Gå til innhold

Kun 1 dag i praksis, får jeg stryk i PTF?

Gjest Slettet-nPXKDE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-nPXKDE

Hei, jeg er en jente på 16 år og går første året på videregående. Jeg går på helse. Denne uken og neste uke skal vi være i praksis, og jeg har fått praksis i barnehage. Jeg var der igår, men nå har jeg fått influensa + at jeg kaster opp, og det vil jo mest sannsynlig vare til neste uke er ferdig, eller? Men hvis jeg ikke får vært mer i praksis, vil jeg kunne få vurderingsgrunnlag i PTF-faget da? Jeg har jo vært der alle ptf-timene (tror jeg) og tatt alle prøvene (ganske sikker, for tror vi bare har hatt el prøve). Vi har bare 2 timer ptf på samme dag i en uke sånn at dere vet det. Jeg sendte en lang melding til læreren min om dette og spurte om jeg kom til å få stryk men hun sa at vi måtte ta en dag om gangen, men jeg tror ikke jeg kommer til å komme tilbake fordi hvis jeg først er syk så er jeg syk lenge, og har heller ikke lyst til å fortsette i barnehagen fordi jeg tror ikke det er noe for meg. Og jeg vil ikke bytte praksisplass fordi jeg vet ikke hva annet jeg ville gått på, og jeg vil jo ikke ha de to praksisukene da de andre er ferdig med dem. Vi skal forresten ha mange oppgaver og framføringer om dette på skolen når vi er ferdige i praksis, men jeg kan vel si at jeg har vært syk så jeg slipper å gjøre dem? Men uansett, hovedspørsmålet mitt, tror dere jeg stryker i ptf? Eller ikke får vurderingsgrunnlag? Jeg er ganske sikker på at vi ikke får en karakter eller lignende i praksis. Takk for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å dokumentere sjukdommen bør prioriterast, du vil stå langt sterkare med slik dokumentasjon frå lege.

Eg antar at det er dette du meiner med helse på vgs og at dette inngår som del av prosjekt til fordypning(PTF)?

I så tilfelle så står det i forskrifta: http://www.udir.no/globalassets/upload/larerplaner/fastsatte_lareplaner_for_kunnskapsloeftet/5/forskrift_for_prosjekt_til_fordypning_vg1_vg2_endret.odt

Der står det under punkt 3.3 "Når timetallet i fellesfag eller programfaget er lavere enn timene som er satt av til prosjekt til fordypning, må resten av timene brukes til prosjekt til fordypning etter punkt 3.1a på Vg1 og etter punkt 3.2a eller 3.2c på Vg2."

I dette prosjektet skal du ha 168 timar med praksis, dersom du ikkje har nok timar så kan resten av tida brukast på rellevante oppgåver i regi av skulen.

Med andre ord ser det ut som at der værste som skjer dersom du mangler litt av praksisen pga av sjukdom at du må ta igjen dette gjennom eit alternativt opplegg på skulen.

Men eg vil uansett fortsatt råde deg til å skaffe legeerklæring og deretter snakke med veiledaren på skulen. Det er ikkje meininga at du skal miste heile skuleåret pga av litt sjukdom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nPXKDE

Okei jeg har noe jeg må fortelle. Jeg vet at dette er veldig dumt gjort av meg, men jeg løy om at jeg har influensa og kaster opp. Jeg orker bare ikke å være i den barnehagen, og jeg vet ikke hvorfor. De voksne, hun andre som er på praksis der og barna er ikke spesielt slemme, de er egentlig snille. Men jeg vet ikke hva som er galt med meg! Jeg hater forandring og jeg likte meg ikke der i det hele tatt, tiden gikk kjempe sent da jeg var der fra halv 9 til 4 igår.. Jeg holdt på å begynne å gråte da jeg var der, men gjorde det ikke. Men en stund etter jeg kom hjem gråt jeg lenge, fordi jeg ikke vil være der og vi skal der to uker. Jeg planla å være "syk" litt av tiden og gå tidligere fordi jeg skulle til tannlegen osv.. Men nå orker jeg ikke tanken på å gå der i det hele tatt.. Og jeg vil ikke et annet sted på praksis, hva er det som er galt med meg. Og ingen forstår meg sikkert men det er sånn jeg føler det. Jeg sitter her i senga mi og holder på å begynne å gråte. Jeg er redd for hva som skjer hvis jeg ikke går i praksis og om jeg må ta hele første året om igjen eller noe sånt. Og hva vennene og klassekameratene mine og lærerne i de fagene vi skal framføre om dette, hva de kommer til å si.. Nå sitter jeg fint i det altså. Har bare lyst til å ta selvmord. Hvordan skal jeg klare meg 6 uker (tror jeg det er) i praksis til neste år hvis jeg ikke klarer 2 uker nå.. Og hvordan skal jeg klare å jobbe senere i livet.. Jeg har sagt det til mamma dette her og hun ble sur men gikk med på at jeg skulle skrive at jeg hadde influensa.. Jeg sa at det varer ikke så lenge (tenkte å skrive kyssesyken eller noe først) men hun sa at det kunne vare så lenge. Men hva vet vel hun. Og jeg skrev en lang melding til læreren om at jeg hadde fått influensa og kastet opp, og at jeg ikke fant nummeret tilbarnehagen (som egentlig var lett og finne, mel ville ikke snakke med dem i tilfelle de gjennomskuet meg) og om hun kunne si ifra. Hun sa god bedring og at vi skulle ta en dag om gangen da jeg spurte om jeg ville få stryk i ptf. Og hun ga meg nr til barnrhagen og sa at jeg måtte ringe hver dag og si ifra om jeg kom eller ikke. Men det tør jeg jo ikke for jeg høres ikke syk ut. (Selv om jeg har veldig vondt i hodet og føler meg kvalm pga lite søvn, mye gråting og samvittigheten min). Kunne få mamma til å ringe men det er ikkr sikkert hun vil. Har ikke sagt noe til pappa for han blir så sur. Han spurte hvorfor jeg ikke var på jobb idag jeg sa bare jeg hadde vondt i hodet. Men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre og jeg vil ikke i praksis, og har jo sagt at jeg har influensa og kaster opp så kunne jo ikke komt for eksempel imorgen ogsånn uansett. Jeg er ikke noe flink med barn og følte meg som en idiot igår. Dette ble sykt langt og jeg håper noen tar seg tid til å lese alt dette. Dere blir sikkert sure og tenker på meg som en svak drittunge, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vil bare legge meg ned og drukne i mine egne tårer.

Lenke til kommentar

Har bare lyst til å ta selvmord.

Ta kontakt med lege/helsevesenet

Du må tåle forandringer når du går ut i praksis. Du er bare 16 år, så du kommer til å møte mange nye og uvante situasjoner når du skal være på en arbeidsplass og dette kan sikkert for noen virke skremmende/ubehagelig. Men dette er realiteten, du kommer til å få arbeidserfaring ved å være ute i praksis der du gjør arbeidsoppgaver du aldri før har gjort. Kanskje du aldri kommer til å jobbe i barnehage, men det kan gi deg en pekepinne på hva du liker/ikke liker. Dette kan også gi deg muligheten for jobb senere, eventuelt referanser når du søker jobb andre plasser, men da MÅ du gi et bra inntrykk/utføre arbeidsoppgavene.

Gjennom livet ditt så kommer du til å komme opp i flere situasjoner der du ikke er i din komforsone, og hver gang du kommer dit, så kan du ikke bare legge deg ned og gråte. Stå på så skal nok dette ordne seg for deg! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...