lawiet Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 noen som vet hva det her betyr 0 to +10 V? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Det er en standard for analogt styresignal. Hvis man ønsker å styre farten til motoren kan en regulator sende en spenning fra 0-10 volt til omformeren som deretter endrer farten mellom f.eks 0-50hz. Kan som regel bruke 4-20mA også. Det er et mer robust signal, men krever en litt mer innfløkt utgang på regulatoren Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 Det er en standard for analogt styresignal. Hvis man ønsker å styre farten til motoren kan en regulator sende en spenning fra 0-10 volt til omformeren som deretter endrer farten mellom f.eks 0-50hz. Kan som regel bruke 4-20mA også. Det er et mer robust signal, men krever en litt mer innfløkt utgang på regulatoren okey, men hvordan kommer man til tverrsnitet til jordingslederen? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Hvilken jordingsleder? Utjevningsjord? Beskyttelsesjord? Til utsatt ledende del eller til noe annet? Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 Hva er utjevningsjord? jeg skal jorde skapet mitt, og jeg har pls og frekvensomformer i der, i tillegg så har jeg en motor. hva bør jordnings størrelsen min være i forhold til, fasestrømmen? jeg skal jo jorde skapet og alt annet som er berrørings farlig. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Så vidt jeg husker skal utsatte ledende deler og utjevningsjord være koblet med min 4mm. Nå kan sikkert Arne komme med noen normer 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Tja .. NEK EN 60204-1, 5.1 Tabell 1: Beskyttelsesleder skal ha samme dimensjon som faseleder. (For kobberkabel mindre enn 16mm2). Når man kjøper en "kabel med jording" så er det vel i dag også vanlig at "beskyttelsesleder" har samme dimensjon som faseleder. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Hva med utjevning av utsatt ledende del som kabinett til fundament etc? Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 noen som er litt gode på step 7 programmet til simens PLS? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Utjamningsforbindelse: Dette er jo et nokså omfattende tema som man ofte må jobbe med i timesvis hvis man har "en reell case". Jeg kikket snarest i NEK-EN-60204-1 og tror at minstekravet her fortsatt er "samme dimensjon som faseleder ut til motor eller hva det måtte være". (Men dette er jeg ikke sikker på.) Hvis det det der i mot dreier seg om en utjamningsforbindelse som er å betrakte som en del av "bygningens installasjon", da er vi over i et annet regelverk og NEK400. Da gjelder vel 544.2.2 som sier at strømføringsevnen til utjamningsforbindelsen skal være minst 50% av strømføringsevnen til jordleder, og minimum 4mm2 for en åpen og 2.5mm2 for en skjult eller tildekket leder. Noe av problemet med NEk400 er imidlertid av "sannheten" sjeldent står nevnt ett sted. Man må mer eller mindre "kunne den" fra perm til perm, slik at man kan veie alle de tekniske og juridiske prinsippene som den bygger på opp mot hverandre og som en helhet. Det som står i den ene delstandarden kan godt være og er ofte noe annet enn det som står i en annen delstandard, og så må man "veie" de forskjellige delstandardene mot hverandre og komme fram til et helhetlig svar. Grunnprinsippet både i NEK-EN-60204-1 og NEK400:2014 er jo "risikoanalyse" og prinsipper for hvordan sikkerheten skal være ivaretatt som et minimum. For eksempel så er det jo ikke bare kabelens strømføringsevne som skal vurderes, minste kortslutningsstrøm, osv men også slike ting som mekanisk styrke. Skal man dimensjonere jordingssytemer riktig så er nok det mange timers jobb, ettersom regelverket er nokså sammensatt og omfattende. Step 7: Hvilken variant av Step 7? Hva går oppgaven ut på? Er ikke det en ny tråd? Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 Utjamningsforbindelse: Dette er jo et nokså omfattende tema som man ofte må jobbe med i timesvis hvis man har "en reell case". Jeg kikket snarest i NEK-EN-60204-1 og tror at minstekravet her fortsatt er "samme dimensjon som faseleder ut til motor eller hva det måtte være". (Men dette er jeg ikke sikker på.) Hvis det det der i mot dreier seg om en utjamningsforbindelse som er å betrakte som en del av "bygningens installasjon", da er vi over i et annet regelverk og NEK400. Da gjelder vel 544.2.2 som sier at strømføringsevnen til utjamningsforbindelsen skal være minst 50% av strømføringsevnen til jordleder, og minimum 4mm2 for en åpen og 2.5mm2 for en skjult eller tildekket leder. Noe av problemet med NEk400 er imidlertid av "sannheten" sjeldent står nevnt ett sted. Man må mer eller mindre "kunne den" fra perm til perm, slik at man kan veie alle de tekniske og juridiske prinsippene som den bygger på opp mot hverandre og som en helhet. Det som står i den ene delstandarden kan godt være og er ofte noe annet enn det som står i en annen delstandard, og så må man "veie" de forskjellige delstandardene mot hverandre og komme fram til et helhetlig svar. Grunnprinsippet både i NEK-EN-60204-1 og NEK400:2014 er jo "risikoanalyse" og prinsipper for hvordan sikkerheten skal være ivaretatt som et minimum. For eksempel så er det jo ikke bare kabelens strømføringsevne som skal vurderes, minste kortslutningsstrøm, osv men også slike ting som mekanisk styrke. Skal man dimensjonere jordingssytemer riktig så er nok det mange timers jobb, ettersom regelverket er nokså sammensatt og omfattende. Step 7: Hvilken variant av Step 7? Hva går oppgaven ut på? Er ikke det en ny tråd? Tussen takk for hjelpen Men det er lettere å holde det her, tenkte på step 7 elite. vet ikke helt oppgaven, men det kommer snart og jeg har veldig lite erfarling med step 7 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Kan det være denne? https://support.industry.siemens.com/cs/document/24372175/step-7-lite-v3-0-incl-sp2-available-for-downloading?dti=0&lc=en-CN Har ikke vært borte i denne "miniutgaven" av Step 7, bare 300, 400 og 1500 serien som er en del "større". Hvis det dreier seg om Step 7 lite, så ville jeg vel tro at det dreier seg om grunnleggende ladderprogrammering etter denne standarden: https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_61131-3 Små PLS'er vil sånn sett ofte være forholdsvis like, enten de heter det ene eller det annet. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 litt random spørsmål her. Hva slags slutt kontroll bør jeg utføre på en anlegg med PLS, frekvensomfomer med i? Hvis vi setter fokus på at det er en 24vdc anlegg. Jeg vet om 5 sikre, men det er jo for bolig. og man må bruke megger der på 500v Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Sluttkontroll er også et litt innviklet spørsmål med mange praktiske og formelle problemstillinger. Det få sin egen tråd og sin egen diskusjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå