Smilsmilja Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Hei! Jeg går vg2 og har geofag1, fysikk1 og kjemi1. Neste år skal jeg ha kjemi2 og matte. Kan jeg ta biologi 1 som privatist dette halvåret, og dermed slippe et tredje valgfag til neste skoleår? Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Nei det kan du nok ikke. Det er obligatorisk med 3 programfag på VG3 Lenke til kommentar
Smilsmilja Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) Men jeg har jo da tre karakterer fra valgfag vg3? Og standpunkt karakterer.... Endret 26. januar 2016 av Smilsmilja Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Det er ikke et problem å ta et ekstra fag i vg2 og ha et mindre fag i vg3. Men du må ha fordypning i minst to fag og planen din innebærer at du bare får fordypning i kjemi. Hvis du tar biologi 1 som privatist nå, må du bytte ut matte med geofag 1 eller fysikk 1 neste år. Lenke til kommentar
Smilsmilja Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Det er ikke et problem å ta et ekstra fag i vg2 og ha et mindre fag i vg3. Men du må ha fordypning i minst to fag og planen din innebærer at du bare får fordypning i kjemi. Hvis du tar biologi 1 som privatist nå, må du bytte ut matte med geofag 1 eller fysikk 1 neste år. Fordyper meg i matte og kjemi. Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 (endret) Det er ikke et problem å ta et ekstra fag i vg2 og ha et mindre fag i vg3. Men du må ha fordypning i minst to fag og planen din innebærer at du bare får fordypning i kjemi. Hvis du tar biologi 1 som privatist nå, må du bytte ut matte med geofag 1 eller fysikk 1 neste år. Fordyper meg i matte og kjemi. Om du har R2/S2 samt. Kjemi 2 vg3, så kan du kutte ut et fag om du tar biologi som privatist. Har angret meg litt 3. året, for at jeg ikke tok et ekstra fag på vg2. Da får du mye bedre tid på vg3. Endret 27. januar 2016 av Dolandyret Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Det er ikke et problem å ta et ekstra fag i vg2 og ha et mindre fag i vg3. Men du må ha fordypning i minst to fag og planen din innebærer at du bare får fordypning i kjemi. Hvis du tar biologi 1 som privatist nå, må du bytte ut matte med geofag 1 eller fysikk 1 neste år. Fordyper meg i matte og kjemi. Det kommer ikke frem av det første innlegget, men i så fall er det ikke noe problem å gjøre det du tenker. Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Jeg gjorde akkurat det (om enn med en litt annen fagkombinasjon). Var veldig godt å ha mer tid siste halvåret på vg3! Travelt nok blir det læll. Men man bør jo være rimelig sikker på at man klarer privatisteksamen til en karakter man er fornøyd med, da.Her var valgene jeg gjorde:Vg2: S1, Kjemi 1, Biologi 1, Fysikk 1Vg3: S2, Kjemi 2 + tysk 3 som privatistKom helskinnet fra det, og med 4 av 4 mulige tilleggspoeng. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Det sagt, skal man ikke ha færre eksamener i vg3 for det. Med færre fag er det altså en stor sjanse/risiko for å bli trukket til nynorsk, så jeg håper trådstarter er komfortabel med det. Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Jeg gjorde akkurat det (om enn med en litt annen fagkombinasjon). Var veldig godt å ha mer tid siste halvåret på vg3! Travelt nok blir det læll. Men man bør jo være rimelig sikker på at man klarer privatisteksamen til en karakter man er fornøyd med, da. Her var valgene jeg gjorde: Vg2: S1, Kjemi 1, Biologi 1, Fysikk 1 Vg3: S2, Kjemi 2 + tysk 3 som privatist Kom helskinnet fra det, og med 4 av 4 mulige tilleggspoeng. Det der blir litt annerledes da, iom. du på en måte tok 3 fag på vg3, men bare at et av de var som privatist. Med mindre jeg har tolket noe feil da. Det sagt, skal man ikke ha færre eksamener i vg3 for det. Med færre fag er det altså en stor sjanse/risiko for å bli trukket til nynorsk, så jeg håper trådstarter er komfortabel med det. Sant nok det, men sannsynligheten øker jo samtidig for at han kan komme opp i alle andre fag også. Det at han har et fag mindre øker ikke sannsynligheten drastisk for å komme opp i nynorsk, men det er jo sant som du sier, at den vil øke litt. Derimot skjønner jeg ikke hva alle har imot nynorsk, det er jo det samme som å skrive bokmål, men i nynorsken må du slå opp noen ord. Har lagt merke til at språket kanskje vektes litt mer ved retting, slik at det kan mangle bittelitt på innholdet uten at det gjør noe. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Jeg har ingenting imot nynorsk selv, men jeg opplevde det som vanskeligere å få en god karakter i både nynorsk og bokmål enn i valgfagene mine. Det hadde jeg inntrykk av at mange andre også gjorde. Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 (endret) Jeg gjorde akkurat det (om enn med en litt annen fagkombinasjon). Var veldig godt å ha mer tid siste halvåret på vg3! Travelt nok blir det læll. Men man bør jo være rimelig sikker på at man klarer privatisteksamen til en karakter man er fornøyd med, da. Her var valgene jeg gjorde: Vg2: S1, Kjemi 1, Biologi 1, Fysikk 1 Vg3: S2, Kjemi 2 + tysk 3 som privatist Kom helskinnet fra det, og med 4 av 4 mulige tilleggspoeng. Det der blir litt annerledes da, iom. du på en måte tok 3 fag på vg3, men bare at et av de var som privatist. Med mindre jeg har tolket noe feil da. Det har du helt rett i. Godt observert. Men det gjør ingen konsekvensmessig forskjell (annet enn at man blir trukket ut til like mange eksamener til slutt uansett, slik Zarac påpeker). Det spiller ingen rolle når du tar privatistfaget, så lenge det er gjort før du er ferdig. Det som betyr noe er at du må ha x antall fag i boks for å få utstedt vitnemål til slutt. Endret 28. januar 2016 av krsvgr Lenke til kommentar
Smilsmilja Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 Jeg gjorde akkurat det (om enn med en litt annen fagkombinasjon). Var veldig godt å ha mer tid siste halvåret på vg3! Travelt nok blir det læll. Men man bør jo være rimelig sikker på at man klarer privatisteksamen til en karakter man er fornøyd med, da. Her var valgene jeg gjorde: Vg2: S1, Kjemi 1, Biologi 1, Fysikk 1 Vg3: S2, Kjemi 2 + tysk 3 som privatist Kom helskinnet fra det, og med 4 av 4 mulige tilleggspoeng. Det der blir litt annerledes da, iom. du på en måte tok 3 fag på vg3, men bare at et av de var som privatist. Med mindre jeg har tolket noe feil da. Det har du helt rett i. Godt observert. Men det gjør ingen konsekvensmessig forskjell (annet enn at man blir trukket ut til like mange eksamener til slutt uansett, slik Zarac påpeker). Det spiller ingen rolle når du tar privatistfaget, så lenge det er gjort før du er ferdig. Det som betyr noe er at du må ha x antall fag i boks for å få utstedt vitnemål til slutt. Men jeg må vel passe på at jeg ikke er skolepliktig i faget jeg tar? Så om det er et fag som jeg heller vil komme opp i eksamen i 3.klasse, lønner det seg altså for meg å bare ta det gjennom skolen? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Ikke nødvendigvis. Det er jo ikke sikkert at du blir trukket til eksamen i det faget uansett. Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 (...) Men jeg må vel passe på at jeg ikke er skolepliktig i faget jeg tar? Så om det er et fag som jeg heller vil komme opp i eksamen i 3.klasse, lønner det seg altså for meg å bare ta det gjennom skolen? Skolepliktige fag? Ikke hørt om. Kanskje noe nytt? Er ikke nevnt på udir sine sider om privatister - så vidt jeg kan finne. Folk tok i hvert fall privatisteksamener i programfag over en lav sko da jeg gikk på skolen (2009-2012). Det bør være uproblematisk. Men har ikke skolen din en rådgiver? De er som regel oppdaterte på siste regelverk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå