Phillips Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) Hei, sliter litt med vertikal banding på min nye Samsung-TV. Dette dekkes vel ikke av garantien av Samsung. Er det noen som vet om innstillinger som kan gjøre dette bedre, eventuelt tips? Er forøvrig en Samsung J6275 48" Håper på svar! Endret 26. januar 2016 av Phillips Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) Har du kjøpt TVen på elkøp/lefdal så er det normalt sett åpen kjøp i 30 dager. Da kan du bare levere den tilbake uten noen form for forklaring på hvorfor. Vertikal banding vil alltid kunne oppstå på LCD-skjermer. Har selv en 78" JS9505 hvor jeg enkelte ganger kan se dette - men det er helt minimalt og kun i spesielle tilfeller. Min erfaring er at auto motion plus kan bidra til å forsterke banding; så anbefaler slå denne av. Samme om man har dårlige signaler fra typisk tv-kanal med veldig lav bitrate. Når merker du bandingen ? Samme med valg for å "rydde opp i signaler" - typisk MPEG-fiksing og digital bildestøysreduksjon. Endret 26. januar 2016 av TGB 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Så det er dette fenomenet kalles.Har dette på min gamle 40" Samsung LCD også, men tenkte at det måtte ha skjedd noe i forbindelse med at vi bar det ved flytting. TV'en er dessuten 7-8 år gammel. Skal kjøpe en ny 65" Samsung i løpet av våren. Kan jeg regne med at det samme vil skje med denne etter en stund? Lenke til kommentar
Phillips Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 Har du kjøpt TVen på elkøp/lefdal så er det normalt sett åpen kjøp i 30 dager. Da kan du bare levere den tilbake uten noen form for forklaring på hvorfor. Vertikal banding vil alltid kunne oppstå på LCD-skjermer. Har selv en 78" JS9505 hvor jeg enkelte ganger kan se dette - men det er helt minimalt og kun i spesielle tilfeller. Min erfaring er at auto motion plus kan bidra til å forsterke banding; så anbefaler slå denne av. Samme om man har dårlige signaler fra typisk tv-kanal med veldig lav bitrate. Når merker du bandingen ? Samme med valg for å "rydde opp i signaler" - typisk MPEG-fiksing og digital bildestøysreduksjon. Takk for svar Jepp, den er kjøpt på elkjøp, så kan benytte meg av åpent kjøp ja. Litt usikker på om jeg i heletatt gidder å bry meg om å gjøre dette. Med tanke på at TV`n kostet 4k på tilbud, skal jeg heller ikke forvente all verden. Men det skal sies at TV`n er verdt hver eneste krone uansett, og er det minimalt med banding her også. Men uansett kan det være litt irriterende noen ganger. Har skrudd av alt som har med motion plus, støyreduksjon o.l. Er det noen andre innstillinger du vil anbefale jeg skrur av, på eller endre på som kan gi et bedre bilde? Bandingen merker jeg ved bildeforflytning med hvit bakgrunn, og det gjelder uansett kilde. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) Dynamisk kontrast og ikke minst altfor høy lysstyrke kan bidra til å gjøre banding enda mer synlog; slå over til film-modus i stedenfor standard kan også hjelpe litt. Men om det er så lite som du påpeker tror jeg det er langt innenfor grensen og noe man bare må leve med. Det er variasjon fra panel til panel også; så det er også mulig å få byttet den i annen TV av samme modell. Så kan du se om det blir bedre (men kan også bli mer tydelig banding... kalles panel-lotteriet Endret 26. januar 2016 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) Så det er dette fenomenet kalles. Har dette på min gamle 40" Samsung LCD også, men tenkte at det måtte ha skjedd noe i forbindelse med at vi bar det ved flytting. TV'en er dessuten 7-8 år gammel. Skal kjøpe en ny 65" Samsung i løpet av våren. Kan jeg regne med at det samme vil skje med denne etter en stund? Banding er noe man har; ikke noe som kommer med årene. Alle LCD skjermer har dette i en eller annen form - noen så lite at det nesten ikke er synlig. Skal man slippe banding må man kjøpe plasma eller OLED; men da har man andre utfordringer Edit: Naturligvis er det mulig at TVen ved dunk under flytting har fått skille mellom skjerm og panel som også kan gi slik effekt (men da er det vanligvis mer punktvis). Løsning da kan være å skru til skruer rundt skjerm; eventuelt gå over med mikrofiberklut og trykke litt på områdene (ikke bruk rå makt). Endret 26. januar 2016 av TGB Lenke til kommentar
Phillips Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 Dynamisk kontrast og ikke minst altfor høy lysstyrke kan bidra til å gjøre banding enda mer synlog; slå over til film-modus i stedenfor standard kan også hjelpe litt. Men om det er så lite som du påpeker tror jeg det er langt innenfor grensen og noe man bare må leve med. Det er variasjon fra panel til panel også; så det er også mulig å få byttet den i annen TV av samme modell. Så kan du se om det blir bedre (men kan også bli med tydelig banding... kalles panel-lotteriet Den er grei, tusen takk for hjelpen Skal nok gå greit å leve med dette, haha! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå