Gå til innhold

s-ata disk

jan.ata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du bruker den strømtilkoblingen som passer deg best. Den er der for at du skal slippe å kjøpe en adapter for å kunne bruke disken.

Vil det si at man slipper å kjøpe sånn 4-til-16(?)-pins overgangskabel til 60-70 kr da?

Gjelder det alle S-ATA-disker på markedet?

Hadde nemlig tenkt meg å kjøpe meg S-ATA-disk nå og da ville det være dumt å kjøpe en sånn kabel hvis man ikke trenger den.

Lenke til kommentar

Jeg tror det bare er WD sine S-ATA disker som har begge typene strømplugg. En slik overgang pleier å følge med hovedkortet, men dersom du ikke fikk en slik med og skal velge annet enn WD, så må du nok kjøpe overgangsplugg. Men den er jo relativt billig.

Nå vil jeg bare legge til at S-ATA (både datakabel og strøm) er en av de tåpeligeste pluggene siden krigen. Når de endelig skal lage en ny kabel så burde de jo lage en som henger fast i disken. Og hvorfor lager de ikke S-ATA kabler med en 90 graders *knekk* i pluggen.

Lenke til kommentar
Vil det si at man slipper å kjøpe sånn 4-til-16(?)-pins overgangskabel til 60-70 kr da?

Gjelder det alle S-ATA-disker på markedet?

Hadde nemlig tenkt meg å kjøpe meg S-ATA-disk nå og da ville det være dumt å kjøpe en sånn kabel hvis man ikke trenger den.

Om det er 1 eller 2 strømkontakter på hd'en er veldig varierende, men jeg kan ikke skjønne annet en at det vil være innformasjon som er tillgjengelig for deg der hvor du ønsker å kjøpe varen.

Forøvrig er S-ata et gjenngående tema på forumet, du vil kanskje finne noe nyttig her:

-http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=166212&hl=

-http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=167070&hl=

-http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=167213&hl=

Lenke til kommentar
Jeg tror det bare er WD sine S-ATA disker som har begge typene strømplugg. En slik overgang pleier å følge med hovedkortet, men dersom du ikke fikk en slik med og skal velge annet enn WD, så må du nok kjøpe overgangsplugg. Men den er jo relativt billig.

Nå vil jeg bare legge til at S-ATA (både datakabel og strøm) er en av de tåpeligeste pluggene siden krigen. Når de endelig skal lage en ny kabel så burde de jo lage en som henger fast i disken. Og hvorfor lager de ikke S-ATA kabler med en 90 graders *knekk* i pluggen.

Kunne ikke vært mer enig. Det er bare såvidt kablene henger fast i hovedkortet og disken. S-ata kalbene er forholdsvis stive, så det er ikke alltid så lett å få dem til å sitte slik du vil :shrug:

Lenke til kommentar
S-ata disker som både har "gammel" og "ny" strømkontakt kan man velge hvilken man vil bruke.

Men benytt KUN en av de om gangen!!

WD Raptor har begge, 4 og 16 pins

Seagate barracuda 7200.7 har kun den nye, 16 pins

hadde tenkt meg seagate'en. vet du om det følger med strøm-overgang i paketen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...