Gå til innhold

lage cider av vanlig bakegjær

kato513

Anbefalte innlegg

hei! jeg har et spørsmål angående det å lage eplecider av vanlig bakegjær. har lest litt rundt og har hørt at det går an. men hva må jeg gjøre ha av utstyr for å lage det? har ikke tenkt å kjøpe masse utstyr. lurer egentlig bare på hva man bare absolutt må ha av utstyr. hadde også bare tenkt å bruke eplejucie som man kjøper på butikken. og hvis noen veit hvor mye jeg må ha av ting (gjær, sukker, juice osv) så hadde det vært kjekt å få veiledning. skjønner så klart at det ikke blir leke bar som hvis man bruker annen gjær og utstyr, men er bare det nødvendige jeg er ute etter. 

på forhånd takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare kjøpe ordentlig cidergjær på en bryggesjappe?

Laget cider selv i fjor av eplejuice fra Rema 1000 og cidergjær. Trenger egentlig ikke noe mer, det er jo sukker i juicen. Mer sukker øker bare alkoholinnholdet, og tilfører ingenting til smaken.

Min cider ble allikevel på over 5,5%.

Vær oppmerksom på at denne gjærer helt ut og blir TØRR, hvis ikke du gjør noe for å hindre total utgjæring, eller søter i ettertid med noe som ikke gjærer ut igjen.

Av utstyr trenger du jo hvertfall noe å gjære i, tappeutstyr og flaskeutstyr.

Lenke til kommentar

Trenger gjeringskar (Europris, 180kr), hevert, gjærlås, 22 liter eplejuice, cidergjær, og i flasker. 42 halvliterflasker burde holde til en batch. Så trenger du Starsan (eller tilsvarende) rengjøring/steriliseringsmiddel og korker. 

Ville overhodet ikke brukt vanlig gjær, for mye av smaken ligger i typen gjær man bruker

Lenke til kommentar

Det går heilt fint å berre blande bakegjær og eplecider i ein beholder og la det stå til det sluttar å boble, men det blir jo heilt udrikkelig.

Gjæren setter mykje smak på det ferdige produktet, så bakegjær egner seg dårlig. Anbefalar som skrekk seier å kjøpe skikkelig cidergjær, eller til nød ein passande ølgjær. Dette får du kjøpt på alle bryggebutikkar, i tillegg har europris eit forholdsvis greit utvalg av utstyr og tilbehør til øl-, vin- og ciderbrygging.

Prisforskjellen mellom dei forskjellige gjærtypane er så liten at det ikkje er verdt å gjere dette på den dårlige måten med å berre tilsette bakegjær frå Idun.

Det skal ikkje være nødvendig med tilsatt sukker, men du kan godt tilsette litt ekstra sukker dersom du vil. 

Det viktigaste er at du passer på at gjæringskaret er godt vaska slik at du ikkje får villgjær i brygget ditt.

Av anna utstyr så er det fyrst og fremst ein hevert som du MÅ ha, du kan også bruke ein vanlig slange, men det viktigaste er at du har ein måte å få cideren over frå gjæringskaret til flasker eller klarningskar utan å vrimle opp gjæret som har lagt seg på botnen.

Lenke til kommentar

En vilkårlig slange kan brukes, men det forutsetter at den ikke inneholder andre organiske elementer. Du har ikke lyst til å tilsette mindre ønskede elementer i brygget når du flasker. Troll i flaskene er ikke stas, for da blir det masse alkohol til do-draugen. Alternativt sprutbæsj, vondt i magen og dårlig stemning i heimen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...