Gå til innhold

Fått lønnsøkning, når gjelder den fra?

Azzthetics

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk lønnsøkning i min deltidsjobb i starten av Januar.

Videre snakket jeg med min arbeidsgiver, og hun sa at lønnsøkningen starter fra og med neste måned, nemlig februar.

Noen som har en oversikt/ lover etc som sier når jeg egentlig har rett på å få økningen?

vi har forøvrig ikke skrevet under noen avtale OL. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du "fikk" lønnsøkning av hvem? Har det vært ett forbund inne å forhandlet? Hva er ordlyden i avtalen/hva står det i avtalen?

Om du tror at det finnes en lov for dette tar du feil. Heldigvis har man relativt stor avtalefrihet i Norge

Lønnsøkning av daglig leder. Null forbund, dette ble tatt opp på samtale, og begge var enige om en økning på 25kr.

Da jeg spurte henne om det er fra denne mnd eller neste, fikk jeg respons om at hun har prøvd å legge inn økningen i systemet, men at det tar lengre tid en forventet, noe jeg rett og slett ikke tror på.

Jeg må da ha krav på pengene fra den datoen vi avtalte en lønnsøkning? 

Om du har forhandlet dette med arbeidsgiver så er det han som setter datoen for forhøyelse, så lenge det ikke står noe i avtalen din om når det skal gjelde fra normalt sett. Vi har dette i avtalen fra 1 mai. 

Det finnes ikke noen lover på dette

Lenke til kommentar

Du har krav på økningen fra den dagen dere ble enige om at du skal ha økningen fra. Som det sies over er ikke dette regulert av noen lov, men bare av avtalen dere imellom. Det er derfor greit å ha sånt skriftlig.

Takk! 

Hvordan kan jeg forklare dette til henne, slik at hun forstår det? Som dere sier, så er det ikke noe lov som regulerer dette, men noe jeg kan vise til eventuelt si?

Lenke til kommentar

Takk! 

Hvordan kan jeg forklare dette til henne, slik at hun forstår det? Som dere sier, så er det ikke noe lov som regulerer dette, men noe jeg kan vise til eventuelt si?

Virker som om du missforstår litt, du har ikke krav om lønnsøkning fra den dagen dere hadde samtale, men fra den dagen dere ble enige om at den skulle øke.

Om hun sa fra neste måned, så er det fra neste måned.

Så, hvilken dato/måned sa hun at økningen skulle gjelde fra?

Lenke til kommentar

Takk! 

Virker som om du missforstår litt, du har ikke krav om lønnsøkning fra den dagen dere hadde samtale, men fra den dagen dere ble enige om at den skulle øke.

På møtet fikk jeg følgende beskjed:

At hun hadde lagt inn en lønnsøkning på 15kr. Deretter fikk jeg forhandlet den opp til 25kr mer.

Videre sa hun at alt var greit. Etter en uke spurte jeg henne når den gjaldt fra: Da sa hun at hun har prøvd å legge det inn, men at det tar lengre tid en forventet, derfor burde det ikke være en overraskelse dersom jeg fikk samme lønn denne mnd.

Da spør jeg; Hvordan i alle dager kunne hun legge til en økning på 15 så fort, men deretter si at det å legge inn 25kr tar for lang tid, og at jeg har samme lønn denne mnd.

Vi avtalte ikke noe tid lønnen skulle gjelde fra, jeg regnet med at jeg tjente 150kr timen fra DEN dagen vi hadde møtet (tidligere 125).

Irriterende at hun skal få kunne gjøre hva faen hun vil. tjene bonuser, mens det skal gå utover meg, og andre deltidsansatte!

Jeg finner meg ikke i det...

Lenke til kommentar

Takk! 

På møtet fikk jeg følgende beskjed:

At hun hadde lagt inn en lønnsøkning på 15kr. Deretter fikk jeg forhandlet den opp til 25kr mer.

Videre sa hun at alt var greit. Etter en uke spurte jeg henne når den gjaldt fra: Da sa hun at hun har prøvd å legge det inn, men at det tar lengre tid en forventet, derfor burde det ikke være en overraskelse dersom jeg fikk samme lønn denne mnd.

Da spør jeg; Hvordan i alle dager kunne hun legge til en økning på 15 så fort, men deretter si at det å legge inn 25kr tar for lang tid, og at jeg har samme lønn denne mnd.

Vi avtalte ikke noe tid lønnen skulle gjelde fra, jeg regnet med at jeg tjente 150kr timen fra DEN dagen vi hadde møtet (tidligere 125).

Irriterende at hun skal få kunne gjøre hva faen hun vil. tjene bonuser, mens det skal gå utover meg, og andre deltidsansatte!

Jeg finner meg ikke i det...

Det virker ikke ut som det foreligger en særlig avtale om tiden dette skal gjelde for, i tillegg virker det til å være veldig rotete. Jeg ville fått en skriftlig avtale på noe dere blir enig om. 

Lenke til kommentar

Så dere avtalte strengt tatt ikke noe tidspunkt og eneste som nærmer seg avtale om tidspunkt er "kanskje ikke fra denne måneden"?
Lag en bedre avtale neste gang, som sier noe om når også ikke bare hva.

Vær glad hun ikke sier "i løpet av sommeren" :)
Lenke til kommentar

Kva dato lønnsendringa skal gjelde frå er nesten det viktigaste som blir avtalt under ei lønnsforhandling. Hjelper ikkje å ha forhandla seg fram til verdens beste lønn dersom endringa ikkje trår i kraft før etter mange år (satt veldig på spissen).

Det er ikkje slik at lønnsaukninga må komme frå neste måned av eller seinare. I mange tariffavtalar er det ferdigforhandla ei fast enigheit på at lønsforhandlingane skal ha virkning frå 1 mai. Ved tidlige lønnsforhandlingar så vil den nye lønna bli justert på den datoen. Dersom forhandlingane skjer på høsten eller mot vinteren så får arbeidstakarane etterbetalt det overskytande beløpet frå 1 mai av.

Hadde eg vært deg så ville eg pressa litt på at den nye lønnsjusteringa skal ha virkningsdato frå 1 januar. Det er ikkje vanskelig å berekne kva du då skal ha etterbetalt for dei timane du har jobba i januar.

I tillegg vil det være enklare for alle partar å ha virkninga frå 1 januar sidan dette er starten på eit nytt budsjettår for dei fleste virksomheitene. Då slepp dere å rekne på overheng og lønnsglidning ved neste forhandling.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp årets lønnsjustering for meg selv, på riktig måte. Ordlyden fra den jeg forhandlet med:

"På bakgrunn av vår samtale angående lønnsjustering per 01.01.2016, har jeg gleden av å informere om at din fastlønn justeres fra XXX XXX til XXX XXX per 01.01.2016."

Da er det ingen tvil om noe som helst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utgangspunktet rent rettslig sett er at avtaler trer i kraft fra datoen man oppnår enighet (avtalen inngås), med mindre avtalen selv sier noe annet. Praksis ved "årsoppgjør" (som omfatter mange arbeidstakere) er at alle oppgjør får virkning fra en gitt måned, gjerne 1. mai. Praksis ved andre oppgjør er litt varierende, og både inneværende måned og påfølgende måned er rimelig vanlig.

Problemet rent praktisk sett er at du har alt muntlig, og at det derfor er vanskelig å bevise noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...