Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eg står her og skal slå opp med ei jente

Anbefalte innlegg

Hei

Jobber med novella "eg står her og skal slå opp med ei jente" som er skrevet av Rune Belsvik. Jeg sitter fast på et punkt. Denne novellen er jo skrevet i den litterære perioden postmodernismen, altså den perioden vi er i idag, men reflekterer novellen dette på en eller annen måte? Jeg skal være ærlig og si at jeg ikke har kommet frem til noe, i og med at jeg tenker på postmodernisme som mer moderne, alt fra teknologi og nye oppfinnelser. Denne teksten derimot handler om kjærlighet. Har handlingen noen slags link til litterære perioden? Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at du fortsatt ikke har fått noe svar :p

Prøver å støtte med mine notater om postmodernisme fra vg3:

Reaksjon på modernismen. Alle stilretninger er "innafor" og kan lekes med.

Et kjennetegn ved postmodernisme er at det fokuseres på individet istedet for felleskapet. I dag velger vi utdanning og jobb etter interesse - ikke fordi vi må det ene eller andre. Å argumentere for at man velger å studere f.eks kunst fordi det interesserer en er helt legitimt i et postmoderne samfunn.

Fokuset på det unike, det særpregene, individet, egne interesser, osv, vil også gjøre et postmodernistisk samfunn kaotisk sett i perspektiv med modernismen hvor alle jobber for felleskapet. Tomhet, fravær, stillhet, ensomhet.

Man kan si det er mangfold vs. enhet, eller individet vs. felleskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...