Salvesen. Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Måten prisene blir justert er å melde inn prisen til konkurerende stasjon, prisen blir så justert ned. Dette var en av mine daglige gjøremål i en periode på en av shell sine pumper. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 så, hvorfor synker drivstoff med 2 kroner flere ganger i uken? En dag så koster det 14 kroner og neste 12 kroner.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 så, hvorfor synker drivstoff med 2 kroner flere ganger i uken? En dag så koster det 14 kroner og neste 12 kroner.. Dette er jo en intern beregning fra hovedkontoret, et som meldes inn inngår i beregningene. Så justeres prisene. Prisene svinger for å tjene mest mulig penger. Lenke til kommentar
CYA Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Måten prisene blir justert er å melde inn prisen til konkurerende stasjon, prisen blir så justert ned. Dette var en av mine daglige gjøremål i en periode på en av shell sine pumper. Kartellvirksomhet. "Selskapenes økte bruttomargin kan være en indikasjon på at konkurransen i det norske drivstoffmarkedet er begrenset. Fra resultatene i denne rapporten observeres det også en koordinering i markedet." http://www.konkurransetilsynet.no/globalassets/filer/publikasjoner/rapporter/rapport---drivstoffmerkedet-i-norge_2014.pdf "Et viktig funn i forrige kapittel var at antall stasjoner innenfor et område har stor betydning for konkurransen. Et av eksemplene viser at det kan være betydelige forskjeller både i prisnivå og prismønster, selv innenfor korte avstander. Videre indikerer de analyserte områdene at antall kjeder er viktig for hvilket prismønster som observeres. Eksemplene fra lokale områder kan indikere at det må være relativt mange stasjoner fra ulike kjeder tilstede før konkurranseeffektene blir tydelige." http://www.konkurransetilsynet.no/globalassets/filer/publikasjoner/rapporter/rapport-det_norske_drivstoffmarkedet.pdf Et bedre eksempel på kartellvirksomhet i Norge enn "markedet" for drivstoff finnes knapt ikke. Men, et statlig tilsyn - slik som KT - kan ikke skrive dette uten å ha bevis som holder i en rettssak. 3 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 5. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2016 Jeg har ikke tid til å kommentere ordentlig her i dag, og dessuten vil jeg gjerne både lese ordentlig det CYA linker til og tenke litt før jeg skriver mer, men takk for svar til dere alle sammen Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 Beklager lang ventetid! Nå har jeg endelig fått sett i hvert fall litt mer på den informasjonen CYA linket til i innlegg #24 + litt jeg ellers har funnet etter å ha lest den - og nå er jeg IRRITERT. Det ser jo ut som om bensinstasjonsavdelingen i Statoil enten må ha Norges absolutt dårligst drevne bensinstasjonkjede eller som om folk der rett og slett går ut på internett og helt uten skam snakker usant! Bare her: Iflg https://www.statoil.no/no_NO/pg1334073608508/private/milesDrivstoff/Priser.html sier Statoil: "Drivstoffprisene i Norge består normalt av rundt 30 prosent innkjøpspris, 60 prosent avgifter og en bruttomargin til selskapene på opptil 10 prosent." "Opptil" kan jo ikke da bety noe som helst annet enn "når bensin- og dieselprisen er slik at vi gir minst rabatt på "veiledene" og derfor tjener mest", er dere ikke enig? Veilende priser akkurat nå er mellom 10,15 kr (Anleggsdiesel) og 15,67 kr, altså skulle bruttomarginen vært opptil mellom 1,02 kr og 1,57 kr pr liter nå - og altså mindre straks de solgte med rabatt! Gir man en krone rabatt gir nok staten 20 øre av den kronen pga nedsatt MVA, men man gir tross alt 80 øre selv, og altså skulle bruttomarginen vært mellom 0,22 kr (anleggsdiesel) og 0,77 kr pr liter når man gav 1 kr rabatt i forhold til veilendende! Gir man 1,50 kr i rabatt på denne veiledende prisen skulle bruttomarginen akkurat nå være mellom -0,18 øre (anleggdiesel) og +0,37 øre. Tall fra SSB (Statistisk sentralbyrå) i Norge viste derimot noe helt annet. Der hadde man fulgt prisen på bensin dag for dag og bit for bit for en hel måned og for hundrevis av bensinstasjonstasjoner i Norge, så garantert en del av Statoils også. De tallene viste at gjennomsnittsprisen for bensin en bestemt måned var 13,84 kr og at denne "bruttoavansen" Statoil sier er "inntil 10 %" om faktisk i gjennomsntt den måneden var 1,66 kr eller 12 %! Det var også i slutten av 2011 og i slutten av 2014 hadde den økt enda mer kan Konkurransetilsynet fortelle i en av rapportene CYA linket til, mens tallene deres viste den i gjennomsnitt faktisk aldri noen måned etter årtusenskiftet hadde vært så lav som Statoil selv sier den er når den er på topp! Konkurransetilsynet kan også fortelle at i Norge hadde bruttoavansen økt 29 % på ti år, både i Sverige, Storbritannia og Tyskland hadde den økt under 10 %. Forskjellen i bruttoavanse - i gjennomsnitt pr måned - mellom Norge og Sverge hadde på ti år endret seg fra 16 til 44 øre, og dette skyldtes ikke at man gir mer rabatter. De hadde mest sannsynlig økt 2,5-3 øre av den summen på 28 øre og kunne ikke økt mer 7 øre om så 100 % av salget til bensinstasjonene skjedde med topp rabatt begge årene. Jeg prøver også å undersøke ltt om bruttomarginer her vi bor i dag og i Norge. Der er jeg langt fra ferdig, fordi enkelte offentlige ansatte her også ser ut til å ha lim på fingrene - mye også - når man ber om noen kopier. (Som en av vennen mine her sa:"Med samme arbeidstempoet på akuttavdelingen på et legekontor som det man har på noen offentlige kontorer hadde pasientene deres ikke bare dødd mens de hadde ventet på hjelp, likene på venterommet hadde vært halvråtne før de ble lagt i gravkister også.") Imidlertid har jeg funnet for to måneder jeg har sammelignbare tall på allerede nå: I Norge var i oktober 2011 salgspris på bensin (uten MVA) 11,07 kr og bruttomarginen 1,33 kr av dette eller 12,01 %. Hvor mange ganger bensinprisen endret seg i oktober måned vet jeg ikke, men det var garantert ikke få! Her var i oktober 2011 salgspris på bensin (uten MVA) 9,61 kr og bruttomarginen 0,87 kr av dette eller 9,05 %. Maksimum tillatt pris her endret seg tre ganger i oktober 2011 og iflg en venn var det i hvert fall ikke mye mer bensinpumpeprisene endret seg (og når de gjør slikt utenom hver mandag husker folk her det tydeligvis!) Det betyr at i Norge i oktober 2011 var bruttomarginen i gjennomsnitt 32,7 % høyere enn her, mens prisen i gjennomsnitt bare var 15,2 % høyere. I tall tjente oljeselskap + bensinstasjon + tankbiler 46 øre mer enn her (87 øre her, 133 øre i Norge) eller over 50 % mer i Norge enn her! Hvorfor? Og hvorfor tjente de 1,33 kr i gjennomsnitt i Norge når de sier de tjener "inntil 10 % av bensinsprisen, noe som altså skulle blitt INNTIL 1,11 kr!" For så å gjøre vondt enda verre: I Norge har oljeselskapens marginer økt fra 2011 til 2014 sier rapportene fra Konkurransetilsynet som CYA linket til, her fortalte en rapport de haddde falt 1,9 % fra desember 2011 til desember 2015... Jeg har også undersøkt litt mer om bensinprisene her, som ser ut til å være klart strengere kontrollert enn i Norge. Her var reglene: Alle raffinerier må selge bensin i DEN kvaliteten til en pris som er maksimum 14 øre over en børskurs for slik bensin. På vei derfra til bensinstasjonen kan oljeselskapene tilsette sine egne "lurium"-blandinger og øke prisen maks 31-43 øre (etter hvor dyr transporten til hvert "fylke" er), mens bensinstasjonen maks kan øke prisen 35 øre til. (Maksimalprisen her i hvert fylke er altså bensinbørskursprisen forrige uke +80-92 øre.) Her må selskapenes bruttomargin derfor være under 80-92 øre ellers må man bare pakke sammen og slutte å drive bensinstasjon. Selskapene ser virkelig ut til å ha lyst til drive bensinstasjoner her likevel, og det tror jeg ikke akkurat de hadde om de tapte penger på å drive butikk her! Prisene generelt er 5-10 % høyere i Norge enn her, prisene på bensin er ca 15 % høyere i Norge enn her - og hvorfor er det da OK at bruttomarginen for oljeselskapene (dersom man tror Statoils egne tall for marginen) plutselig er 20-60 % høyere i Norge enn her? Bruker norske bensinstasjoner "yoyoprisene" sine rett og slett som en måte å prøve å trikse med tall for hvor "elendig" de tjener og hvorfor de "må" ta så høye priser som de gjør om de skal overleve - og i tillegg lykkes med talltriksing en 16-åring kan finne ut av når han bare har alle tallene og setter seg noen timer med dem? (Verken tallene CYA sendte meg, tallene fra SSB eller tallene jeg fant her var jo akkurat rakettmatematikk å finne ut av når jeg bare visste de tallene eksisterte! Ikke stod det "OBS statshemmelighet, strengt hemmelig" på noen av papirene med de tallene heller... ) Og i tilfelle? Hvorfor lykkes bensinstasjonene? Fordi folk i Norge ikke kan lese og regne, fordi de har så gode inntekter at de ikke gidder lese og regne eller noe annet? Eller kan det være at folk i Norge ikke sammeligner med andre land derfor automatisk tror det må være slik? Og hvorfor klarer ikke konkurransetilsynet bevise det rapportene forteller de også helt tydelig ser? Fordi de ikke kan bevise dette godt nok til å utfordre mektige EUs hellige mantra "fri flyt" (samme hva som blir dyrest for kundene)? 1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 jeg vill nå påstå at bensinstasjonen tjener mer en 1.33 per liter bensin . vi Stavanger har vi tanken som selger drivstoff til inkjøpsrpis + 10 øre + mva( om jeg ikke husker feil fra tanken sin egen facebook post om prising) , og denne når de nettop åpnet ny stasjon i Sandnes sank bensinprisene på alle nabostasjonene fra nesten 15 kr og ned mot nermere 12 i flere uker( dette var før påske salget på drivstoff ) tanken har nå 12.55 som pris på sin hovedstasjon på bensin ( oppgitt som E5 da dette er hva alle stasjoner i dag selger 95 Blyfri har på pumpen i dag ) jeg ser st1 ligger på rundt 14.50 i dag og de er en billig stasjon , vil tippe statoil ligger godt over 15 kr mange plasser , som tilsier en avanse på nesten 3 kr på bensin fra liste pris http://tanken.joars.net/priser/https://twitter.com/st1norge 2 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 6. april 2016 Forfatter Del Skrevet 6. april 2016 ....vil tippe statoil ligger godt over 15 kr mange plasser , som tilsier en avanse på nesten 3 kr på bensin fra liste pris http://tanken.joars.net/priser/ https://twitter.com/st1norge Statoil sier jo selv (https://www.statoil.no/no_NO/pg1334073608508/private/milesDrivstoff/Priser.html) at veiledende pris akkurat nå er 15,62 kr og at da har Statoil "en bruttomargin til selskapene på opptil 10 prosent", alts 1,57 kr? Mener du akkurat det samme jeg påstod i forrige innlegget: "Det ser jo ut som om bensinstasjonsavdelingen i Statoil enten må ha Norges absolutt dårligst drevne bensinstasjonkjede eller som om folk der rett og slett går ut på internett og helt uten skam snakker usant! Og hvorfor trenger Statoil i det hele tatt 1,57 kr i driftsmargin når bensinstasjonene her har maksimum 0,92 kr , altså 41,4 % lavere? Prisnivået generelt er 5-10 % lavere her og på bensin ca 15 % lavere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Det er umulig å svare på hvorfor Statoil trenger mer i bruttomargin enn bensinstasjonene der du bor når man ikke vet hvor du bor... 1 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 6. april 2016 Forfatter Del Skrevet 6. april 2016 Det er umulig å svare på hvorfor Statoil trenger mer i bruttomargin enn bensinstasjonene der du bor når man ikke vet hvor du bor... Hvorfor er det umulig? Er det bostedet mitt eller utgiftsnivået her og i Norge som forklarer forskjellen på behovet for driftsmargin? Det siste har jeg altså kommentert. Prøver du - akkurat som en del advokater - å avlede diskutsjonen fra det den faktisk gjelder - økonomi - til noe uvesentlig i saken for å slippe å ta stilling det saken gjelder? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Det er ikke mulig å svare på det fordi det finnes flere variabler enn alminnelig prisnivå som bruttomarginen skal dele. Du stiller et retorisk spørsmål som det ikke går an å svare fornuftig på, og så blir du sur når folk påpeker det. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Muligens du blingsa, men den prisen er på 95 plus og det er det bare idioter som fyller (med forbehold om at prisen har gått ned..) Prisen på 95 er 14,63,- Veiledende priser uten transportpåslag hos Statoil 1 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 Herr Brun! Hvorfor er (ikke "kan være", men ER) spørsmålet mitt retorisk og umulig å svare fornuftig på? Presist svar, takk! På hvilket grunnlag kan du med rette påstå "blir du sur" og at min atferd ikke kan avspeile noe helt annet? Hva er din utdannelse og hva din erfaring innen fagområdet som tilsier at du har rett til sette diagnose på andres følelser uten begrunnelse? (Spørsmålet er IKKE retorisk!) Hvilke - helt presise og konkrete - "flere variabler enn alminnelig prisnivå som bruttomarginen skal dele" foreligger og hvorfor er de relevante å vite for å gjøre det mulig å svare på om det er nødvendig med høyere driftsmargin i Norge enn et annet land? (Jeg skal minne om at rapportene CYA har vist til i innlegg #24 også forteller noe om Statoils driftsmarginer i Norge sammenlignet med f eks Sverige og du kan veldig godt ta utgangspunkt i dem også når du svarer!) Har du, dine nært tilknyttende eller din arbeidsgiver noen som helst personlig/økonomisk/faglig interesse i ve og vel for Statoils eller oljeselskap generelt, og i tilfelle hvilke(n)? Jeg oppfatter ethvert annet svar enn "nei absolutt ingen for verken meg selv, mine nært tilknyttede eller min arbeidsgiver" som et "ja, jeg/vi har slike interesser, og jeg vi ikke snakke høyere om dem enn jeg har gjort i svaret". I så fall regner jeg deg ikke som en relevant diskusjonspartner i denne saken fordi da taler du for din egen syke mor under dekke av "diskusjon". Som jeg nevnte innlegg #30: "Prøver du - akkurat som en del advokater - å avlede diskutsjonen fra det den faktisk gjelder - økonomi - til noe uvesentlig i saken for å slippe å ta stilling det saken gjelder." Å manipulere en diskusjon ved å prøve å trekke fokus bort bort fra det saken gjelder og over på ikke-relevante biting under dekke av ubegrunnet påstand om at dette er helt avgjørende relevant er et velkjent knep for den som kan bare litt om seriøs diskusjon, og både dårlige politikere med mer fokus på makt enn rett og dårlige advokater med mer fokus på penger enn rett er eksperter på akkurat det. Min påstand er nå at du - presis som en dårlig skrankeadvokat hvor det å vinne saken og få svaret du ønker er mye viktigere enn å få et mest mulig rett svar - prøver av all kraft å føre fokus bort fra a) (snakker statoil usant når selskapet på https://www.statoil.no/no_NO/pg1334073608508/private/milesDrivstoff/Priser.html påstår å ha en driftsmargin på opptil 10 %, altså nå 1,57 kr pr liter bensin til de selger til fullpris), b) ("hvorfor trenger Statoil i det hele tatt 1,57 kr i driftsmargin når bensinstasjonene her har maksimum 0,92 kr) og b) ("vil tippe statoil ligger godt over 15 kr mange plasser , som tilsier en avanse på nesten 3 kr på bensin fra liste pris") ved å i stedet for å prøve å besvare noen av spørsmålene prøve å fokusere på d) og så hevde "fordi jeg ikke kjenner til hvor du bor blir dette spørsmål det er helt umulig å svare fornuftig på" uten noen begrunnelse for den siste påstanden. Ved å svare - presist og utdypende - på spørsmålene ovenfor kan du jo bevise påstanden min i avsnittet ovenfor er uriktig, men jeg gjør oppmerksom på: Bare prøver du på å snakke rundt spørsmålene eller ignorere noen av dem i stedet for å besvare dem oppfatter jeg diskusjonatferden like moden som hos en 13-åring ikke tørr bak ørene ennå som er livredd for å tape en diskusjon han skal ha rett i og går videre med det utgangspunktet. Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 Muligens du blingsa, men den prisen er på 95 plus og det er det bare idioter som fyller (med forbehold om at prisen har gått ned..) Prisen på 95 er 14,63,- Veiledende priser uten transportpåslag hos Statoil Dunbios, jeg er helt klar over at jeg har valgt den dyreste når jeg sammenligner. Det har jeg gjort for å gi Statoil alle sjanser i forhold til påstanden sin om "inntil 10 %". At veilende priser er uten transportpåslaget vet jeg . Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Herregud for et patetisk oppgulp av et innlegg. Jeg forsøker å fokusere på sak, og du insisterer på å dels fokusere på min person, dels fokusere på motiver. Kom tilbake når du har blitt voksen, og ikke bare har lært deg å skrive veslevoksent. Jeg søker ikke å avlede diskusjonen, jeg prøver å gjøre den mer presis så man faktisk kan komme fram til noe vettugt. Jeg har jobbet en periode for oljeselskapet Statoil, men det var etter at de solgte bensinstasjonkjeden Statoil. Ingen av mine nærstående jobber så vidt meg bekjent på bensinstasjon. Det er noe smått ironisk ved at du anklager meg for å skulle fokusere på å få "mitt" svar heller enn å skulle få "rett" svar, det er jo du som har funnet ut at dette nye landet ditt er Paradis som utelukkende velger Den Rette Løsning, og som derfor utelukkende argumenterer ut fra hva de gjør og spør hvorfor ting skal være annerledes i Norge. Hvorfor skulle Statoil klare seg med bruttomarginen som man kan ta i flink gutt-land, hvorfor skal den ikke være enda lavere? Det er mer enn nok av land med tung prisregulering på drivstoff å velge mellom, bare finn den som er lavest og still det samme spørsmålet på nytt? Til 1 og 3: Det er umulig å svare på spørsmålet ditt om hvorfor Statoil trenger høyere bruttomargin enn det man tillater i flink gutt-land fordi driftsmarginen skal dekke en hel del variabler som vi ikke vet noe om hvordan ser ut i flink gutt-land. I en annen tråd har du jo kommet med en masse eksempler på lave lønninger for ufaglært ungdom, hvis lønnsnivået for lavtlønnede er lavere i dette landet så vil det gjøre det mulig med lavere bruttomragin. Kanskje er vedlikeholdskostnader lavere av samme grunner. Kanskje er leie av lokaler lavere. Kanskje utnytter norske bensinstasjoner markedssvikter og tar unaturlig høy profitt, som vel er det du ønsker å høre. Men det er ikke mulig å si noe om hvilke av disse mulighetene som fører til høyere bruttomargin. For øvrig må du skille mellom driftsmargin og bruttomargin. Bruttomarginen sier noe om et produkts lønnsomhet, driftsmarginen om en bedrifts lønnsomhet. Det statoil opplyser (i din lenke i alle fall) er det første, ikke det siste. 4 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 6. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2016 Med fare for å gjenta meg selv fra tråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1718110, en stor beklagelse for veldig langt fravær aller først og før jeg svarer på denne tråden. Det skyldes bare skolegangen,ikke diskusjon.no - ikke på annen måte enn at jeg fikk muligheter som gjorde at både diskusjon + en del annet måtte kuttes 100 % en del uker for å bruke tid på å oppnå viktige ting i skolesammenheng. Nå har jeg oppnådd der og er altså tilbake. Litt mindre tid til "diskusjon.no" enn før er det, men ikke av noen annen grunn enn at både har fått og valgt mulighe for å bruke den tiden på ting som er viktigere å prioritere her og nå for en skoleungdom med mål i livet. Skal likevel gjøre det jeg kan å få vært innom i hvert fall en gang/uke, uten at jeg garanterer noe som helst om dette dersom jeg ikke tydelig har sagt annet.) Herr Brun, om innlegg nr #34 er "et patetisk oppgulp av et innlegg" slik du påstår i innlegg #35 (for øvrig innlegg i beste herr Brunske ånd, som en påstand uten noen dokumentasjon, men som llikevel bare forventes godtatt som "sannhet", jfr det jeg sier nedenfor) får stå for din egen regning. Utsagn som "kom tilbake når du har blitt voksen, og ikke bare har lært deg å skrive veslevoksent" er dessuten ting jeg kjenner godt igjen, og klart mest fra folk som er voksne av år, men ikke er det på noen annen måte. Jeg har nemlig forlengst gjennomskuet at XX år på ingen måte = moden og at verden har forbausende mange på både 34 og 44 med halvlammet hjerne og atferd som de fremdeles ikke helt har forlatt bleiene. Ellers lurer jeg på om det er din sak, herr Brun, å fortelle meg når jeg skal komme tilbake på en tråd jeg selv startet (jfr utsagnet "kom tilbake når du har blitt voksen...) og hvorfor det i tilfelle er din sak, eller om dette bare skal oppfattes som et praktisk eksempel på at "jeg prøver å gjøre den (=diskusjonen, min egen kommentar) mer presis så man faktisk kan komme fram til noe vettugt"? Videre konstaterer jeg, herr Brun, at du forteller du har arbeidet for "oljeselskapet Statoil", men at det var "før de solgte bensinstasjonskjeden Statoil" og da lurer jeg på: Hvordan kan bensinstasjonkjeden ha rett til å bruke både navnet og logoen til Statoil dersom Statoil overhodet ikke eier den? Solgte Statoil retten til navnet sitt og logoen sitt også sammen med bensinstasjonkjeden, snakker vi her om et ikke-reelt salg eller finnes det noen annen forklaring XXXXX. Jeg konstaterer også at du sier "ingen av mine nærstående jobber så vidt meg bekjent på bensinstasjon". men det er altså overhodet ikke svar på hva jeg spurte om, nemlig om du og dine nærtstående har "noen som helst personlig/økonomisk/faglig interesse i ve og vel for Statoils eller oljeselskap generelt, og i tilfelle hvilke(n)?". Du har ikke sagt noe som helst om din arbeidsgiver, heller ikke om verken din eller andres personlige/økonomiske/faglige interesse i saken, utover at Statoil ikke er arbeidsplassen din og bensinstatsjon ikke er arbeidsplass til noen av dine nærstående det du vet. Man kan veldig godt ha både personlige, økonomiske og faglige interesser likevel og jeg noterer meg at det kommenterer du ikke. Akkurat det gjør jeg meg også mine tanker om, for jeg formoder jo både advokater og advokatstudenter kan kunsten som kalles "å lese" og har heller ikke sett noen grunn så langt til å tvile på akkurat dette. Å tale for sin egen syke mor i en debatt er i og for seg ikke galt, men gjør man det blir jo troverdigheten av påstanden man setter frem deretter. Så forteller du at "Til 1 og 3 (formodetlig mener du i mitt innlegg #33, min egen kommentar): Det er umulig å svare på spørsmålet ditt om hvorfor Statoil trenger høyere bruttomargin enn det man tillater i flink gutt-land fordi driftsmarginen skal dekke en hel del variabler som vi ikke vet noe om hvordan ser ut i flink gutt-land.For det første gjaldt faktisk spørsmålet mitt i 1 ikke bruttomargin, men noe helt annet, nemlig: "Hvorfor er (ikke "kan være", men ER) spørsmålet mitt retorisk og umulig å svare fornuftig på? Presist svar, takk!". Jeg kan ikke se at ditt innlegg engang gjør noe forsøk på å besvare nr 1, men dette kanskje din forståelse av av å svare presist på et spørsmål i en diskusjon og en praktisk dokumentasjon for riktigheten av påstanden "Jeg søker ikke å avlede diskusjonen"? Ellers ser jeg at du prøver å late som om spørsmålet i 3 var "hvorfor Statoil trenger høyere bruttomargin enn det man tillater i flink gutt-land ", men det faktisk var "...for å gjøre det mulig å svare på om det er nødvendig med høyere driftsmargin i Norge enn et annet land" og at jeg bruker Sverige som et eksempel i den forbindelsen". Det er kanskje også å forstå som en helt praktisk dokumentasjon for riktigheten av påstanden "Jeg søker ikke å avlede diskusjonen"? Du kommenterer at "i en annen tråd har du jo kommet med en masse eksempler på lave lønninger for ufaglært ungdom" og trekker så frem et "hvis" og sier at "hvis lønnsnivået for lavtlønnede er lavere i dette landet så vil det gjøre det mulig med lavere bruttomragin". Det spørsmålet kommenterte jeg faktisk også på den tråden, og det var muligens derfor du ikke linket til den, men den er altså på ..... Ellers fremsetter du to i og for seg relevante grunner, nemlig "Kanskje er vedlikeholdskostnader lavere av samme grunner (lønnsnivået for lavtlønnede, min egen kommentar). Kanskje er leie av lokaler lavere" Det første er kommentert på https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1718110 hvor du selv har deltatt, derfor er dette noe du godt vet ikke er relevant om du faktisk har lest den tråden - med mindre du da enten mener eller ute videre går ut fra at personer under 18 år eller med mindre enn fem års relevant yrkeserfaring er dem som har bensinstasjonsansvaret her. (Til orientering kan jeg nevne at her er det forbudt å arbeide på bensinstasjon før man er 18 og ansatte her - i motsetning til i Norge - forventes å ha både kunnskap om både forskjellen om pærer på trær og lyspærer samt praktisk evne til å skifte de siste, evne til å sjekke/fylle olje, sjekke/fylle kjølervæske osv - evner som ikke er videre høyt prioriterte verken hos Statoil eller andre bensinstasjonkjeder i Norge. Lokalleie er jo relevant nok og jeg vet ikke hva leie koster, men jeg så til påske at en bensinstasjon som er middels stor og relativt sentralt beliggende stasjon med årlig bruttoomsetning på ca 32 millioner kroner inkl mva og andre avgifter var til salgs for drøyt 70 millioner kr. Prisen var for tomt på ca 2500 kvm inkl tre "dobbeltpumper (altså med to typer bensin) + dieselpumpe, tanker, bygninger, (liten salgsbod i forhold til stasjoner i Norge, men også en ganske stor servicehall), hyller, disker, kassaapparat etc, men ville man også overta vaskehallen (har to moderne haller i et frittstående bygg) og utstyret i denne var det drøyt fire millioner i tillegg. Ansatte fulgte med, men stasjonen tilhører den halvparten som er "frie stasjoner" og har en forhandleravtale med et oljeselskap for et halvår om gangen, og en slik avtale fulgte ikke med. Grunnen for salg var ellers at eier nærmet seg 70 år og det er jo rimelig forklarlig grunn på at man selger en butikk. Vet ikke hva du (eller andre) kan trekke ut av det om lokalleie i forhold til i Norge? Ut fra hva jeg vet om eiendommer generelt i Norge antar jeg det ikke er veldig forskjell på kostnadene her, men jeg er altså helt åpen for for å få den antagelsen min rettet på dersom du eller noen annen har konkrete og bevisbare fakta i saken relevant for bensinstasjoner og ikke prøver å kamuflere din egen mening/teori/antagelse som "slik er det" . Ellers skal jeg igjen minne om at du godt kan sammenligne med Sverige om du heller vil det, Og til info, for både deg herr Brun og for andre som leser på tråden: Jeg "ønsker" ikke å høre noe som helst annet enn hva som faktisk er riktig så langt et riktig svar er mulig å finne (noe jeg i motsetning til din påstand i saken tror det er, kanskje ikke 100 % men i hvert fall 98 %). En teori om at norske oljeselskap (ikke bensinstasjoner) utnytter markedssvikter, basert på de tallene jeg har regnet ut + hva Konkurranstilsynet, Statistisk sentralbyrå og Statoil selv har regnet ut og oppgir har jeg jo likevel. Jeg har så langt ikke fått vite noe som tilsier at teorien er feil. Har du noe slikt å bidra med, Herr Brun (eller andre) så lytter jeg veldig gjerne - men jeg lytter ikke til "slik er det"-påstander uten saklig og grundig begrunnelse for hvorfor det er slik! Lenke til kommentar
frustrert_97 Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Du får kanskje finne ut om produktene er homogene først. Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 8. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2016 frustert_97, mer homogen vare enn bensin er det vel vanskelig å snakke om - i hvert fall når bensinen kommer fra store og seriøse oljeselskap? Eller tror du på reklamen for alt slikt lurium som skal gjøre bensinen til Shell, Statoil, Mobil osv så mye annerledes og bedre enn alle andres bensin? Lenke til kommentar
mattamat Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Du har valgt prisen for milesPLUS, som er noe Circle K mener virker bedre enn vanlig bensin/diesel. Om du mener at bensinen/dieselen i ditt område er annonsert som like god som denne er det greit. På min lokale Bunker Oil-stasjon koster den vanligvis rundt 14.5 kr på en mandags ettermidag. Det er vanlig 95 oktan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå