phel Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Kjøpte meg en ny komplett.no pc (Komplett Homei50) sept 2014, med Win 8.1 ferdig installert. Men høsten 2015 gjorde jeg som mange andre, oppdaterte til win10. Win10 virker greit nok, men sliter med et skjermsparer problem som jeg ikke klarer å gjøre noe med. L Håper derfor at noen i dette forumet kan komme med noen gode tips om hvordan jeg skal klare å indentifisere problemet og hvordan fiske det? Har forsøkt å Google dette og ser at mange andre sliter med det, men klarer ikke helt å se at det rapporteres om samme feil som jeg opplever. Stort sett så er dette relatert til hardware feil, mens jeg opplever at mitt problem virker å være en software utfordring!! Jeg har en komplett Homei50 pc, med 2 skjermer (1 Dell og 1 BENQ). Har et MSI Z97-G43, Socket-1150 hovedkort med ASUS GeForce GT 740 1GB PhysX CUDA skjermkort. Mitt problem er som følger: Jeg booter pc’en og logger med på med lokal konto, Googler litt med EI11, leser epost etc. og alt virker tilsynelatende ok. Når pcen ikke har vært i bruk i løpet av 10min, så slår skjermspareren til. (har ikke satt opp noe annet, dvale oppsett, kun skjermsparer). Men hvis jeg kjører et program, så virker ikke skjermspareren lenger. Først begynte jeg å notere hvilke program det var og trodde at det kunne «kjøre i bakgrunnen», selv om jeg avsluttet. Men fant fort ut at det ikke var noe enkelt program, men faktisk flere program som påvirket skjermsparer funksjonen. Faktisk så mange at jeg etter hvert har mistet oversikten. L Derfor tenker jeg at dette må være enten en pc innstilling som jeg ikke klarer å «se», eller en kombinasjon mellom hardware/software og Win10? Dette var aldri noe problem når jeg kjørte det samme (hardware/software) i Win8.1. Skjermsparer var aldri noe problem. Jeg kan selvfølgelig leve med det, men er utrolig irriterende at skjermene aldri slår seg av. Det er kun når jeg tar en restart at dette virker. L Kontaktet komplett.no I fjor høst, men de hadde ikke hørt om disse problemene og hadde heller ikke noen god råd. Er det noen som kan ha en fornuftig forklaring på dette og en «fiks»? Mvh Per Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 ... men er utrolig irriterende at skjermene aldri slår seg av. En skjermsparer slår ikke av skjermen. Hvis du har en gammel CRT så er det nyttig med skjermsparer, men det har ingen funksjon på LCD skjermer (annet enn å vise 'pausebilder'). For å slå av skjermen bruker man strømsparing. http://www.tenforums.com/tutorials/2843-power-plan-settings-change-windows-10-a.html Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Derfor tenker jeg at dette må være enten en pc innstilling som jeg ikke klarer å «se», eller en kombinasjon mellom hardware/software og Win10? Det er vel opp til programmer/apper å - midlertidig - disable Screen Saver, dersom dette er ønskelig. Et klart eksempel er jo videospillere; kjipt å få fjorårets feriebilder inn på skjermen når du ser siste episode av X-Files ... Det samme gjelder "Display Power Settings". Dette er nok styrt av innstillinger i de enkelte programmene. Lenke til kommentar
phel Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 ... men er utrolig irriterende at skjermene aldri slår seg av. En skjermsparer slår ikke av skjermen. Hvis du har en gammel CRT så er det nyttig med skjermsparer, men det har ingen funksjon på LCD skjermer (annet enn å vise 'pausebilder'). For å slå av skjermen bruker man strømsparing. http://www.tenforums.com/tutorials/2843-power-plan-settings-change-windows-10-a.html Hei og takk for at du opp oppklarte min "skrivefeil" . Det var nok jeg som var litt unøyaktig I teksten. Det var selvfølgelig strømsparer (slå av skjerm) som var ment og ikke skjermsparer. Lenke til kommentar
phel Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 Derfor tenker jeg at dette må være enten en pc innstilling som jeg ikke klarer å «se», eller en kombinasjon mellom hardware/software og Win10? Det er vel opp til programmer/apper å - midlertidig - disable Screen Saver, dersom dette er ønskelig. Et klart eksempel er jo videospillere; kjipt å få fjorårets feriebilder inn på skjermen når du ser siste episode av X-Files ... Det samme gjelder "Display Power Settings". Dette er nok styrt av innstillinger i de enkelte programmene. Dette er jo greit så lenge "progammet/video etc kjører. Men mitt problem er at skjermene ikke slår seg av etter at programmet/ene er avsluttet. :-( Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Jeg ville prøvd å finne siste driver for skjermkort og oppdatert det, samt oppdatert biosen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Er det noen som har funnet ut hvordan man får skjermspareren i Windows 10 til å fungere? Eller om noen vet om andre programmer som kan erstatte windows sin skjermsparer? Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Er det noen som har funnet ut hvordan man får skjermspareren i Windows 10 til å fungere? Eller om noen vet om andre programmer som kan erstatte windows sin skjermsparer? Gå til instillinger => personalisering => låseskjerm => så finner du instillinger for skjermsparer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Been there. Done that. Doesn't work. Seriøst... Det var det første jeg prøvde. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Er det noen som har funnet ut hvordan man får skjermspareren i Windows 10 til å fungere? Eller om noen vet om andre programmer som kan erstatte windows sin skjermsparer? Hvordan mener du at skjermspareren burde fungere, da? Og hva er det som skjer (eller ikke skjer) på din PC? Jeg er litt usikker på om du savner "fargespillet" på skjermen når ingen bruker PC'en, eller om du tvert imot er lei av at det starter opp altfor tidlig, eller hva det nå enn er du savner eller plages av. De fleste moderne systemer er vel satt opp til å la skjermen 'gå i svart' etter en forhåndsinnstilt tid, da det i de fleste tilfeller ikke er noen tilstede til å beundre "fargespillet", eller lysbildeshowet, eller what ever. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Den vil rett og slett ikke starte. Spiller ingen rolle om jeg har blank skjerm, 3d-tekst, starfield eller whatever. Jeg kan sette den til 1 minutt, 5 minutter eller hva jeg vil. Skru av skjermen etter x minutter i strømsparing fungerer heller ikke. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Fant ut feilen hos meg. Har jeg en joystick eller gamepad tilkoblet USB så vil ikke skjermsparer starte og skjermen vil heller ikke skru seg av etter x antall minutter. Bug i windows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå