Gjest Slettet-nPXKDE Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Okei jeg har noe jeg må fortelle. Jeg er ei jente på 16 år, går i 1 vgs på helse og oppvekst. Denne uken og neste uke er vi i praksis. Jeg er i praksis i barnehage. Vi begynte igår, og da var jeg der. Jeg vet at dette er veldig dumt gjort av meg, men jeg løy om at jeg har influensa og kaster opp. Jeg orker bare ikke å være i den barnehagen, og jeg vet ikke hvorfor. De voksne, hun andre som er på praksis der og barna er ikke spesielt slemme, de er egentlig snille. Men jeg vet ikke hva som er galt med meg! Jeg hater forandring og jeg likte meg ikke der i det hele tatt, tiden gikk kjempe sent da jeg var der fra halv 9 til 4 igår.. Jeg holdt på å begynne å gråte da jeg var der, men gjorde det ikke. Men en stund etter jeg kom hjem gråt jeg lenge, fordi jeg ikke vil være der og vi skal der to uker. Jeg planla å være "syk" litt av tiden og gå tidligere fordi jeg skulle til tannlegen osv.. Men nå orker jeg ikke tanken på å gå der i det hele tatt.. Og jeg vil ikke et annet sted på praksis, hva er det som er galt med meg. Og ingen forstår meg sikkert men det er sånn jeg føler det. Jeg sitter her i senga mi og holder på å begynne å gråte. Jeg er redd for hva som skjer hvis jeg ikke går i praksis og om jeg må ta hele første året om igjen eller noe sånt. Og hva vennene og klassekameratene mine og lærerne i de fagene vi skal framføre om dette, hva de kommer til å si.. Nå sitter jeg fint i det altså. Har bare lyst til å ta selvmord. Hvordan skal jeg klare meg 6 uker (tror jeg det er) i praksis til neste år hvis jeg ikke klarer 2 uker nå.. Og hvordan skal jeg klare å jobbe senere i livet.. Jeg har sagt det til mamma dette her og hun ble sur men gikk med på at jeg skulle skrive at jeg hadde influensa.. Jeg sa at det varer ikke så lenge (tenkte å skrive kyssesyken eller noe først) men hun sa at det kunne vare så lenge. Men hva vet vel hun. Og jeg skrev en lang melding til læreren om at jeg hadde fått influensa og kastet opp, og at jeg ikke fant nummeret tilbarnehagen (som egentlig var lett og finne, mel ville ikke snakke med dem i tilfelle de gjennomskuet meg) og om hun kunne si ifra. Hun sa god bedring og at vi skulle ta en dag om gangen da jeg spurte om jeg ville få stryk i ptf. Og hun ga meg nr til barnrhagen og sa at jeg måtte ringe hver dag og si ifra om jeg kom eller ikke. Men det tør jeg jo ikke for jeg høres ikke syk ut. (Selv om jeg har veldig vondt i hodet og føler meg kvalm pga lite søvn, mye gråting og samvittigheten min). Kunne få mamma til å ringe men det er ikkr sikkert hun vil. Har ikke sagt noe til pappa for han blir så sur. Han spurte hvorfor jeg ikke var på jobb idag jeg sa bare jeg hadde vondt i hodet. Men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre og jeg vil ikke i praksis, og har jo sagt at jeg har influensa og kaster opp så kunne jo ikke komt for eksempel imorgen ogsånn uansett. Jeg er ikke noe flink med barn og følte meg som en idiot igår. Dette ble sykt langt og jeg håper noen tar seg tid til å lese alt dette. Dere blir sikkert sure og tenker på meg som en svak drittunge, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vil bare legge meg ned og drukne i mine egne tårer. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) Sett en klesklype på nesa (da vil det høres ut som du er tett i nesa), også ringer du og sier at du ikke kommer. Enkelt! Siden du har sagt at du har influensa har du nå en uke på deg til å tenke i gjennom saker og ting. Det høres egentlig ut som du går et studie som ikke passer, men hva vel vel jeg, dette er noe kun du kan finne ut av. Kanskje det i stedet var noe annet du reagerte på? Tenk nøye i gjennom og prøv å sorter tanker og følelser du fikk. For å holde din mor+far unna og få de til å slutte å spørre/grave/dømme sier du bare at du har mensen og kramper. Det får vanligvis folk til å holde munn. EDIT: Vanligvis må man gå glipp av svært mye før man ikke kan bli gitt vurdering i et fag, prøv derfor å ikke tenk så mye på dette med fravær. Hvis det er noen trøst er du er ikke den eneste som "surrer" litt om dagen... Jeg er over 30 år og virrer fortsatt med valg av utdanning og jobbretning. Uff og uff. Endret 26. januar 2016 av nightowl Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Du må nok ikke gå første året om igjen fordi du var borte én gang. Men du må delta noe på praksisen for å få vurdering. Jeg foreslår at du snakker med helsesøster på skolen din om dette. Hun har taushetsplikt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nPXKDE Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) Du må nok ikke gå første året om igjen fordi du var borte én gang. Men du må delta noe på praksisen for å få vurdering. Jeg foreslår at du snakker med helsesøster på skolen din om dette. Hun har taushetsplikt. Men jeg skal jo ikke på skolen når vi har praksis. Og jeg er jo borte 9 dager hvis jeg bare var der første dagen. Blir ikke det mye fravær eller? Endret 26. januar 2016 av Slettet-nPXKDE Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Jeg vet ikke hvor mye fravær som er for mye. Men hvis ikke du skal til barnehagen, kan du like gjerne dra til helsesøster. Hun har kanskje et godt råd om hva du bør gjøre. Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Du må nok ikke gå første året om igjen fordi du var borte én gang. Men du må delta noe på praksisen for å få vurdering. Jeg foreslår at du snakker med helsesøster på skolen din om dette. Hun har taushetsplikt. Men jeg skal jo ikke på skolen når vi har praksis. Og jeg er jo borte 9 dager hvis jeg bare var der første dagen. Blir ikke det mye fravær eller? Jo, det er mye fravær. Grensen som ble satt for 2016 var vel 10% fravær. Så om du har over 20-ish fraværsdager på et skoleår, så skal du i teorien miste skoleplassen din. Over til noe annet; Jeg kjenner ikke deg, og kan ikke uttale meg om hva du mener og tror, men for meg virker det kanskje som om du har valgt feil studieretning. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt enda en dag fri og tenkt litt over hva som kan ha gjort at du begynte å føle deg så ubekvem. Deretter ville jeg jobbet ut praksisperioden og sett om dette faktisk var noe for meg. Er det ikke det, så kan du alltids slutte og starte på noe nytt til høsten igjen. Selv om foreldrene dine kanskje ikke liker det, så er det ditt liv du har fremfor deg. Det er mye bedre å "miste" et år tidlig i utdanningsløpet enn å ende opp med en utdanning innen et område du slettes ikke trives i. Det kan jo også hende at du er av typen som ikke liker å jobbe med barn. Det er mange fagområder innen helse og oppvekst, så selv om du ikke liker å jobbe med små unger, så kan det hende det finnes noe annet du vil kunne stortrives innen. Bare til orientering så synes mange unge at det å jobbe lange dager er et fryktelig slit. Det som da hjelper er å ikke tenke på det som jobb. Ha det gøy og unngå å se på klokken, da går dagen mye fortere! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nPXKDE Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Du må nok ikke gå første året om igjen fordi du var borte én gang. Men du må delta noe på praksisen for å få vurdering. Jeg foreslår at du snakker med helsesøster på skolen din om dette. Hun har taushetsplikt. Men jeg skal jo ikke på skolen når vi har praksis. Og jeg er jo borte 9 dager hvis jeg bare var der første dagen. Blir ikke det mye fravær eller? Jo, det er mye fravær. Grensen som ble satt for 2016 var vel 10% fravær. Så om du har over 20-ish fraværsdager på et skoleår, så skal du i teorien miste skoleplassen din. Over til noe annet; Jeg kjenner ikke deg, og kan ikke uttale meg om hva du mener og tror, men for meg virker det kanskje som om du har valgt feil studieretning. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt enda en dag fri og tenkt litt over hva som kan ha gjort at du begynte å føle deg så ubekvem. Deretter ville jeg jobbet ut praksisperioden og sett om dette faktisk var noe for meg. Er det ikke det, så kan du alltids slutte og starte på noe nytt til høsten igjen. Selv om foreldrene dine kanskje ikke liker det, så er det ditt liv du har fremfor deg. Det er mye bedre å "miste" et år tidlig i utdanningsløpet enn å ende opp med en utdanning innen et område du slettes ikke trives i. Det kan jo også hende at du er av typen som ikke liker å jobbe med barn. Det er mange fagområder innen helse og oppvekst, så selv om du ikke liker å jobbe med små unger, så kan det hende det finnes noe annet du vil kunne stortrives innen. Bare til orientering så synes mange unge at det å jobbe lange dager er et fryktelig slit. Det som da hjelper er å ikke tenke på det som jobb. Ha det gøy og unngå å se på klokken, da går dagen mye fortere! Begynner de på nytt med å telle fraværet dette halvåret, eller plusser de det sammen med høsten og vinteren som gjust var? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nPXKDE Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Legger sammen. Åja men jeg skjekket skolearena nå og det står at jeg har 6 dager og 7,50 timer fravær. Så hvis jeg får 9 dager fravær blir det 15 dager og 7,50 timer. Da beholder jeg vel plassen så lenge jeg holder meg på skolen og ikke overstiger 20 fram til sommeren? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Du bør undersøke den saken nærmere. Den nye loven trådte i kraft 1. januar 2016 og har ikke tilbakevirkende kraft. Og slik jeg har forstått det, er det ikke en fraværsgrense for å beholde skoleplassen din, men for å få vurdering, og ikke for totalt fravær, men i hvert enkelt fag. Dolandyret eller jeg tar feil, så du bør kontakte noen som kan gi et kvalifisert svar på hvordan dette fungerer, for eksempel rådgiver eller administrasjonen på skolen din. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) For det første, det virker som du sliter med psyken, fiks deg selv før du ønsker å hjelpe andre... I en aktuell arbeidsituasjon er du er oftes alene ansvarlig for en person.. Det er også veldig viktig at DU som er satt til å hjelpe den personen er alltids forutsigbar, om du er dårlig bør du kunne gi informasjon om det i forkant.. Du utdanner deg i ett yrke hvor tillit er noe av det viktigste som er. Kan si at jeg selv jobber i en skole hvor jeg hver dag må ta imot elever hver morgen, kan jeg ikke møte på jobb vil det være en elev som blir totalt skiplet og kanskje satt tilbake ukevis i framgang om vi ikke forbereder eleven også på dette.. Jeg kan vel nevne at jeg jobber på en skole som bare håndterer personer med autisme eller andre handicap.. Om du ender opp med kvalifisert fagbrev som ungdomsarbeider pga av løgn så vil du slite i fremtiden.. Praktisk arbeid er noe av det viktigste du gjør... Men.. Skolen vil som regel drite i at du er syk på en praksisplass, men kanskje kreve at du tar en praksisperiode ett annet sted på din egen fritid for å godkjenne praksisen.. Du trenger trossalt ett viss antall timer i praksis... Endret 26. januar 2016 av Krozmar Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Du bør undersøke den saken nærmere. Den nye loven trådte i kraft 1. januar 2016 og har ikke tilbakevirkende kraft. Og slik jeg har forstått det, er det ikke en fraværsgrense for å beholde skoleplassen din, men for å få vurdering, og ikke for totalt fravær, men i hvert enkelt fag. Dolandyret eller jeg tar feil, så du bør kontakte noen som kan gi et kvalifisert svar på hvordan dette fungerer, for eksempel rådgiver eller administrasjonen på skolen din. Var kanskje litt vel dårlig formulert av meg. Tenkte på skoleplass til neste år, ikke at elever kan bli "sparket" ut av offentlig utdanning ved for mye fravær. For mye fravær kan likevel føre til vagt vurderingsgrunnlag, som da ikke kan hentes inn igjen, og på den måten er det nesten forhåndsbestemt at eleven ikke vil få karakter, og da kanskje ikke vil kunne fortsette til vg2. Lenke til kommentar
MT-Sci Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 10 % fravær er grensen. Det vil du nok se på fraværsystemet. Hvis du har strøket eller fått IV to eller flere avgangsfag får du ikke gå videre. Du må da som regel ta dette som privatist eller gå året om igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå