Gå til innhold

Kjemisk kastrering av hund

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som har noen erfaringer med kjemisk kastrering av hund?

Har en 3år gammel border collie mix. Han mistet mamman sin når han var 5 uker og mangler derfor litt sosial atferd med møte av andre hunder. Han er "dominant" med møte av andre hunder og flyr på det meste av valper,tisper og andre han bikkjer. Det er visse bikkjer han går greit med og ikke viser noen agresiv atferd i det hele tatt.

Han er en FANTASTISK hund på alle måter, men det begynner å bli litt tungvint å aldri kunne ta han med plasser hvor det er hunder og det vill å si att han må gå en del i bånd plasser hvor han egentlig kunne kost seg løs.

Har hørt att kjemisk kastrering kan være en løsning, men vet svært lite om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At en hund flyr på andre hunder har sjelden eller aldri noe som helst med dominans å gjøre.

I de fleste tilfeller er det fryktaggresjon, noe som gjerne regel forverres ved fravær av kjønnshormonene.

Kjemisk bør absolutt prøves før dere gjør en skikkelig kastrering, for sannsynligheten for at dette funker vil jeg nok dessverre regne for liten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her må man nok legge stort trykk på KAN, når man sier det kan funke. Som Snylter sier, fryktaggresjon er mer sannsynlig enn dominansaggresjon. Allikevel er det neppe noen dårlig ide å prøve seg litt fram for å se hva som funker, og derfor er nettopp kjemisk kastrering så greit, fordi det - såvidt jeg vet - er noe som "går over" etter en tid.

Men for Guds skyld, snakk med en veterinær om det..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har selvfølgelig snakket med en vetrinær. Men vill høre med personer som har prøvd dette på hundene sin/sine før jeg velger å gjøre det på min egen.

Vetrinæren sa også att det kunne være i hodet hans dette satt og att det ikke er sikkert en kjemisk kastrering kom til å funke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det adferdstrening som er løsningen, ikke kastrasjon. 

Ikke at ikke hunden kan bli bedre med kastrasjon, det er fullt mulig, men da er det bare som en bivirkning.

Når det gjelder det orginale spørsmålet, så har vi hatt god effekt av kjemisk kastrasjon. Vi valgte å gjøre det etter samtale med veterinær etter at hunden hadde blitt mer og mer... opphisset...? i løpetidsperioden tidlig på høsten hvert år. Etter hvert ble det så ille at den ristet på en liten valp. Dette var en isolert hendelse, og det hjalp nok ikke at vår hund tidligere hadde blitt angrepet av en tredje hund på samme sted, så den har alltid vært nervøs der, i tillegg til at den er en generelt nervøs hund fra før av, stakkar... (Minstevalpen i kullet osv...)

Uansett, vi prøvde først kjemisk kastrasjon, og den løpetiden gikk kjempefint, i tillegg til at hunden generelt sett ble roligere og (liker vi å tro) mindre stresset. 

Så før jul kastrert vi fysisk, og foreløpig har alt gått veldig bra.

Kjemisk kastrasjon er jo først og fremst en slags "betatesting" for fysisk kastrasjon, så hvis dere tror det vil hjelpe hunden, og hvis veterinær er enig, så er det muligens verdt et forsøk. Men som sagt er jeg nok enig med konsensus i tråden som sier at litt intens adferdstrening vil hjelpe langt mer. 

Edit: En annen ting er jo levetid. Å kastrere en tre år gammel hund er litt på kanten, for hunden har jo bare vært voksen et halvt år. Vår hund var 6 når vi prøvde kjemisk kastrering, men det er godt mulig vi hadde fått samme effekt hvis vi hadde gjort det tidligere. Når alt kom til alt var det ristingen av valpen som gjorde at vi endelig tok beslutningen etter å ha snakket om det lenge.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men for Guds skyld, snakk med en veterinær om det..

For guds skyld, hopp over veterinæren og oppsøk en god etolog.

Veterinærer er i de fleste tilfeller ikke eksperter på dette fagfeltet.

Jeg vil foreslå å kontakte Manimal ( Http://www.manimal.no )

En liten artikkel om saken som også beskriver effekten av ulike typer kjemisk kastrering og sammenligner disse med kirurgisk kastrering:

http://manimal.no/kastrering-av-hunder-med-atferden-i-fokus/

Gry Løberg er en av landets beste på fagfeltet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Er det noen som har noen erfaringer med kjemisk kastrering av hund?

Har en 3år gammel border collie mix. Han mistet mamman sin når han var 5 uker og mangler derfor litt sosial atferd med møte av andre hunder. Han er "dominant" med møte av andre hunder og flyr på det meste av valper,tisper og andre han bikkjer. Det er visse bikkjer han går greit med og ikke viser noen agresiv atferd i det hele tatt.

Han er en FANTASTISK hund på alle måter, men det begynner å bli litt tungvint å aldri kunne ta han med plasser hvor det er hunder og det vill å si att han må gå en del i bånd plasser hvor han egentlig kunne kost seg løs.

Har hørt att kjemisk kastrering kan være en løsning, men vet svært lite om det.

Hvis hunden din ikke viser seksuell frustrasjon, så tror jeg kastrering vil ha veldig lite for seg. Jeg tror heller at årsaken ligger i at hunden din mistet moren sin for tidlig og da har gått glipp av en viktig tid med moren. Dette gjør at hunden din ikke vet like godt hvordan han skal oppføre seg ovenfor andre hunder. Sannsynligvis er det usikkerhet som gjør at han flyr på de andre hundene.

Problemet ligger nok heller i adferden til hunden. Dette er noe du kan jobbe med for at det skal bli bedre.

Jeg anbefaler deg heller å ta hunden din med til en flink hundeekspert for dressur. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi chip-kastrerte vår hund pga ekstremt stress. Han utagerer mot andre hunder i bånd. Utageringen forsvant ikke med kjemisk kastrering, men stressnivået ble senket såpass at vi klarte å nå gjennom å faktisk jobbe med det.

Som andre har nevnt, det å fly på andre hunder på den måten har ingenting med dominans å gjøre. Det er nok heller utrygghet. Det kan være kjemisk kastrering kan redusere problemet noe, men det alene vil ikke fjerne det - hvis det vil hjelpe overhodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...