djgudleif Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) Noen ganger er det helt sick sterkt. Det er umulig å beregne. Kjøper alltid hot tacosaus, synes ikke det er noe spesielt sterkt og nå prøvde jeg coop sitt merke. Det brenner jo som bare faen. Av og til er også tacokryderret helt forjævlig sterkt, sånn helt ut av det blå. Jeg liker sterk mat, har spist hele habanero ved flere anledninger men disse tacoproduktene blir noen ganger for sterke til å være en chill fredagstaco, andre ganger er de helt milde. Noen som merker dette? Endret 26. januar 2016 av ikkespisgress Lenke til kommentar
*F* Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 nei, men har ikke prøvd det merket. Dog mener jeg å huske jeg har lest andre klage på det samme Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) Hold deg til ett merke. Coop's synes jeg ikke smaker godt. Old El Paso Original er det som smaker best, men er ikke sterkt i det hele tatt, så juster med saus. Og pass på at ingen tuller med deg og putter oppi noe Carolina Reaper (*edit korrigert navn) saus i et ubevoktet øyeblikk Endret 27. januar 2016 av Rune_says Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Kan jo være at de mikser krydder og forpakning. Rett og slett feilpakker det eller feilberegner ingredisensene på fabrikken. Det var jo før en sak om hot-krydderet i media. Tror det det var normalkrydderet til COOP. I Norge er man generelt ganske slappe på sterke krydder så om noe er litt sterkere enn normalt blir det furore. Om du spiser hele habanero tror jeg nok den forskjellen du snakker om er en smule overdrevet. Det er normalt ikke så stor forskjell på hot og normal hos alle de produsentene jeg har sjekket. Skal sies at jeg ikke har prøvd COOP. Bruker selv habanero tabasco og chili i det meste. Når jeg laget pizza før tapeserte jeg dem med jalapenos. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Dersom du er glad i habanero høyrest dette veldig snodig ut sidan habanero er laaaangt sterkare enn alt du finn i ferdigmiks med krydder og saus. Kanskje det er bitar med jalapeño i sausen som du tygg på? Den er uansett ikkje i nærheten av habanero. Har aldri vore borti det du opplever. Du kan jo lage ditt eige krydder og eigen saud/salsa. Langt betre på smak, du veit kva som er oppi der og kan berekne styrke sjølv. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 Altså jeg spiser ikke habanero fordi det er så godt akkurat. Det var bare på gøy. Og det kan vel egentlig ikke sammenlignes som dere sier. Jeg reagerer bare fordi tacoen plutselig er slik at jeg svetter og det brenner, andre gangen ikke i det hele tatt. Det blir veldig sterkt for dama av og til så vi må kanskje velge milde varianter. Men nå er ikke chilivarianter i det hele tatt konstant så det kan være sesongvariasjon, og forskjellige plantasjer det kommer fra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 California Reaper Carolina Reaper Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Blir coop neste gang hører jeg! endelig noe som er sterkt.. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Blir coop neste gang hører jeg! endelig noe som er sterkt.. En grei chilimix blandet i vanlig tacokrydder fungerer også helt fint. Men nå er ikke chilivarianter i det hele tatt konstant så det kan være sesongvariasjon, og forskjellige plantasjer det kommer fra. Mener å huske de fikk en ny leverandør eller at det ble gjort noen endringer fra fabrikken. Proffe produsenter sjekker alltid opp styrke og utjevner mengden etter det. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) Carolina Reaper Carolina Reaper er jo bare digg da, smaker fantastisk i chili con carne og i quesedilla. Endret 26. januar 2016 av Malmern Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Rekner med at forklaringa er så enkel som at det ikkje er nokon standar for kva som er sterk, middels og mildt krydder. I tillegg er det vell i tacosausen stort sett berre bitane av chili (jalapenos) som er sterke, sjølve tomatsausen smaker ganske likt på tvers av alle sausane. Så dei glasa med flest chili-bitar må nødvendigvis bli sterkare enn dei glasa som nesten berre består av tomatsaus. Med krydderpakkane blir det nok også ganske likt. Sidan saltet er forholdsvis tungt og har ein tendens til å legge seg nederst i krydderblandinga medan den tørka chilien er lettare og legger seg på toppen så vil det bli litt forskjell alt etter om posane blei fylt frå toppen eller botnen av krydderblandinga. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Vanskelig å svare på. Aldri opplevd det selv. Veldig lik grad av sterkhet hos alle merkene. Kanskje du tygde direkte på et pepperkorn? Lenke til kommentar
G Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 (endret) Om du liker sterk mat, så vil jeg anbefale at du prøver Vindaloo. Gå på indisk restaurant og be om å få det servert med styrkenivå som indere spiser det, og ingen norsktilpassing. Var det sterkeste de hadde på en indisk restaurant et sted i Norge, jeg prøvde det som takeaway. Så jeg kunne lide hjemme Jeg pressset i meg halvparten av retten, før jeg ikke orket mere. Endret 27. januar 2016 av G Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Vindaloo er pretty darn hot. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 (endret) Og pass på at ingen tuller med deg og putter oppi noe Carolina Reaper (*edit korrigert navn) saus i et ubevoktet øyeblikk Fantastisk sterkt ser det ut til ja. Sjekk ansiktshuden på han her, og det nesten helt uten at han har gnidd seg i ansiktet enda: Endret 27. januar 2016 av G Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 (endret) Vindaloo brukes ofte for å beskrive sterkhet i en curry. Madras er et nivå under Vindaloo, og Phall er hakket over. Phall er den sterkeste curryen. Men det som har mest å si er restauranten hvor dette serveres. Noen steder renner svetten av en Madras, og andre steder spiser jeg Phall som om det var yoghurt. En gang sa jeg til kokken at Phall ikke var spesielt sterk. Han gikk da ut på kjøkkenet og kom tilbake med en curry han mente var enda sterkere. Venner og familie rundt bordet ble selvagt nyskjerrig på denne supersterke curryen, så de skrapte sammen 200 kroner som jeg skulle få om jeg spiste en spiseskje med denne sausen. Det gjorde jeg uten å nøle, og det var ikke sterkt i det hele tatt. Brukte resten på maten. Endret 27. januar 2016 av Skurupu Lenke til kommentar
G Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Går vel en grense for hvor mye man skal lide for nytelsen som kommer senere. Hjernen skal jo gi belønning i form av endorfiner elns. Så jeg gjorde dette mest i "vitenskapens navn" for å se om det hadde noen smertelindrende effekt. Hadde litt skjelett/muskelplager akkurat da, så var jo en optimal tid å teste teorien på. Spiste det ca. kl 21, og det hadde mildere smertelindrende effekt noen veldig få timer på morgenen når jeg våknet opp Lenke til kommentar
Ateist Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Er tacosaus sterkt? Prøv ordentlig chili. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 Vindaloo brukes ofte for å beskrive sterkhet i en curry.Madras er et nivå under Vindaloo, og Phall er hakket over. Phall er den sterkeste curryen.Men det som har mest å si er restauranten hvor dette serveres. Noen steder renner svetten av en Madras, og andre steder spiser jeg Phall som om det var yoghurt.En gang sa jeg til kokken at Phall ikke var spesielt sterk. Han gikk da ut på kjøkkenet og kom tilbake med en curry han mente var enda sterkere. Venner og familie rundt bordet ble selvagt nyskjerrig på denne supersterke curryen, så de skrapte sammen 200 kroner som jeg skulle få om jeg spiste en spiseskje med denne sausen. Det gjorde jeg uten å nøle, og det var ikke sterkt i det hele tatt. Brukte resten på maten. Virker som forskjellen ligger i kulturen. Tror mange av resturantene legger seg på et begrenset kryddernivå for å ikke skremme vekk nordmenn som stort sett ikke liker sterk mat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå