Johansa Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 God dag! Skal ha foredrag neste uke, og temaet er: "Jesus som forbilde / Den barmhjertige samaritan". Jeg tenker å inkludere følgende momenter: -Hva er et forbilde? -Hva sto Jesus for? -Vise til historier om han som viser at han var et godt forbilde (noen som har fine fortellinger fra bibelen om han?) -Er det noe han kan kritiseres for? -Folk som har "tatt etter"/blitt inspirert av Jesus (Eks: Martin Luther King jr. som sto opp mot majoriteten i USA slik som Jesus sto opp mot fariseerne) -Tolke "Den barmhjertige samaritan". Hva tenker dere om Jesus? Er han et godt forbilde? Ja/nei, isåfall hvorfor? Alle innspill tas i mot med STOR takk!! Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Jeg skal ikke hevde å være noen stor kompetanseperson når det kommer til kristendom, men da jeg hadde eksamen i religion på vg3 snakket jeg stort sett om hvordan nestekjærligheten er "essensen" av det nye testamente. Jesus er jo selve manifestasjonen av dette, og jeg tenker at nestekjærlighet alltid er noe å strebe etter. "... men størst av alt er kjærligheten", "vende det andre kinnet til" osv.Verden har for lite av det, etter min mening.Det hadde imidlertid vært interessant å finne brudd på dette bibelen er jo full av gammeldagse synspunkter som det ikke egner seg å etterleve i dagens samfunn. Jesus var sikkert ivrig på noen av disse også Og som en kuriositet/en utradisjonell vinkling:Husker jeg hadde en ungdomsskolelærer som sammenlignet (den historiske) Jesus med pønkere og gangstere. En rebell mot det etablerte samfunnet. Samlet sin egen gjeng gjorde han også. Og brøt loven. Som han tilslutt måtte bøte for med livet. Generelt har bibelen overraskende mye "sex, drugs & rock'n'roll".Man kan jo diskutere om det er noe å strebe etter. Det er ikke alltid det er riktig å være i opposisjon til det etablerte, og historien skrives kun av seierherrene... Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Et forbilde er vel en som man ser opp til, og kanskje vil etterligne. Om nestekjærlighet: Du skal elske din Gud av all din makt og hele din sjel, og din neste som deg selv. En ikkevolds-linje fordi det som skulle skje måtte skje. Jesus ga oss bønnen "Fader Vår", som jo inneholder svært mye informasjon. Sitater fra Bergprekenen er vel noe som alle liker, samt å høre om helbredelser. Men Jesus sa også en god del ting som trolig er problematiske i vårt moderne samfunn. Han sa: Riv heller ut ditt øye enn å ende i helvete. "Selg alt du eier og følg etter meg." Noe som jo har ført til at en del mennesker solgte alt de eide, eller ga det bort. "Døren er smal, og få er de som finner den". Dette er egentlig i direkte konflikt med alle som mener at 90% av menneskeheten vil komme til himmelen gjennom en vidåpen dør, altså bortsett fra de som har gjort mange av de tingene vi definerer som onde i vårt moderne samfunn. Mange av lignelsene handler også om folk som kommer for sent til å komme til himmelen. De får ikke bli med på festen, de blir sortert ut som ugress og brent opp. Hos mange får ikke Ordet fotfeste, det faller som på steingrunn og forsvinner. Det er kanskje ikke så kjent, men det står om en del demonutdrivelser i evangeliene, der Jesus endatil samtalte med en demon. "Hvem er du?" Svaret var: "Vi er Legion, for vi er mange". Slike sitater er egentlig ganske uakseptable nå til dags, og egnet til å sjokkere. Jesus underviser også om at en demon som er drevet ut vil søke seg tilbake til sin gamle bolig hvis det er mulig, og vil ta med seg andre demoner, verre enn den selv. Han underviser at de troende skal bli dårlig behandlet i verden, og at det er forventet. Dette kan være et sitat som er upassende for mange. For de vil bare ha det bra i verden og leve slik som verden. Dagens kristne ønsker ofte ikke å ha et skille mellom "det himmelske folk" og "verden" eller de "verdslige menneskene". Et slikt skille blir i dag sett på som gammeldags. Det blir for mye arbeid for meg å sjekke hvor alt dette står nøyaktig, med kapittel og vers-henvisning. Det får du eventuelt gjøre selv, ved å bruke en nett-bibel og søkefunksjonen der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå