Gå til innhold

[Løst] Gratis PDF program for å lage skjema


Eivor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor akkurat pdf? Det finnes både WEB-basserte skjemaer og Excell/WORD-basserte skjemaer. Disse kan du lett konvertere til pdf-filer i etterkant dersom det med pdf er viktig.

Jeg må kunne lagre det som PDF, fordi en ikke kan ta forgitt at mottaker har Office-programmer. Det jeg har bruk for er å lage et skjema som kunden kan laste ned,fylle ut og retunere til meg.

Lenke til kommentar

Det går helt fint å lagre dokumenter som er laget/opprettet i Word til PDF. Har brukt det selv mange ganger. Når du har laget dokumentet, går du til "Save as/Lagre som", og velger 'PDF' i stedet for Word-formatet (.dox(x)).

 

Hvis du i tillegg ønsker å kunne endre på skjemaet i etterkant lagrer du det i et Word-format også. 

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

 

Opprett skjemafelter i Word dokumentet før en lagrer som PDF. Da blir det og felter i PDF dokumentet som man kan fylle ut. :)

Har du peiling på hvordan man gjør det (hvis det er mulig) i LibreOffice?

 

 

Dette var også min første tanke, men jeg forsøkte før jeg skrev her, og det klarte jeg ikke. Det virker ikke som at konverteringen til PDF støtter feltene. (kanskje finnes det en addon som kan gjøre det?)

 

Hvis du ikke har latterlig store dokumenter, kan PDFescape være et alternativ. Usikker på sikkerheten til tjenesten, men det fungerer greit.

 

EDIT: Du kan jo selvfølgelig gjøre dette i word, og beskytte alt unntatt tekstfeltene. Da kan de fylles ut av alle med officeprogramvare, og mest sannsynligvis Google Docs.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

 

 

Opprett skjemafelter i Word dokumentet før en lagrer som PDF. Da blir det og felter i PDF dokumentet som man kan fylle ut. :)

Har du peiling på hvordan man gjør det (hvis det er mulig) i LibreOffice?

 

 

Dette var også min første tanke, men jeg forsøkte før jeg skrev her, og det klarte jeg ikke. Det virker ikke som at konverteringen til PDF støtter feltene. (kanskje finnes det en addon som kan gjøre det?)

Edit: feltene vises, men de er ikke utfyllbare.

 

Hvis du ikke har latterlig store dokumenter, kan PDFescape være et alternativ. Usikker på sikkerheten til tjenesten, men det fungerer greit.

 

EDIT: Du kan jo selvfølgelig gjøre dette i word, og beskytte alt unntatt tekstfeltene. Da kan de fylles ut av alle med officeprogramvare, og mest sannsynligvis Google Docs.

 

Det ser ut som PDFescape er godt nok til mitt bruk, takker.

 

OBS. Hvis noen andre brukere leser denne tråden, så fikk jeg det ikke til å fungere med nettleseren Edge. (Jeg bruker den som standard PDF-leser.) Dokumentet leses, men innfyllingsfeltetene vises ikke.

Edit: Innfyllingsfeltene vises, men er ikke utfyllbare. Samme gjelder visning i Firefox.

Endret av Eivor
Lenke til kommentar

Hei.

 

Det er da verdens minste problem å lagre PDF med redigerbare datafelter med Libre Office. Jeg bruker versjon 5.0.4, siste utgivelse pr i dag.

 

Det man må huske på er å ta frem verktøylinja "Form controls". Det er her du finner knapper, tekstfelt, nedtrekksmenyer, etc..

Legger ved et eksempel i PDF format.

 

Et par ting som er greit å vite om PDF-fila:

  • Programmet Sumatra PDF støtter ikke redigering av input-felter i pdf-filer (men så er den da stort sett kjappere enn andre program som viser PDF filer)
  • I andre program (Acrobat Reader, PDF-XChange, Foxit, etc..) må du huske å bruke Fil --> Lagre som etter at tekstfeltene er fylt ut. De nye verdiene i tekstfeltene lagres da i den nye PDF fila.
Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Det er da verdens minste problem å lagre PDF med redigerbare datafelter med Libre Office. Jeg bruker versjon 5.0.4, siste utgivelse pr i dag.

 

Det man må huske på er å ta frem verktøylinja "Form controls". Det er her du finner knapper, tekstfelt, nedtrekksmenyer, etc..

Legger ved et eksempel i PDF format.

 

Et par ting som er greit å vite om PDF-fila:

  • Programmet Sumatra PDF støtter ikke redigering av input-felter i pdf-filer (men så er den da stort sett kjappere enn andre program som viser PDF filer)
  • I andre program (Acrobat Reader, PDF-XChange, Foxit, etc..) må du huske å bruke Fil --> Lagre som etter at tekstfeltene er fylt ut. De nye verdiene i tekstfeltene lagres da i den nye PDF fila.

 

Mener du Vis -> Verktøylinjer -> Kontrollelementer for skjemaer?

Mulig meg som er dum, men jeg kan ikke se noe vedlagt PDF-fil?

Lenke til kommentar

Ah, glemte visst å laste den opp ja. Men det betyr uansett ikke noe i forhold til problemstillingen din uansett.

 

Jeg kjører konsekvent med engelsk oppsett, så jeg vet ikke hva verktøylinja i den norske versjonen heter. Er du usikker så søker du etter "Libre Office Form controls" i Google, søk på bilder  :)

Lenke til kommentar

Ah, glemte visst å laste den opp ja. Men det betyr uansett ikke noe i forhold til problemstillingen din uansett.

 

Jeg kjører konsekvent med engelsk oppsett, så jeg vet ikke hva verktøylinja i den norske versjonen heter. Er du usikker så søker du etter "Libre Office Form controls" i Google, søk på bilder  :)

Takker. Kom rett på ei side med "bruksanvisning", https://www.maketecheasier.com/create-a-pdf-with-fillable-forms-in-libreoffice/

Lenke til kommentar

Ser ut som du baltasar ikke liker pdf noe særlig. Det kan jo være at trådstarter ikke kan benytte seg av web-løsninger evt at det er en veldig begrenset kundemasse.

 

Og så er det jo noen faktorer som gjør at web forms ikke alltid nødvendigvis er det mest fornuftige alternativet:

  • Krever en web-server.
  • Kreves kompetanse til å lage, evt kostnader ved å få andre til å lage (det er veldig mye enklere å lage i Libre Office og deretter eksportere)

Rundspørring med PDF-filer kan selvfølgelig bli et dårligere alternativ mhp. kostndad og arbeidstimer når det begynner å bli mange brukere som skal levere inn skjemaet.

Lenke til kommentar

Ser ut som du baltasar ikke liker pdf noe særlig. Det kan jo være at trådstarter ikke kan benytte seg av web-løsninger evt at det er en veldig begrenset kundemasse.

 

Og så er det jo noen faktorer som gjør at web forms ikke alltid nødvendigvis er det mest fornuftige alternativet:

  • Krever en web-server.
  • Kreves kompetanse til å lage, evt kostnader ved å få andre til å lage (det er veldig mye enklere å lage i Libre Office og deretter eksportere)

Rundspørring med PDF-filer kan selvfølgelig bli et dårligere alternativ mhp. kostndad og arbeidstimer når det begynner å bli mange brukere som skal levere inn skjemaet.

 

Det har ikke noe med å gjøre hva jeg liker, men i mitt hode er en pdf-fil nesten på linje med et bilde. Dersom det virkelig er mulig å lage et pdf-dokument med åpne felt som kan fylles ut før dokumentet returneres så har jeg også lyst å lære hvordan slike dokumenter blir laget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...