Gå til innhold

Støvsamler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jo en super samling! Ikke at jeg har greie på sånne "oltidsgreier", men stilig er det okke som! ;) ;)

Tusen takk for hyggelig kommentar, Helene :)

Ja, gammelt er det, men artig nok var det denne type kameraer som "fant opp" den effekten du bruker på bildet ditt fra lomme-Ålesund. Ved å vippe objektivet kan man plassere dybdeskarpheten etter behov. :)

Lenke til kommentar

Hei, Lassern.

Topcon's Horseman 970 fra 1963 er en klassiker blant

6 x 6 cm og 6 x 7 cm, og kunne også rigges for 4 x 5" film.

Kvaliteten på bilder tatt med denne type kameraer er udiskutabel, men kostnadene ved bruk er blitt så høye, at funksjon som dørstopper er nærliggende å foreslå !

Interessant og fint bilde av en fototeknisk godbit som er verdt å ta vare på !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Hei, Lassern.

Kvaliteten på bilder tatt med denne type kameraer er udiskutabel, men kostnadene ved bruk er blitt så høye, at funksjon som dørstopper er nærliggende å foreslå !

M v h

Albert.

Takk for hyggelig kommentar, Albert :)

Jeg kjøpte denne pakka brukt tidlig på 80-tallet og har kost meg mye med dette kameraet. Ikke få 120-ruller som har gått gjennom her. (Brukte forøvrig alltid 6x9). Det er noe med å ta seg god tid under prosessen som har blitt borte i all automatikken. :)

Jeg bruker min Sigma DP3 Merrill, som jeg har tatt dette bildet med, på samme måte. Alltid på stativ, komposisjon på "mattskiva" (LCDskjermen) og kritisk fokus med forstørrelse. Som regel måler jeg innfallende lys med min Gossen Lunasix F.

Og billedkvaliteten er minst like god. :)

Lenke til kommentar

Hei, Lassern.

M v h

Albert.

Takk for hyggelig kommentar, Albert :)

Jeg kjøpte denne pakka brukt tidlig på 80-tallet og har kost meg mye med dette kameraet. Ikke få 120-ruller som har gått gjennom her. (Brukte forøvrig alltid 6x9). Det er noe med å ta seg god tid under prosessen som har blitt borte i all automatikken. :)

Jeg bruker min Sigma DP3 Merrill, som jeg har tatt dette bildet med, på samme måte. Alltid på stativ, komposisjon på "mattskiva" (LCDskjermen) og kritisk fokus med forstørrelse. Som regel måler jeg innfallende lys med min Gossen Lunasix F.

Og billedkvaliteten er minst like god. :)

Hei, igjen, Lassern.

Ja, - bildet i seg selv er jo en "lekkerbisken" !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Flott utstyr, i flere betydninger.

Fra en tid da fotografering var seriøse greier.

Tusen takk, Trond Olav :)

Nå må du passe deg så du ikke får en hel generasjon nye fotografer på nakken :D Men du har litt rett. Da MÅTTE man kunne det som i dag er en fordel å kunne.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...