Gå til innhold

Drømmer du om å ta slike bilder? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har eksperimentert litt med nattfotografering og fant fort ut at du skal ikke ha lang lukkertid før stjernene blir streker :p Jeg tenkte man kunne ha lang lukkertid siden man har stativ. Men også her må man veie opp og balansere mellom lukkertid, ISO-verdi, og blenderåpning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har eksperimentert litt med nattfotografering og fant fort ut at du skal ikke ha lang lukkertid før stjernene blir streker :p Jeg tenkte man kunne ha lang lukkertid siden man har stativ. Men også her må man veie opp og balansere mellom lukkertid, ISO-verdi, og blenderåpning.

 

Riktig. Kortest mulig lukkertid, høy iso kapasitet og stor blender er en fin ting å ha når en tar natt/stjernebilder.

Lenke til kommentar

Jeg har eksperimentert litt med nattfotografering og fant fort ut at du skal ikke ha lang lukkertid før stjernene blir streker :p Jeg tenkte man kunne ha lang lukkertid siden man har stativ. Men også her må man veie opp og balansere mellom lukkertid, ISO-verdi, og blenderåpning.

 

Stemmer, streker får du fordi jorda og alt i himmelen er konstant i bevegelse. Når man har for høy lukkertid så har jorda\objektet beveget på seg.

 

Det finnes en eller annen sted en formel man kan bruke for å beregne hvilken lukkertid man skal ha pr instillingenr man bruker.

Lenke til kommentar

 

Jeg har eksperimentert litt med nattfotografering og fant fort ut at du skal ikke ha lang lukkertid før stjernene blir streker :p Jeg tenkte man kunne ha lang lukkertid siden man har stativ. Men også her må man veie opp og balansere mellom lukkertid, ISO-verdi, og blenderåpning.

 

Stemmer, streker får du fordi jorda og alt i himmelen er konstant i bevegelse. Når man har for høy lukkertid så har jorda\objektet beveget på seg.

 

Det finnes en eller annen sted en formel man kan bruke for å beregne hvilken lukkertid man skal ha pr instillingenr man bruker.

her var den: http://petapixel.com/2015/01/06/avoid-star-trails-following-500-rule/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott artikkel!

 

Nå skal jeg spille litt djevelens advokat, mest for å vise at det går an å bryte/omgå noen av må-reglene i artikkelen.

 

1. Stativ er veldig kjekt men det går an å klare seg uten. Ta med deg en pose ris fra kjøkkenskapet eller et par poser ertestuing fra butikken og du har reddet mye av turen. Posen vil fungere som et stativ og kan noen ganger gi bedre resultater enn stativ hvis man ønsker å få nærhet til forgrunnen fordi man kommer lengre ned. Er man allerede på tur og butikkene for langt unna går det også an å legge kameraet rett på bakken, biltaket, en stein eller noe annet tørt. Har man værtett kamera kan man dra det ennå lengre og legge kameraet på snø, i vått gress etc. Bruk fantasien så finner man mange stabile underlag. Men så klart, et stativ gjør det ofte mye lettere.

 

2. Jo mørkere desto bedre. Tja, jeg vil si at lys ofte gir noe ekstra i bildet. For eksempel er ofte nordlys i kombinasjon med månelyst vinterlandskap penere enn tilsvarende nordlys og høstmørkt landskap. Er landskapet mørkt må man spille på siluetter og refleksjoner i vannflater osv for å få forgrunn i bildene. Bilder uten forgrunn eller mellomgrunn blir ofte litt dølle. Bylys kan også bidra positivt hvis man finner en plass det er i nogen lunde balanse med nordlyset. En fjelltopp et stykke utenfor en by kan for eksempel være en sånn plass. Månen kan være en venn.

 

3. Nordlysapp for spesielt interesserte. Jeg vil påstå appen er minst like nyttig for de mer sporadisk interesserte fordi den kan spare en for mange bomturer og tap av interessen.

 

4. Melkeveien i 3D er ikke 3D, men et 360-graders 2D-bilde, det er noe helt annet enn stereoskopisk utsikt.

 

5. Vidvinkel. Nå er det sånn med astrofotografering at det også har mange sub-sjangere. Det er ikke bare vide felt som er interessant. Noen ganger vil man bare ha nærbilde av fullmånen som passerer kirketårnet, en stjernetåke eller andre små objekter. Da trenger man tele. Hobbyastronomer bruker ofte lange brennvidder på sine kamera.

 

6. Lukkertid. Noen ganger vil man ha stjernestriper. Stjernestriper avhenger veldig av hvilken retning man peker kameraet. Peker man mot nordstjerna Polaris så står stjernene nærmest stille sammenlignet med om man peker mot

stjernene som står i senit ved jordas ekvator. Lukkertiden kan også forlenges vesentlig om man har et kamera med innebygget eller ekstern "startracer". Med den funksjonen følger kamerasensoren fysisk bevegelsene til stjernene innen visse grenser. Tommelfingerregelen om lukkertid er forsåvidt så grov at det ikke gir mening å skille på fullformat og APS-C og i hvert fall ikke på 1,5x og 1,6x crop. Bruk gjerne tommelfingerregelen med et slingringsmonn på 5x i hver retning. Får du 30 sekunder kan du fint prøve deg frem mellom 10 sekunder og 2 minutter.

 

7. ISO bestemmer ikke sensitiviteten til sensoren, den bestemmer hvor mye signalet (og støyen) fra brikken skal forsterkes. Sensorens sensitivitet er definert fra fabrikken og endres ikke gjennom hele kameraets levetid.

 

8. Autofokus kan brukes med den vanlige metoden først fokus, deretter velg utsnitt. Altså fokuser på noe lyst i det fjerne, bytt over til manuell fokus (eller la være å røre fokusknappen om man har fokus dedikert til en egen knapp), og deretter tilpass utsnittet. Kameraet bør være temperert (nært utetemperatur) for å unngå fokusendring når det kjøles ned.

 

9. Å styre kameraet med telefonen via ledning er bare sååå 2010. :p Bruk heller et kamera med Wifi og original app for å styre kameraet. Pentax, Samsung og sikkert flere har den muligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott artikkel!

 

3. Nordlysapp for spesielt interesserte. Jeg vil påstå appen er minst like nyttig for de mer sporadisk interesserte fordi den kan spare en for mange bomturer og tap av interessen.

 

Flott kommentar til artikkelen!

 

Har du noen spesiell nordlysapp å anbefale? Det er så mange å velge mellom at det er vanskelig å plukke ut noen selv.

Lenke til kommentar

Jeg bruker nettsider for å sjekke. Her er noen linker:

yr.no (blir det ikke klarvær sparer du tid på å slippe å lese resten av nordlysvarslene)

ok 3-dagersvarsel

Magnetometer i Tromsø (ok for å sjekke tilstanden akkurat nå også når det er overskyet)

Tromsø all-sky kamera (ok for å sjekke nordlyset nå og hvordan det har vært) Det finnes sikkert tilsvarende for andre steder

Veldig detaljert nordlysvarsel, kan brukes både for å sjekke nåtilstanden, 1-dagers varsel, 3-dagers og lengre usikre estimater

Sjekk månefase, dagslys og månens retning

Sjekk hvor månen går opp og ned

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342

 

Jeg har eksperimentert litt med nattfotografering og fant fort ut at du skal ikke ha lang lukkertid før stjernene blir streker :p Jeg tenkte man kunne ha lang lukkertid siden man har stativ. Men også her må man veie opp og balansere mellom lukkertid, ISO-verdi, og blenderåpning.

 

Stemmer, streker får du fordi jorda og alt i himmelen er konstant i bevegelse. Når man har for høy lukkertid så har jorda\objektet beveget på seg.

 

Det finnes en eller annen sted en formel man kan bruke for å beregne hvilken lukkertid man skal ha pr instillingenr man bruker.

500/(brennvidde*cropfaktor) = anbefalt lukkertid

 

F.eks: 500/(18*1.5)= ca 18s :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...