Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trenger hjelp til kjøp av solcelleanlegg (til telt/campingvogn)

Anbefalte innlegg

Først av alt så var jeg veldig usikket på hvilket forum jeg skulle skrive dette i, men jeg prøver meg her og så får moderator eventuelt flytte den.

Pga. sykdom så er det ikke alltid jeg kommer til å klare å svare her, men jeg kommer til å lese uansett. Hadde satt uendelig stor pris på om noen som har peiling hadde vært interessert i å ringe meg. Det er mindre slitsomt for meg å prate på telefon enn å skrive.

Bakgrunnen for dette er at etter flere års sykdom så er økonomien min ganske ødelagt. Husker det var et tema for noen års siden om å "nave", vel det må være folk som bor hjemme hos mor. For meg har det vært økonomisk ruin å leve på penger fra NAV.

Så planen min nå for å få det litt bedre er å flytte ut i skogen og bo i telt. Da vil de månedlige boutgiftene gå fra 8000,- til 1000,-

Riktig nok vil jeg bruke noen penger på å kjøpe Lavvo, vedovn, solcelleanlegg og noen campingmøbler, men totalt blir det faktisk ikke mere enn 3 måneders husleie.

Videre er planen å spare nok til å kjøpe en anstendig campingvogn og bo i den til jeg har spart nok til å kjøpe meg en leilighet igjen.

Hvis du vil vite mere så skriver jeg en blogg om prosjektet mitt, men jeg kommer ikke til å legge ut link til den før om en måned, når jeg har flyttet ut.

Tilbake til tema;

Jeg har en basic forståelse av elektrisitet. Altså nogenlunde forståelse av watt, volt osv. men ingen ekspert, så ha litt medfølelse hvis jeg utrykker meg rart.

Jeg trenger et komplett anlegg; Panel, batteri, laderegulator, inverter og noen kontakter.

Jeg har forstått det slik at en inverter sløser bort mye energi i varme slik at det er best å drive mest mulig på 12V DC og minst mulig på 220V AC.

Så inverteren tenker jeg er mest for å bruke til ting som ikke skal være permanent tilkoblet. F.eks lade barbermaskinen og koble til printeren ved behov.

Eller så er tanken at anlegget skal drive en ruter med en 4G nettilkobling,

en laptop som er på 19V og en plass mellom 90W og 180W (her må kanskje noe avklares etterhvert),

jeg har en NAS som jeg skal bygge om til 12V og da vil den vel dra ca. 50W men den skal IKKE stå på døgnet rundt sånn som nå,

det vil jo også være behov for litt lys

og så ser jeg jo for meg en liten kjøleboks til mat når sommeren kommer.

Kanskje jeg har glemt noe nå og kanskje du har noen forslag.

Siden dette skal fraktes et stykke på en traktorvei og videre bæres noen hundre meter inn i skogen så vil jeg heller ha to batteri på 30 kg enn ett på 60 kg. Men er usikker på hvor mye trenger jeg?

Så kom med forslag om hva jeg bør kjøpe, nettbutikker osv.

Jeg setter pris på all hjelp, men prøv å ikke synse så mye her, for det vil pga. sykdom være ganske krevende å følge opp denne tråden.

PS! Angående overskriften; Jeg tenkte at hvis jeg er smart så kan jeg bruke mest mulig av dette videre når jeg kjøper campingvogn og slippe å bruke så mye "landstrøm" for å bruke et maritimt utrykk.

Endret av Johnny2000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg kan jo ikke ta utgangspunkt i hva jeg bruker nå i en leilighet :-) Men jeg kan jo kanskje slå av alle sikringene i en 6 timers periode for å finne ut hva laptopen bruker.

Akkurat nå blir det jo stort sett bare litt surfing og å se film/sport og da bruker vel den vel ikke så heftig med strøm.

Jeg har jo planer om å kjøpe en kraftigere laptop etterhvert, men etterhvert som jeg vil bli friskere og kanskje klarer å spille litt, så vil jeg jo forhåpentligvis også begynne å jobbe deltid, sånn at det vil jo være en lengre periode hvor batteriet kan lades uten at det er noe som drar strøm.

Lenke til kommentar

Du må uansett finne ut hvor mye du totalt antar du bruker på en dag i teltet, både barbermaskin, laptop, NAS, tv(?), 4G-router, osv. Så kan sikkert noen her hjelpe deg med hvor store solceller og batterier du burde ha. Du lader gjerne ut batteriene når du bruker ting, og lader opp når du ikke bruker så mye, men sammenlagt må det jo lades mer/like mye pr dag som det du bruker slik at du har nok strøm. 

Da er det ikke bare hvor mye laptoppen trekker, men hvor mange timer du bruker den. 

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å sjekke hvor mye laptop og router trekker, men kan ikke finne annet enn hva max strømforsyningen leverer og det blir jo feil. Men hvis vi tar en gjetting på at laptop og router bruker 50W+15W + 15W med belysning.

Så sier vi at jeg har en skikkelig dårlig dag hvor jeg ligger i senga hele dagen. Så da blir det 65W x 16 timer + 8 timer belysning på kvelden 15W x 8 timer = 1,2 kW i døgnet da hvis jeg runder av oppover.

Er måten jeg tenker på nå helt på bærtur?

Hvis jeg ser på et AGM batteri med kapasitet på 110 At (Ah på engelsk??) i løpet av 20 timer. Blir det da riktig å tenke at det kan levere 110A x 12V = 1,3 kW i løpet av 20 timer?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hei var trist å høre historien, jeg skal prøve å forklare så bra jeg kan. baklager på forskud for det kan bli litt langt.

jeg ble ferdig å skrive å så at det kanskje kunne se litt dystert ut. meningen med innlegget var og gi deg en ærlig oversikt over solcellepanel,

uansett så håper jeg at du finner utav situasjonen du er i.

solcelle energi er fantastisk så lenge du ikke bor i Norge desverre.

det som ødelegger her er at du aldri kan reine med at det er sol, og derfor blir realiteten i utregningen litt på den harde siden.

slik vi regner det ut når det gjelder hytter som er det vanligste bruken. regner vi med at det er batteriene som skal gi strøm,

så lenge du er på hytta (telt) og at solcelle panelet skal lade opp batteriene når du er hjemme.

ett solcellepanel på 125w koster fra 5-12 tusen. og med perfekte forhold og kvalitet vill det lade ca.7A.

i januar blir det 80Ah, mai 385Ah og november 50Ah per uke. dette er i tillegg lest av ett stillbart panel som får optimal styrke hele tiden.

hvis du har  400Ah batteri tar det litt over en uke å lade batteriet i mai.

dette er også tatt ut ifra at du bruker spesiell laderegulator av sort MPPT

de utregningene dine ser litt for høye ut. og det skal stå out volt og A på laptop laderen din. W=V*A

så må du tenke på at du bruker dobbelt så mye strøm siden du også lader batteriet. slik at du kan full lade den og kjøre pcen på batteri i noen timer.

så kommer som sagt barbermaskin ++ utenom. det er ikke nødvendig å ta det med i utregningen da du sikkert forstår prinsippet.

men det blir: 1,2kw*7=8,4kw per uke som blir 8400W/12V=700Ah.

ut i fra den infoen du har gitt meg.

skal du da ut i fra vanlige beregninger planlegge dette trenger du 2 batteri på 350Ah bare for og greie deg i en uke, på ett 120W panel.

og det tar min to uker å lade det opp igjen når du ikke bruker det i mai måned.

du må også tenke på at de allerfleste batterier ikke tåler å gå lengre ned enn 30% kapasitet. då må du opp i opp i 1000Ah batteri bank for og klare deg en uke.

så er det slik at når batteriene er kalde så holder de ikke 100% kapasitet. på det kaldeste kan du komme ned i 80%. siden du skal bo i telt ute i det kalde må du opp i 1500Ah i en uke om vinteren. for og være sikker.

bedre batteri er flinkere på dette.

å da tar det deg en 18 uker å lade batteriene uten last i januar.

du kan jo selvfølgelig halvere det hvis du kjøper 2stk 125w panel. 

men med det forbruket du har oppgitt og at du skal bruke det hele tiden, vil det være reelt og tenke at du må ha 6000Ah batteri.

og 3000W panel.

da holder du ut i 1mnd på vinteren hvis det ikke blir sol å det tar 3 uker i januar uten last for og lade det opp.

så til gode nyheter.

du kan kominere panel med aggregator som vill lade batteriene bedre, enten hele tiden eller bare på vinteren.

du kan bytte over til mindre krevende apparater. kun det nødvendige, det er ikke kjekt men det er en løsning.

men ja det blir fort veldig veldig dyrt om man skal ha slikt anlegg hele året.

jeg ville heller satset på å leie byggestrøm skap av et elektriker firma som di kan koble til kraftlinje.

leie telt plass på campingplass som tillater camping året runt.

leie ei hytte i vinterhalvåret.

ett lite vannkraft klarer seg greit. dyrt dette også.

eller et stort aggregator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...