Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan gjøres dette riktig?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en situasjon for noen år siden da jeg måtte flytte fra ei dame mens vi fortsatt likte hverandre godt. Hun var forelsket i meg, men jeg var ikke forelsket i henne. Jeg synes likevel hun var fantastisk, og hun betydde mye for meg. Men den gangen hadde jeg ikke baller til å forplikte meg. Jeg kutta heller kontakten da jeg flyttet. Jeg tenkte at jo mindre kontakt mellom oss, desto lettere for begge å komme seg videre. Jeg møtte imidlertid på henne igjen 8-9 mnd senere, og hun fortalte meg at det bruddet var noe av det verste hun hadde opplevd fordi jeg var så kald, og det fikk henne til å føle seg verdiløs og brukt. Det var jo ikke intensjonen fra min side, og jeg skulle ønske jeg hadde gjort noe annerledes.

Nå, noen år senere, har jeg igjen blitt nødt til å flytte, og har havnet i en tilsvarende situasjon med ei annen dame. Vi liker hverandre godt, men hun er forelsket, og det er ikke jeg. Jeg kan ikke ta henne med meg grunnet hennes egen situasjon. Men hun er også ei fantastisk dame som betyr mye for meg. Hun har imidlertid allerede fått det for seg at hun ikke betyr noe for meg, og jeg tror det gjør henne mer depremert. Jeg vil ikke at hun skal føle seg verdiløs eller brukt, og vil gjøre det "riktige" denne gangen.

Bør jeg holde kontakten med henne og si at jeg savner henne, besøke hverandre etc? Hvor lenge bør jeg i så fall holde på med dette? Eller er det bedre å kutte kontakten så hun kan komme seg videre (selv om dette nødvendigvis får henne til å føle seg verre i en periode)?

Kort oppsummert, så vil jeg at hun skal føle seg så bra som mulig, og komme seg videre i livet så fort som mulig. Kan begge ting oppnås på et optimalt nivå ved én og samme løsning, eller må det ene behovet til en viss grad vike for det andre?

Disclaimer:

Jeg virker kanskje litt forskrudd. Det er fordi jeg ikke er spesielt god på følelser. Hvis jeg tenker veldig feil, så vennligst forklar hva som er "riktig" og hvorfor.

Anonymous poster hash: 1d209...dc7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Har vært i samme situasjon en gang før selv. Det er ikke lett å avbryte et forhold når det fortsatt eksisterer følelser hos en eller begge parter. Det finnes ingen riktig måte å avbryte et forhold på, men hvis du ikke allerede har sagt det du forteller her (fantastisk dame, betydd mye for deg osv osv) så burde du i hvertfall si det. Trekke ut ting er det ingen av dere som tjener noe på. 

Du er ikke forskrudd. Jeg har litt merkelig følelsesliv selv så jeg tror jeg kan forstå hvordan du har det. 

Lenke til kommentar

Når noen blir dumpa så lurer man på hva man gjorde galt, hva man kan gjøre riktig neste gang(som regel) for å få svar og en avslutning på det.

Når du gjør det slutt, så prater dere om hva som gikk galt, hvorfor dere ikke passer sammen, blir enige om å ikke møtes, men kan godt ta en telefon samtale seinere hvis man lurer på noe, men ikke noe mer enn det.

For man må holde avstand fra hverandre og ikke gi hverandre "håp" om noe mere, hvis man faktisk ikke har hensikt til å gjøre noe mer.

Lenke til kommentar

Hei. Har vært i samme situasjon en gang før selv. Det er ikke lett å avbryte et forhold når det fortsatt eksisterer følelser hos en eller begge parter. Det finnes ingen riktig måte å avbryte et forhold på, men hvis du ikke allerede har sagt det du forteller her (fantastisk dame, betydd mye for deg osv osv) så burde du i hvertfall si det. Trekke ut ting er det ingen av dere som tjener noe på.

Du er ikke forskrudd. Jeg har litt merkelig følelsesliv selv så jeg tror jeg kan forstå hvordan du har det.

Det at du også er forskrudd betyr ikke at jeg ikke er det, min gode mann :)

Ja, jeg har kontinuerlig gitt uttrykk for at hun er fantastisk, både gjennom min atferd og verbalt. Paradoksalt nok kan dette kanskje være del av problemet. Hvis jeg viser med ord og handling at hun betyr mye for meg, for så å tilsynelatende ikke ha noe problem med å flytte fra henne, så vil det kanskje oppfattes noe merkelig for henne. Den ultimate handlingen som definerer mitt stantpunkt fra hennes perspektiv er jo nettopp at jeg flytter. Da vil kanskje alt annet jeg har sagt og gjort oppfattes som falskt - selv om det ikke er det.

Når noen blir dumpa så lurer man på hva man gjorde galt, hva man kan gjøre riktig neste gang(som regel) for å få svar og en avslutning på det.

Når du gjør det slutt, så prater dere om hva som gikk galt, hvorfor dere ikke passer sammen, blir enige om å ikke møtes, men kan godt ta en telefon samtale seinere hvis man lurer på noe, men ikke noe mer enn det.

For man må holde avstand fra hverandre og ikke gi hverandre "håp" om noe mere, hvis man faktisk ikke har hensikt til å gjøre noe mer.

Ja, første del av dette er vanligvis riktig. Men i denne situasjonen har ikke noe "gått galt" mellom oss. Jeg prioriterer jobb og karriere over henne, og jeg må flytte for å utnytte tilgjengelige muligheter. Som sagt er jeg ikke forelsket, og dermed vekter jeg andre ting i livet mitt som viktigere enn henne. Det betyr ikke at hun ikke betyr noe - selv om hun ikke betyr alt. Det er ikke svart/hvitt.

Jeg er likevel enig med deg. Det er dumt å gi et falsk håp om noe mer, eller å trekke ut prosessen mer enn nødvendig ved å opprettholde kontakten. Jeg vet at det vil være ekstra vondt for henne, basert på min tidligere erfaring med den andre dama. Men jeg bør kanskje bare la vær å bry meg, siden det egentlig ikke angår meg, og det objektivt sett vil være den mest effektive løsningen for begge.

Jeg ville likevel prøve her og se om andre med litt mer emosjonell innsikt kunne forklare hvordan jeg kan gi henne en "myk landing".

Jeg blir litt oppgitt. Hva i alle dager er det folk krever i dag for å ha det fint sammen?

Vi har det fint sammen. Jeg vet ikke helt hva du mener. Problemet er at hun ikke vil ha det fint når vi ikke er sammen.

Anonymous poster hash: 1d209...dc7

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har følelser for henne, er det helt feil å holde kontakten bare for å få henne til å føle seg bra.

Hvis hun vet hvor du står, må du være mann nok til å stå for det. Er ikke ditt ansvar å få henne til å gjøre henne tilfreds. Vil bare gjøre det verre hvis det ikke blir noe av mellom dere.

Kutt kontakten og la henne komme seg videre. Tar tid, men hun kommer til å klare seg. Jeg ville aldri at en mann skulle holdt kontakten med meg bare fordi jeg ville. Gjør vondt verre, tro meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...