Selv fjernet jeg den siste windows installasjonen for over ett år siden (uten å fortelle det til min samboer som brukte pcen til å skrive skoleoppgaver). Jeg ga henne passord og brukernavnet jeg hadde lagt inn og forklarte hvilke tilsvarende programmer hun kunne bruke (openoffice, mozilla/opera, xmms). Det gikk overraskende bra, ingen problemer og spørsmål, hun var likegyldig egentlig men syntes openoffice var bedre å bruke siden "den ikke gjorde så mange dumme ting" Det eneste problemet var noe jeg selv forårsaket med at hun ikke hadde tilgang til å skrive til diskett, men det ble kjapt fikset. Denne erfaringen har gitt meg veldig tro på Linux på skrivebordet til 80% av kontorbrukerene rundt omkring, hovedproblemet nå er viljen til å prøve noe nytt. (ah, godt å rante såpass tidlig om morran Endret 18. november 2003 av alive Lenke til kommentar
yNx Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Linux kan faktisk være lettere enn windows å installere og bruke (dette gjelder spesielt nybegynnerdistroer som Mandrake, Suse og Redhat/Fedora). Tok meg ikke lang tid før jeg slettet windowspartisjonen og gikk over til Gentoo (en litt mer avansert distro). Jeg trives i linux. Det er utrolig mange konfigurasjonsmuligheter, hvis du trenger et program er det stor sansynlighet for at det er gratis, det er god sikkerhet, nesten alt er opensource, det er raskt og stabilt (noe windows også er før man installerer nødvendige programmer og spill) og sikkert mye mer jeg ikke kommer på akkurat nå. Nei, linux er ikke vanskeligere enn du gjør det selv. Det blir laget distroer for de som har holdt på med linux en stund og det blir laget distroer for sånne som dere. Begynn med en lett distro Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Jeg leste i en eller annen artikkel (tror det var ITavisen) der de hadde gjort en undersøkelse. De hadde latt noen gamle data-analfabeter få sette seg inn i Windows, og noen skulle sette seg inn i Linux. Linux-gjengen brukte litt lenger tid enn windows-gjengen, men de følte seg raskt hjemme. Men, om man er vant til Windows kan det være ett lite problem. Man må innstille seg på å _lære_ seg OS-et, i tillegg til å han en generelt positiv instilling. Man må heller ikke gi opp så lett. Lenke til kommentar
yNx Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 (endret) Jeg leste i en eller annen artikkel (tror det var ITavisen) der de hadde gjort en undersøkelse. De hadde latt noen gamle data-analfabeter få sette seg inn i Windows, og noen skulle sette seg inn i Linux. Linux-gjengen brukte litt lenger tid enn windows-gjengen, men de følte seg raskt hjemme. Men, om man er vant til Windows kan det være ett lite problem. Man må innstille seg på å _lære_ seg OS-et, i tillegg til å han en generelt positiv instilling. Man må heller ikke gi opp så lett. derfor er det viktig å velge en distro som nybegynnere kan beherske. - Mandrake - Suse - Fedora (er veldig populært nå) edit: elendig topic btw Endret 18. november 2003 av yNx Lenke til kommentar
huf Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 derfor er det viktig å velge en distro som nybegynnere kan beherske. - Mandrake - Suse - Fedora (er veldig populært nå) edit: elendig topic btw Og ikke glem pure red hat, non fedora, sikker mange som har hørt om red hat, men ikke vet om det er en lett eller vanskelig distro for nybegynnere. Den første distroen min var mandrake 9. 0, eller for å være helt ærlig, så var det en live eval av suse 7.0. Kom bra i gang med sus'en, men det ble litt travelt å kjøre ting fra cden, så da gikk jeg over til mandrake. Mandrake systemet mitt fungerte bra til begynner distro, men etterhvert som jeg lært mer, og funnet en distro-smak, så har jeg landet på Slackware. Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 edit: elendig topic btw Suck you! Jeg sender inn den delen av artiklen dere hjalp til med når jeg er ferdig med den. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Tror dere at Linux er vanskelig å bruke for ikke fullt så avanserte ungdommer som har vendt seg til Windows?Er det andre fordeler ved Linux bortsett fra prisen? Jeg er uenig i det de andre tidligere har sagt. Som en almenn plattform har enda Linux en god vei å gå - vi kommer nærmere og nærmere, men for den gjenommsnittlige bruker er mye enda svært vanskelig. Det at man enda er avhengig av en kommandolunje, og den for nybegynneren, vanskelige måte å innstallere programmer på og opprettholde systemet, vanskeliggjør det hele. På en skole med mange datamaskiner som vedlikeholdes av en eller flere kyndige, og jeg understreker ordet, kyndige dataanasvarlige - er Linux ypperlig. Brukerne har ingen mulighet til å bringe systemet ned i grøfta på samme måte som i Windows - nettverksytelsen er bedre, maskinytelsen er bedre, og det hele er i tillegg gratis. Måten å administrere systemet på er også for en kyndig person, meget enkelt og greit. Men for en mindre gruppe brukere som selv er ansvarlige for systemet - er det enda vei igjen. Og til professjonell publisering av skoleavis, som er deres krav er det lite egnet software for denne plattformen som samtidig er like enkel som "standardene". For all del, som gratis og eneste utvei er det en løsning - men enkelt, vil jeg ikke si det er. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Men for en mindre gruppe brukere som selv er ansvarlige for systemet - er det enda vei igjen. Og til professjonell publisering av skoleavis, som er deres krav er det lite egnet software for denne plattformen som samtidig er like enkel som "standardene". For all del, som gratis og eneste utvei er det en løsning - men enkelt, vil jeg ikke si det er. Det er ikke for å bruke linux til å lage skoleavis? Eller? Trodde han skulle skrive om Linux i skoleavisa jeg Dessuten funker da Linux ypperlig for publisering, men vil nok ta litt tid å sette alt opp for første gang Scanner, usbkameraene, printer, selve publiseringprogrammet (husker ikke hva det heter, men har sett et som minner om Adobe PageMaker og MS Publisher) og resten. Selv, som en avansert pc bruker, avinstallerte jeg windows på alle pcene mine og gikk over til Linux. - Nå har jeg imidlertid Windows på laptopen min pga. at jeg ikke har internett og "Linux"-venner rundt meg.. Livet er litt hardere da så jeg måtte ha noe "standard" Men booter ofte linux nå Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Men for en mindre gruppe brukere som selv er ansvarlige for systemet - er det enda vei igjen. Og til professjonell publisering av skoleavis, som er deres krav er det lite egnet software for denne plattformen som samtidig er like enkel som "standardene". For all del, som gratis og eneste utvei er det en løsning - men enkelt, vil jeg ikke si det er. Det er ikke for å bruke linux til å lage skoleavis? Eller? Trodde han skulle skrive om Linux i skoleavisa jeg Dessuten funker da Linux ypperlig for publisering, men vil nok ta litt tid å sette alt opp for første gang Scanner, usbkameraene, printer, selve publiseringprogrammet (husker ikke hva det heter, men har sett et som minner om Adobe PageMaker og MS Publisher) og resten. Selv, som en avansert pc bruker, avinstallerte jeg windows på alle pcene mine og gikk over til Linux. - Nå har jeg imidlertid Windows på laptopen min pga. at jeg ikke har internett og "Linux"-venner rundt meg.. Livet er litt hardere da så jeg måtte ha noe "standard" Men booter ofte linux nå Ooopps.... det var visst et spørsmål for skoleavisen ja.... *grin* Ja, jeg står fremdeles ved det jeg skrev, men i dette tilfellet blir det jo da totalt uaktuelt. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 var et fint innlegg likevel da... :] Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Som IT-ansvarlig i Nøtterøy Kommune, som er ganske langt fremme med testinga av Linux i skolene, vil jeg si at Linux er klart! Selv på de mer "avanserte" områdene, som å sette opp scanner ol. er det *veldig* godt dokumentert fremgangsmåte. Fedora/RedHat har laget såpass mange BRA grafiske grensesnitt for administrering av systemet, og webmin takler det meste. Bruk av konsoll til "vanlig" bruk for systemansvarlig er ikke lenger nødvendig. Er bare for de som er best kjent med konsollen det er nødvendig. Ellers vil jeg si at SkoleLinux er så enkelt å sette opp, at selv lærerne kan installere det.... Og med unntak av problemet med å kjøre pedagogiske programmer/windows-programmer (noe som kan løses med bl.a. tarantella.com), så har Linux flere muligheter enn windows. Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 21. november 2003 Forfatter Del Skrevet 21. november 2003 Men for en mindre gruppe brukere som selv er ansvarlige for systemet - er det enda vei igjen. Og til professjonell publisering av skoleavis, som er deres krav er det lite egnet software for denne plattformen som samtidig er like enkel som "standardene". For all del, som gratis og eneste utvei er det en løsning - men enkelt, vil jeg ikke si det er. Det er ikke for å bruke linux til å lage skoleavis? Eller? Trodde han skulle skrive om Linux i skoleavisa jeg Jeg skal skrive om Linux i skoleavisen, siden læreren er skikkelig hekta på det så ba han meg å gjøre det! Jeg er smigret . Uansett så skal jeg skrive om skolelinux og linux. Spesielt skolelinux. Og jeg har null peiling på dette, så dere må være forberedt på å bli sitert. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Men for en mindre gruppe brukere som selv er ansvarlige for systemet - er det enda vei igjen. Og til professjonell publisering av skoleavis, som er deres krav er det lite egnet software for denne plattformen som samtidig er like enkel som "standardene". For all del, som gratis og eneste utvei er det en løsning - men enkelt, vil jeg ikke si det er. Det er ikke for å bruke linux til å lage skoleavis? Eller? Trodde han skulle skrive om Linux i skoleavisa jeg Jeg skal skrive om Linux i skoleavisen, siden læreren er skikkelig hekta på det så ba han meg å gjøre det! Jeg er smigret . Uansett så skal jeg skrive om skolelinux og linux. Spesielt skolelinux. Og jeg har null peiling på dette, så dere må være forberedt på å bli sitert. SkoleLinux er bra! Jeg anbefaler deg å sende en mail til en av mailinglistene til skolelinux; du finner dem på developer.skolelinux.no, eller besøke #skolelinux på IRCnet /me fikk vite at jeg skal sette opp to ungdomsskoler, med KUN skolelinux på rett etter nyttår :) :) :) :) Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 2. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2003 Har sendt artikkelen til redaktøren nå. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 (endret) Som IT-ansvarlig i Nøtterøy Kommune, som er ganske langt fremme med testinga av Linux i skolene, vil jeg si at Linux er klart! Selv på de mer "avanserte" områdene, som å sette opp scanner ol. er det *veldig* godt dokumentert fremgangsmåte. Fedora/RedHat har laget såpass mange BRA grafiske grensesnitt for administrering av systemet, og webmin takler det meste. Bruk av konsoll til "vanlig" bruk for systemansvarlig er ikke lenger nødvendig. Er bare for de som er best kjent med konsollen det er nødvendig. Ellers vil jeg si at SkoleLinux er så enkelt å sette opp, at selv lærerne kan installere det.... Og med unntak av problemet med å kjøre pedagogiske programmer/windows-programmer (noe som kan løses med bl.a. tarantella.com), så har Linux flere muligheter enn windows. Flott! Jeg er allikvel overrasket at en kommune med en såpass erkekonservativ velgermasse går for det stikk motsatte - nemlig Linux. Men det er flott at det faktisk skjer! Endret 2. desember 2003 av FreeBSD Lenke til kommentar
EC Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Dårlig bruk av emnefeltet (har ingen synlig relevans med innholdet i tråden), tråden stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg