Mr.Reese Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Hei. Fikk i dag tilbud av arbeidsgiver på ny arbeidskontrakt med fastlønn. Har jobbet i bedriften som deltidsansatt i snart 4år med en timeslønn på 180,- timen. Dette har bare vært en tilleggsjobb ved siden av offshore arbeid, men grunnet en ryggskade ble jeg nødt til å slutte i jobben offshore. Antall timer i mnd har variert fra 80-170 med tanke på sesong og når jeg har vært hjemme. Fikk i dag et tilbud på 300.000,- i fastlønn pluss 15% provisjon på salg. Jobben er lite salgs relatert så forventer ikke store beløpene der i løpet av et år. Nektet å godta avtalen da jeg mener det er for dårlig betalt i forhold til ansvaret jobben innebærer, samt at jeg i teorien går ned til 143,- timen hvis jeg deler lønnen på et årsverk. Hva syns dere om et slikt tilbud? Hadde dere kommet til å godtatt det? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Skal du jobbe 100% for de 300.000? Lenke til kommentar
Mr.Reese Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 Ja, og blir mer enn 100% da jeg jobber 8 timer hver dag ink annen hver helg, lange dager på sommeren og to dager i uken med ugunstig arbeidstid. Lenke til kommentar
2Tetrix Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 1695 timer for kr. 300.000 blir jo kr 178,- pr. time. Tillegg for ugunstig tid osv. kommer ofte i tillegg. Uansett er jo ikke dette noe å bli fet av - men hva er alternativet?! 1 Lenke til kommentar
Mr.Reese Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 Jeg har regnet det ut slik. 37,5++ time hver uke 8 timer annen hver lørdag Det tilsvarer 41,5 timer i uken. 41,5 x 4,2 som er satsen arbeidstilsynet bruker for å regne en mnd (vell å merke uten å regne med lørdager) = 174,5 timer pr mnd. 174,5 x 12 = 2092 timer i året. Minus 210 timer (ferie) = 1882 timer i året. 300.000 / 1882 = 159,- pr time. Også i mai og juni så jobbes det fort mellom 8-14 timer hver lørdag ink lange fredager. Lenke til kommentar
Mr.Reese Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 Og nei, får ikke overtidsbetale eller noen annen for for kompensasjon Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Det er ikke en super lønn du har der, men man må huske at den lønnen inkluderer feriepenger, pensjons tillegg etc.. Viktigste er at man har 100% stilling i forhold til å bli gammel Ellers så sitter det noen tusen personer fra offshore industrien med NAV-penger som er vant med en inntekt på godt over 600K i året.. og er arbeidsløse.. Så i tidene man er i nå bør man ikke være for kresen... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Og nei, får ikke overtidsbetale eller noen annen for for kompensasjonSå vidt jeg vet har du rett på overtidsbetaling ved overtid slik overtid er definert i loven (det man kaller overtid kan også være merarbeid). Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Og nei, får ikke overtidsbetale eller noen annen for for kompensasjonSå vidt jeg vet har du rett på overtidsbetaling ved overtid slik overtid er definert i loven (det man kaller overtid kan også være merarbeid). Noen arbeidsplasser har kontraktfestet at overtid kan bare taes ut i avspassering.. Og ikke bare det, det er ikke lov å jobbe over antall timer man er pålagt.. Så da sitter man der igjen som en idiot som gjør sitt beste for arbeidsplassen... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 1695 timer for kr. 300.000 blir jo kr 178,- pr. time. Tillegg for ugunstig tid osv. kommer ofte i tillegg. Uansett er jo ikke dette noe å bli fet av - men hva er alternativet?! Årsverk er oppgitt til 1950 timer vanligvis, slik at det blir 300 000/1950 som er ca 154,- Til TS, om det er lite rettet mot salg slik at du ikke vill tjene nevneverdig utover fastlønnen ville jeg takket pent nei og fortsatt slik du arbeider idag. Lenke til kommentar
Mr.Reese Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) Problemet mitt er at de som jobber deltid har 180,- timen og at de på en god måned kan tjene nesten like mye som meg. Stillingen innebærer nærmest all daglig drift av bedriften, personalansvar m.m. Eneste jeg slipper er regnskap. Jeg får ikke overtidsbetale eller noen form for kompensasjon og jeg har telefonvakt hver dag fra kl 09:00 - 20:00 uten å få ekstra betalt. Endret 26. januar 2016 av Mr.Reese Lenke til kommentar
Mr.Reese Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 På arbeidstid så står det i kontrakten: Heltid, inkl overtid, primærtid 09:00 - 17:00. Samt annenhver helg. Arbeidsaker er innforstått med at arbeidsgiver kan fastsette arbeidstiden etter mengden på bestillinger som kommer inn. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 På arbeidstid så står det i kontrakten: Heltid, inkl overtid, primærtid 09:00 - 17:00. Samt annenhver helg. Arbeidsaker er innforstått med at arbeidsgiver kan fastsette arbeidstiden etter mengden på bestillinger som kommer inn. Høres ut som en kjeltring kontrakt! 2 Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) Hadde takket elegant nei. 300 000 før skatt for over 100% stilling er ordentlig stusselig, spesielt om du har like mye ansvar som du skriver over. Klag først og se hvor det fører hen. Du burde hvert fall opp til 350-400000. Endret 26. januar 2016 av Dolandyret Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Og nei, får ikke overtidsbetale eller noen annen for for kompensasjonSå vidt jeg vet har du rett på overtidsbetaling ved overtid slik overtid er definert i loven (det man kaller overtid kan også være merarbeid). Noen arbeidsplasser har kontraktfestet at overtid kan bare taes ut i avspassering.. Og ikke bare det, det er ikke lov å jobbe over antall timer man er pålagt.. Så da sitter man der igjen som en idiot som gjør sitt beste for arbeidsplassen... At de har kontraktsfestet det betyr ikke automatisk at det er lovlig. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157 skriver Ved overtidsarbeid har du krav på et tillegg på minst 40 prosent av avtalt timelønn. Avtale om lavere prosentsats er ikke tillatt. ... Det er mulig å avspasere overtid time mot time. Overtidsgodtgjørelsen på minimum 40 prosent skal imidlertid alltid utbetales i tillegg. Det er imidlertid en god sjanse for at det bedriften bruker er "merarbeid". Overtid blir det først når det arbeides utover dette: Alminnelig arbeidstid Lovens grenser for alminnelig arbeidstid er: 9 timer i løpet av 24 timer 40 timer i løpet av 7 dager For grupper med belastende arbeidstidsordninger, for eksempel skift-, turnus-, natt- og søndagsarbeid, er det fastsatt kortere ukentlig arbeidstid: 38 timer i løpet av 7 dager (for arbeid som drives døgnet rundt på ukens hverdager) 36 timer i løpet av 7 dager (for arbeid som drives døgnet rundt, hele uken igjennom) Man kan avtale kortere alminnelig arbeidstid gjennom tariffavtale, for eksempel 37,5 timer pr. uke. For enkelte typer tjeneste er det mulig å utvide den alminnelige arbeidstiden. Lenke til kommentar
Mr.Reese Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 Og nei, får ikke overtidsbetale eller noen annen for for kompensasjonSå vidt jeg vet har du rett på overtidsbetaling ved overtid slik overtid er definert i loven (det man kaller overtid kan også være merarbeid). Noen arbeidsplasser har kontraktfestet at overtid kan bare taes ut i avspassering.. Og ikke bare det, det er ikke lov å jobbe over antall timer man er pålagt.. Så da sitter man der igjen som en idiot som gjør sitt beste for arbeidsplassen... At de har kontraktsfestet det betyr ikke automatisk at det er lovlig. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157 skriver Ved overtidsarbeid har du krav på et tillegg på minst 40 prosent av avtalt timelønn. Avtale om lavere prosentsats er ikke tillatt. ... Det er mulig å avspasere overtid time mot time. Overtidsgodtgjørelsen på minimum 40 prosent skal imidlertid alltid utbetales i tillegg. Det er imidlertid en god sjanse for at det bedriften bruker er "merarbeid". Overtid blir det først når det arbeides utover dette: Alminnelig arbeidstid Lovens grenser for alminnelig arbeidstid er: 9 timer i løpet av 24 timer 40 timer i løpet av 7 dager For grupper med belastende arbeidstidsordninger, for eksempel skift-, turnus-, natt- og søndagsarbeid, er det fastsatt kortere ukentlig arbeidstid: 38 timer i løpet av 7 dager (for arbeid som drives døgnet rundt på ukens hverdager) 36 timer i løpet av 7 dager (for arbeid som drives døgnet rundt, hele uken igjennom) Man kan avtale kortere alminnelig arbeidstid gjennom tariffavtale, for eksempel 37,5 timer pr. uke. For enkelte typer tjeneste er det mulig å utvide den alminnelige arbeidstiden. Morsomt å se at jeg har jobbet ulovlig utrolig mange ganger med dager ofte opp i 10-12 timer.... samt ikke fått ekstra betalt for det Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Det er ikke ulovlig å arbeide 10-12 timer om dagen så lenge du får overtidsbetalt. Lenke til kommentar
Mr.Reese Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) Det er ikke ulovlig å arbeide 10-12 timer om dagen så lenge du får overtidsbetalt. Aldri fått overtidsbetalt.... Og skal det ikke være frivillig? Endret 26. januar 2016 av Mr.Reese Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Nei, ikke hvis det er et reelt behov som ikke kan dekkes på annen måte. Søk det opp på arbeidstilsynets sider. Lenke til kommentar
Mr.Reese Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 Men du har fortsatt krav på overtidsbetalt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå