Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høyttalere i hattehylle

Anbefalte innlegg

Hei, har 2 stk 6x9 høyttalere som jeg fikk gratis som jeg ikke vett så mye om, de er ikke nye vertfall, men er ganske sikker på at de virker enda, men ikke hvor bra. Så lurte jeg på hvordan jeg kan koble disse til min eksisterende pioneer avhx3700dab 2 din spiller som har 4x50w forsterker innebygd.

Vett at det ville vært bedre med en ekstern forsterker på dem, men i første omg. skal jeg bare teste de ut og se hvordan det blir. Har en golf mk5, så lurer på hvordan jeg skal koble høyttalerene i spilleren min? Er det bare å strekke høyttaler kabler fra bak og til spilleren, men hvor putter jeg dem i spilleren? Har sånn rød/hvite rca innganger bak på spilleren, men forstår ikke hvordan jeg skal koble høyttaleren med det, da de har sånn T krok til å lodde på +- kablene på og ikke rca plugger..

Takk for svar, er ganske ny på dette så har ikke særlig peilig :)
- Kristoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, subben som du har lest, kommer etterhvert, men dette var bare noe jeg fikk av en, som jeg egentlig ikke hadde så lyst å bare ha liggende, så tenkte å koble dem til å se om det hjalp noe. Men hvorfor kan jeg ikke ha sub og høyttalerene der bak, har mange ganger sett at folk har samme oppsett bak etter å ha bygd anlegg? (eller gjør alle disse "feil") 

Og siden jeg ikke har høyttalere originalt i bakdørene, er du sikker på at jeg har de grønne og lilla kabelene i pluggen? Eller kommer disse fra pioneer spilleren, og bare ikke koblet til noe enda?

Ville det blitt å koble seg inn på den grønne og lilla eller blir det å plugge kablene inn i B1/2 og B7/8 på kontakten hvis de er tomme siden jeg ikke har kabler til bakdørhøyttalerene? Vett ikke helt om det var forståelig det siste der..:/ :D

Lenke til kommentar

Ledningene kommer fra spilleren ja, og du ser fort om det er ledninger videre etter kontakten.

Det er flere ting som gjør at høyttalere i hatthylla er dumt. For det første, så må du skjære hull i hatthylla. For det andre, så er materialet i hatthylla alt for dårlig, det er ikke stivt nok, så det blir som å montere en høyttaler i en pappeske. For det tredje, så får du lyden bakfra, noe som blir helt feil. Du snur ikke ryggen til hvis du er på konsert feks?? Det er foran på hver side du skal ha lyden, og gjør du det skikkelig, så har du lyd nok til hele bilen. Og til slutt, høyttalere montert i en slapp hatthylle, med en subwoofer motert under seg i bagasjerommet, hvordan tror du det låter?? 6x9" bruker hele bagasjerommet som kasse, og inni den kassa så har du plassert en subwoofer.... Da vil trykket fra suben påvirke høyttalerene, og det låter ikke bra + at høyttalerene tar skade med tiden.

Det at mange gjør det, og ikke har snøring på hvordan ting BØR låte, betyr ikke at det er riktig måte å gjøre det på ;)

Hadde folk skjønt hva som er viktig for å få bra lyd i bilen, så kunne de spart masse penger. Men isteden så kjøper dem samme skiten som kompisen har, fordi det har masse watt, er overpriset og hele bilen rister osv. Det at man får hodepine etter 10min er vel bare sånn det skal være?? Eller?? ;)

Gjør det riktig, billig, og spill fletta av kompisene hele dagen lang :D

Lenke til kommentar

De høyttalerene er egentlig ferdig montert i en treplate/spoon eller noe med grått trekk over, har ikke planer om å kutte hull i min hattehylle da. Men forstår godt hva du mener. Tror jeg bare dropper de 6x9 høyttalerene helt ettersom jeg ikke orker å kjøpe forsterker til dem uansett, skaffer meg heller bare subbkasse og forsterker baki :D skal også fin tune høyttalerene fremme og stille ned bassen på de slik de heller spiller "høyt" om man kan si det.

Men, hvordan vil en 20/25m tykk power/ground kabel fungere til http://www.bassbrothers.no/bilstereo/bilstereopakker/ground-zero-iridium-spl-12-basspakke da de har 10mm kabler tilhørende i pakken, men jeg har 20 og 25mm liggende hjemme. Jeg har også denne fuse boksen: https://www.dropbox.com/s/y5t3eaudgh1u28s/Fil%2027.01.2016%2C%2011.47.43.jpeg?dl=0 men mangler ikke den "patron"? Er det en slik jeg bare kjøper da: http://www.bassbrothers.no/bilstereo/tilbehoer/sikringer/acv-agu-sikring-60a ?

Endret av kristoffer3110
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...