Gjest Bruker-239845 Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Hei! Vet noen hvordan mulighetene er på jobbmarkedet etter 2 år fullført av en ingeniørutdanning? Jeg studerer byggingeniør og og har rimelig gode karakterer. Et par A-er, og omtrent 50/50 B og C. Ingenting under. Har også et vitnemål fra BI med A i snitt. Dette et årsstudium. Har også fagbrev som tømrer. Av økonomiske hensyn vurderer jeg mulighetene for å kanskje jobbe 100% fra sommeren av og da eventuelt fullføre siste året på 1 1/2 år om jeg ikke greier det på normert tid. Tenker da en relevant jobb innenfor det jeg holder på å utdanne meg til. Synes for eksempel BIM-modellering var veldig interessant. På forhånd takk! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Det spørs kva jobbar du ser etter. Det å få seg jobb som tømrer burde være forholdsvis uproblematisk. Men å få seg ein ingeniørjobb etter berre to år er nok litt vanskelig, spesielt sidan det no er nedgangstider i oljebransjen og mange arbeidsledige erfarne ingeniørar. Eg har høyrt at gode studentar som gikk litt smalare ingeniørutdanningar blei head-hunta til gode jobbar sjølv om dei ikkje var ferdig utdanna, men då var det litt andre tider. Det kan sjølvsagt være at du klarer å få deg ein assistent-jobb eller liknande på eit ingeniørkontor, men med så mange arbeidsledige ingeniørar som det er akkurat no så er det nok vanskelig. Det må då i så tilfelle være fordi bedrifta vil ansette ein student fordi jobben er svært enkel slik at bedrifta ikkje vil betale nokon ingeniørlønn for å gjere jobben. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Det er absolutt mulig, jobber selv som ingeniør og har gjort det de siste 3-4 årene, når jeg startet hadde jeg kun fagbrev og ett forkurs, tar nå ingeniøren kombinert med jobb. Men når jeg startet var det gode tider i oljebransjen, og det var ikke tusenvis av ledige ingeniører å ta i fra. Så om du skal komme deg inn så må du nok finne en stilling som "ingen andre" søker på, ellers blir du nok lett utkonkurrert. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Det spørs kva jobbar du ser etter. Det å få seg jobb som tømrer burde være forholdsvis uproblematisk. Tømrerjobb kunne jeg fått på dagen, men er ikke interessert i det på fulltid. Det blir for tungt å kombinere med fullføring av studier, er jeg redd. I tillegg vil jeg prøve noe nytt og mer relevant. Det du sier om dagens økonomiske situasjon er nok et godt poeng. Det er absolutt mulig, jobber selv som ingeniør og har gjort det de siste 3-4 årene, når jeg startet hadde jeg kun fagbrev og ett forkurs, tar nå ingeniøren kombinert med jobb. Men når jeg startet var det gode tider i oljebransjen, og det var ikke tusenvis av ledige ingeniører å ta i fra. Så om du skal komme deg inn så må du nok finne en stilling som "ingen andre" søker på, ellers blir du nok lett utkonkurrert. Det er mulig det er for tøffe tider akkurat nå, ja. Kikket litt på Finn i går og gjengangeren på alle stillingene jeg så som kunne være interessante er jo at de ønsker folk med 3-5 års erfaring. Kunne gjerne tenke meg å jobbe med BIM-modellering og det er mulig at en del av de jobbene er noe en utdannet ingeniør er overkvalifisert for, men det vet jeg egentlig ikke noe om. Kun synsing. Samtidig har jeg ikke noe tyngde innen BIM enda, så det kan hende at de som går den 1-årige BIM linjen stiller foran i køen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Det er absolutt mulig, jobber selv som ingeniør og har gjort det de siste 3-4 årene, når jeg startet hadde jeg kun fagbrev og ett forkurs, tar nå ingeniøren kombinert med jobb. Men når jeg startet var det gode tider i oljebransjen, og det var ikke tusenvis av ledige ingeniører å ta i fra. Så om du skal komme deg inn så må du nok finne en stilling som "ingen andre" søker på, ellers blir du nok lett utkonkurrert. Det er mulig det er for tøffe tider akkurat nå, ja. Kikket litt på Finn i går og gjengangeren på alle stillingene jeg så som kunne være interessante er jo at de ønsker folk med 3-5 års erfaring. Kunne gjerne tenke meg å jobbe med BIM-modellering og det er mulig at en del av de jobbene er noe en utdannet ingeniør er overkvalifisert for, men det vet jeg egentlig ikke noe om. Kun synsing. Samtidig har jeg ikke noe tyngde innen BIM enda, så det kan hende at de som går den 1-årige BIM linjen stiller foran i køen. Jeg ville holdt meg unna finn, de fisker etter folk med erfaring. De vet de er der. Jeg ville fokusert på nye firma som er i oppstartfasen, de er gjerne interessert i litt billigere arbeidskraft og må da gjerne ta til "takke" med "hobby" ingeniører Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Hei! Vet noen hvordan mulighetene er på jobbmarkedet etter 2 år fullført av en ingeniørutdanning? Jeg studerer byggingeniør og og har rimelig gode karakterer. Et par A-er, og omtrent 50/50 B og C. Ingenting under. Har også et vitnemål fra BI med A i snitt. Dette et årsstudium. Har også fagbrev som tømrer. Av økonomiske hensyn vurderer jeg mulighetene for å kanskje jobbe 100% fra sommeren av og da eventuelt fullføre siste året på 1 1/2 år om jeg ikke greier det på normert tid. Tenker da en relevant jobb innenfor det jeg holder på å utdanne meg til. Synes for eksempel BIM-modellering var veldig interessant. På forhånd takk! Kjenner noen som har klart å få deltidsstillinger for diverse byggefirmaer, meg inkludert. Enkleste måten er å spørre folk eller å ringe til forskjellige firmaer. Er vel også positivt med jobberfaring med tanke på dagens jobbsituasjon, og det at karakterer ikke er så "viktig" når det kommer til ingeniør. Det handler med andre ord om jobberfaring og nettverk Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Hei! Vet noen hvordan mulighetene er på jobbmarkedet etter 2 år fullført av en ingeniørutdanning? Jeg studerer byggingeniør og og har rimelig gode karakterer. Et par A-er, og omtrent 50/50 B og C. Ingenting under. Har også et vitnemål fra BI med A i snitt. Dette et årsstudium. Har også fagbrev som tømrer. Av økonomiske hensyn vurderer jeg mulighetene for å kanskje jobbe 100% fra sommeren av og da eventuelt fullføre siste året på 1 1/2 år om jeg ikke greier det på normert tid. Tenker da en relevant jobb innenfor det jeg holder på å utdanne meg til. Synes for eksempel BIM-modellering var veldig interessant. På forhånd takk! Kjenner noen som har klart å få deltidsstillinger for diverse byggefirmaer, meg inkludert. Enkleste måten er å spørre folk eller å ringe til forskjellige firmaer. Er vel også positivt med jobberfaring med tanke på dagens jobbsituasjon, og det at karakterer ikke er så "viktig" når det kommer til ingeniør. Det handler med andre ord om jobberfaring og nettverk Interessant! Kan jeg spørre hva slags jobb du gjør/har og hvor mye du jobber? Har ikke tenkt så mye på dette siden sist, men det kan så absolutt være interessant til høsten. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 (endret) Vet noen hvordan mulighetene er på jobbmarkedet etter 2 år fullført av en ingeniørutdanning? Helt elendig, selv de med fullført grad sliter med å få ingeniørjobber. Av økonomiske hensyn vurderer jeg mulighetene for å kanskje jobbe 100% fra sommeren av og da eventuelt fullføre siste året på 1 1/2 år om jeg ikke greier det på normert tid. Tenker da en relevant jobb innenfor det jeg holder på å utdanne meg til. Synes for eksempel BIM-modellering var veldig interessant. På forhånd takk! Jobb heller deltid om du har økonomiske problemer. Det viktigste er å fullføre graden din. Og jeg synes du fokuserer for mye på hvilke verktøy du bruker. Skal du bare søke på BIM jobber så har du bare 3 jobber i hele Oslo. Endret 29. mars 2016 av Camlon Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Hei! Vet noen hvordan mulighetene er på jobbmarkedet etter 2 år fullført av en ingeniørutdanning? Jeg studerer byggingeniør og og har rimelig gode karakterer. Et par A-er, og omtrent 50/50 B og C. Ingenting under. Har også et vitnemål fra BI med A i snitt. Dette et årsstudium. Har også fagbrev som tømrer. Av økonomiske hensyn vurderer jeg mulighetene for å kanskje jobbe 100% fra sommeren av og da eventuelt fullføre siste året på 1 1/2 år om jeg ikke greier det på normert tid. Tenker da en relevant jobb innenfor det jeg holder på å utdanne meg til. Synes for eksempel BIM-modellering var veldig interessant. På forhånd takk! Kjenner noen som har klart å få deltidsstillinger for diverse byggefirmaer, meg inkludert. Enkleste måten er å spørre folk eller å ringe til forskjellige firmaer. Er vel også positivt med jobberfaring med tanke på dagens jobbsituasjon, og det at karakterer ikke er så "viktig" når det kommer til ingeniør. Det handler med andre ord om jobberfaring og nettverk Interessant! Kan jeg spørre hva slags jobb du gjør/har og hvor mye du jobber? Har ikke tenkt så mye på dette siden sist, men det kan så absolutt være interessant til høsten. Har litt varierte oppgaver fra uke til uke. Men det er alt fra å kontrollere byggeplassene til å lage HMS-plan. Jeg jobber ca 15t i uka, men det er veldig fleksibelt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Har litt varierte oppgaver fra uke til uke. Men det er alt fra å kontrollere byggeplassene til å lage HMS-plan. Jeg jobber ca 15t i uka, men det er veldig fleksibelt. Takk for svar! Høres interessant ut for min del. Lenke til kommentar
Mamamia Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Ett enkelt råd fra meg: FULLFØR UTDANNINGEN DIN NÅ!!!!! Arbeidsmarked, økonomi akkurat nå, hvilke verktøy du vil jobbe med: Det har INGEN betydning! Det er NÅ du "er i skolemodus", det er NÅ du fortsatt kjenner medstudentene dine, det er NÅ du kjenner lærerne, osv. Om du begynner å jobbe fulltid er sjansen svært, svært stor for at du enten ikke klarer å fullføre, eller bruker betraktelig lengre tid enn ett og et halv år. Dess mindre du er på skolen, og dess lengre tid du er borte fra skolen, dess tyngre er det å komme i gang igjen. Og jeg vet hva jeg snakker om, uten at jeg vil gå nærmere inn på det. Du nevner at du er skoleflink, og har økonomifag i tillegg. Det er flott. Fagbrev som tømrer i tillegg er glimrende! Men hvor lang og variert er yrkeserfaringen din som tømrer? Hvor mye ansvar hadde du? Hvor godt kjenner du til andre fag, og det å jobbe tverrfaglig? Grunnen til at jeg spør er at det kan være mye større forskjell enn du tror på det å jobbe fulltid som tømrer/bygningsarbeider og å jobbe fulltid som ingeniør, byggeleder eller rådgiver o.l. i prosjekter. En "standard" tømrer jobber fra 7-15, får tegningene og ferdige framdriftsplaner levert, bygger omtrentlig som på tegningene, ringer basen eller sjefen bare når han finner feil i tegningene, venter på nye tegninger, ringer byggeleder om noe ikke blir levert til riktig tid, venter på at leveransen skal komme, slutter kl 15, drar hjem. Fri hver helg. Det er noe helt annet å VÆRE byggelederen. Eller den som skal lage tegningene, framdriftsplanene, følge opp utførelsen, osv. Den som alle ringer til når det er noe galt eller har spørsmål. Den som får beskjeden: "Her skal det bygges et digert bygg, ferdig til da og da. Fiks det". Tømreren er sliten i kroppen når han kommer hjem. Byggelederen/prosjektlederen er sliten i HODET i tillegg, og kanskje er ikke arbeidsdagen over når han kommer hjem heller! Fortsatt er det telefoner som skal tas, e-poster å skrive, beregninger å gjøre. Telefoner og saker som må fikses, enten det er helg eller ferie. Det er en grunn til at lønnsnivået er høyere i slike stillinger. Ansvar gjør deg sliten på en måte du kanskje ikke er forberedt på, og verst er det for nyutdannede og nyansatte midt i den bratte læringskurven de første 2-3 årene! Jeg vil IKKE anbefale å prøve seg på å fullføre ett studium i tillegg i denne fasen. Ellers er arbeidsmarkedet litt trangt for tida, spesielt i privat sektor. I offentlig sektor kan du finne mer, men der er stilles det helt sikkert krav til å ha godkjent kompetanse, dvs fullført skole. Du nevner BIM: Du kan være veldig flink med tegneverktøyet, PC-arbeidet osv, men levere ett helt elendig resultat likevel dersom du ikke kjenner fagene godt nok (og da tenker jeg alle byggtekniske fag, som elektro, VVS, ventilasjon, støy, utvendig VA, terreng, geoteknikk, blikkenslager), eller ikke har nok praktisk erfaring. Det er som med vanlige 2D-tegninger det. Som tømrer antar jeg du har meninger om "arkitekter" og "arkitekt-tegnede" hus...? Det er i tillegg mange andre snublesteiner unntatt de rene byggtekniske i ett prosjekt. Grensesnitt mot andre fag og eksisterende konstruksjoner og terreng er vanlige problemområder. Lover og forskrifter, nabokrangler, brukere/byggherre som skifter mening, kontraktsmessige uklarheter, rene tabber og forglemmelser, osv. Tror det er få jobber hvor man sitter dagen lang og bare modellerer på kommando. En slik jobb blir du i så fall raskt lei av. Om økonomien din er stram ville jeg anbefalt deg deltidsarbeid og å utnytte alle ferier til jobbing det siste året. "Prosjektsekretær-arbeid" for lokale bygg- og graveentreprenører kan kanskje være en mulighet? Dvs bistå med anbudskalkulasjon og å sette sammen anbudspapirer, HMS-planer, skrive anleggsrapporter, fdv-dokumentasjon, osv. Ikke-faglig-relevante jobber gir også lønn og viser fremtidig arbeidsgiver at du har arbeidsvilje og god kapasitet om du likevel klarer å få gode karakterer, så du skal ikke forkaste slike jobber heller. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Ett enkelt råd fra meg: FULLFØR UTDANNINGEN DIN NÅ!!!!! Det er planen. Du nevner at du er skoleflink, og har økonomifag i tillegg. Det er flott. Fagbrev som tømrer i tillegg er glimrende! Men hvor lang og variert er yrkeserfaringen din som tømrer? Hvor mye ansvar hadde du? Hvor godt kjenner du til andre fag, og det å jobbe tverrfaglig? Har ikke sagt at jeg er skoleflink; har bare nevnt karakterene mine. Helt greie karakterer som ingeniør. Ikke noe å skryte av. Har rundt 5-6 år som tømrer etter fagbrev. Jobbet i et lite firma med lite spesialisering, så mye veldig mye bredde (fra grunnmur til siste innvendige list). Har vært bas og har hatt ansvar for flere prosjekter (både rehabilitering og nybygg). Tverrfaglig arbeid med rørleggere og elektrikere. Grunnen til at jeg spør er at det kan være mye større forskjell enn du tror på det å jobbe fulltid som tømrer/bygningsarbeider og å jobbe fulltid som ingeniør, byggeleder eller rådgiver o.l. i prosjekter. En "standard" tømrer jobber fra 7-15, får tegningene og ferdige framdriftsplaner levert, bygger omtrentlig som på tegningene, ringer basen eller sjefen bare når han finner feil i tegningene, venter på nye tegninger, ringer byggeleder om noe ikke blir levert til riktig tid, venter på at leveransen skal komme, slutter kl 15, drar hjem. Fri hver helg. Det er noe helt annet å VÆRE byggelederen. Eller den som skal lage tegningene, framdriftsplanene, følge opp utførelsen, osv. Den som alle ringer til når det er noe galt eller har spørsmål. Den som får beskjeden: "Her skal det bygges et digert bygg, ferdig til da og da. Fiks det". Tømreren er sliten i kroppen når han kommer hjem. Byggelederen/prosjektlederen er sliten i HODET i tillegg, og kanskje er ikke arbeidsdagen over når han kommer hjem heller! Fortsatt er det telefoner som skal tas, e-poster å skrive, beregninger å gjøre. Telefoner og saker som må fikses, enten det er helg eller ferie. Det er en grunn til at lønnsnivået er høyere i slike stillinger. Ansvar gjør deg sliten på en måte du kanskje ikke er forberedt på, og verst er det for nyutdannede og nyansatte midt i den bratte læringskurven de første 2-3 årene! Jeg vil IKKE anbefale å prøve seg på å fullføre ett studium i tillegg i denne fasen. Jeg kjenner meg ikke igjen. Om du mener at en tømrer alltid drar hjem kl 15 og ikke er sliten i hodet eller stresset, så har du enten ikke erfaring som tømrer eller så har du jobbet med dårlige tømrere som kanskje er spesialiserte og ikke vant med å ha særlig ansvar utover å skru gipsplater. Tømreryrket for min del var svært variert. Noen perioder var rolige, mens andre var ekstremt hektiske og jeg vil si at det aldri har hendt at jeg har dratt hjem kl 1500. I en liten bedrift har man typisk MYE ansvar og frihet selv. Det er ikke egne byggeledere som følger opp prosjektene. Arbeidet skal planlegges. Man har gjerne ansvar for folk under seg. Ting skal samkjøres med elektrikere/rørleggere. Man må forholde seg til kundene. Framdriftsplaner skal holdes. Material skal bestilles og kjøres ut. Faglige utfordringer/beregninger som dukker opp (gjerne på rehabiliteringsjobber) må løses og gjerne på kveldstid. Osv. Jobbet sjeldent mindre enn 45 timer per uke. Som regel rundt 50 timer. I perioder mer. Om økonomien din er stram ville jeg anbefalt deg deltidsarbeid og å utnytte alle ferier til jobbing det siste året. "Prosjektsekretær-arbeid" for lokale bygg- og graveentreprenører kan kanskje være en mulighet? Dvs bistå med anbudskalkulasjon og å sette sammen anbudspapirer, HMS-planer, skrive anleggsrapporter, fdv-dokumentasjon, osv. Ikke-faglig-relevante jobber gir også lønn og viser fremtidig arbeidsgiver at du har arbeidsvilje og god kapasitet om du likevel klarer å få gode karakterer, så du skal ikke forkaste slike jobber heller. Høres fornuftig ut. Endret 31. mars 2016 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå