Gå til innhold

Læretid elektriker

Sirifrost

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på hvor lang læretid jeg skal ha.

Har gått:

VG1 Elektro

VG2 Elenergi
VG2 Automasjon
VG3 Automasjon
+ jeg har fagbrev som automatiker
All utdanning er gjennomført etter innføringen av kunnskapsløftet 2008

Nå er jeg elektriker lærling og lurer på hvor lang læretid jeg har. Alle gir forskjellige svar, men med skolen og utdanningsrådgivere sa jeg kunne få et halvt år mindre læretid siden jeg har automasjon fagbrevet. Men nå sier de at jeg skal gå 2,5år læretid og ikke 2år. 
Hva er rett?

Jeg setter stor pris på alle svar og håper noen kan hjelpe. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Rent formelt sett så er det vel et litt større praksiskrav, men reelt sett og i virkeligheten så får man jo godkjent en del praksis fra automatikerjobben, slik at rent praktisk så kan vel anslaget på 2,5 år kanskje kunne være rett. Det er ikke noe fasitsvar dette, det vurderes individuelt i hvert enkelt tilfelle.

Når det gjelder antallet undervisningtimer i "elenergisystemer" så har vel en automatiker noenlunde det samme i VG2 og VG3 som elektrikeren har i VG2. Man kan også gjennomgå "webbasert elektrikerutdanning" i regi av Nelfo. Tror det er denne: http://elskolen.no/login/index.asp#about

Ville vel tro at det er en del elinstallatører som godt kunne tenke seg personell med slikt dobbelt fagbrev pga at smarthus og  moderne bygningsautomasjon er et "hot tema". 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Kan ikke svare på ditt tilfelle men om du går fra elektriker og vil bli energimontør (e-verks montør) så slipper du unna et år med læretid (du er ferdig på 1,5 år istedenfor 2,5).

Regner med det samme gjelder Energimontør til Elektriker også.

Så ville vell trudd du slapp unna med det samme siden automatiker kan ses på som relevant i forhold til det nye fagbrevet.

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tok fagbrev som elektriker etter at jeg tok fagbrev som automatiker. Jeg fikk 0,5 år avkortning. Altså 2 år som lærling i elektrikerfaget.

Det er uansett ikke skolen som bestemmer lengden på læretiden din. Det er fylkeskommunen, det skal være en eller annen saksbehandler som er ansvarlig for lærekontrakter i ditt fylke, det er han som bestemmer dette og praksis skal (bør i alle fall) være lik i hele landet.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...