Gå til innhold

Med lekent blikk på Ålesund

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg velger svarthvit denne gang for her er det uskarpt både foran og bak. Men de gamle fotografers ord om at uskarpt både foran og bak er en uting er på vei ut av våre dagers fotobøker der amatørene lager sine egne regler.

Min forlengst avdøde fars ord om at man ikke kan stikke kjepper i utviklingens hjul for de bare knekker har igjen vist seg å stemme.

Roar

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg velger svarthvit denne gang for her er det uskarpt både foran og bak. Men de gamle fotografers ord om at uskarpt både foran og bak er en uting er på vei ut av våre dagers fotobøker der amatørene lager sine egne regler.

Min forlengst avdøde fars ord om at man ikke kan stikke kjepper i utviklingens hjul for de bare knekker har igjen vist seg å stemme.

Roar

Huff ja, det var vel vondt for deg med denne uskarpe forgrunnen! :hm:

Årsaken er at jeg prøvde å lage miniatyrhus av det i midten av bildet. :grin:

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Er vel en del som mener Ålesund er en lekeby...

Artig effektbruk og at skarpheten går i hytt og gevær, gjør ingenting for min del:-)

Pål

Innbygger i Kardemomme by

Lenke til kommentar

Hei, Helene.

Din byvandring i Ålesund har vært relativt omfattende etter hva jeg kan forstå, og dine mange flotte og interessante bilder gjør deg til en god ambassadør for byen !

Jeg ser av Exif-dataene at du har brukt blenderverdi 5.6, - noe som burde gi relativt stor dybdeskarphet.

Har du "blurret" forgrunn og bakgrunn i bildet, eller er det reell, optisk dybdeskarphet ?

M v h

Albert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, Helene.

Din byvandring i Ålesund har vært relativt omfattende etter hva jeg kan forstå, og dine mange flotte og interessante bilder gjør deg til en god ambassadør for byen !

Jeg ser av Exif-dataene at du har brukt blenderverdi 5.6, - noe som burde gi relativt stor dybdeskarphet.

Har du "blurret" forgrunn og bakgrunn i bildet, eller er det reell, optisk dybdeskarphet ?

M v h

Albert.

Hei, igjen, Helene.

Jeg skulle ha lest andres kommentarer før jeg skrev min egen ... .

M v h

Albert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Artig effektbruk og at skarpheten går i hytt og gevær, gjør ingenting for min del:-)

Pål

Er det du som bor i tårnet? ;)

Dette er en effekt jeg kan stille inn på kameraet, den heter miniatyr. Jeg er stadig på jakt etter det rette motivet for dette. Det har ikke helt klaffet enda, bare nesten :) ha en trivlig kveld! :)

Lenke til kommentar

Ser fokus er på de staslige lyse bygningene midt på bildet. Ved å gjøre for- og bakgrunn uskarp får du fremhevet de nevnte bygninger. Noe uvanlig løsning, men denne gang effektfullt.

Mvh Ragnar

Hei Ragnar! :)

Dette er en litt artig effekt på kameraet som heter "miniatyr". I praksis er det ei stripe på midten der alt blir klart, resten blir bury.

Det er vanskelig å finne det rette motivet for dette. :)

Lenke til kommentar

Ikke alltid enkelt å få et bra resultat med slik "miniatyreffekt", men her kom du bra fra det.. :)

Kjekt å bruke denne effekten når en er høyt oppe og skuer ned... Vil tro du også kan få noen bra "shoots" oppe fra Aksla, f.eks... ;)

Hei! Ja enig, det er vanskelig å finne det rette motivet for dette, Har ikke fått til noe fra Aksla. En får fortsette å lete etter det riktige motivet. Det er uansett moro å prøve. :)

Lenke til kommentar

Hei, Helene.

M v h

Albert.

Hei, igjen, Helene.

Jeg skulle ha lest andres kommentarer før jeg skrev min egen ... .

M v h

Albert.

Haha! :D Ja, det kan være lurt å ta en titt på de andre kommentarene før man fyrer løs. :D

Dette er en innebygd effekt på kameraet. Den blurer oppe og nede på bildet, midten holdes skarp. Artig når man får det til, men ikke lett å finne riktig motiv.

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Pål

Dette er en effekt jeg kan stille inn på kameraet, den heter miniatyr. Jeg er stadig på jakt etter det rette motivet for dette. Det har ikke helt klaffet enda, bare nesten :) ha en trivlig kveld! :)

Er nok ikke det....heller Kasper, Jesper og Jonatans ukjente bror.....

Lenke til kommentar

Pål

Er nok ikke det....heller Kasper, Jesper og Jonatans ukjente bror.....

Kasper, Jesper, Jonatan og Pål!!? No way! :laugh:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

Artig med denne miniatyr effekten som kan trigge kreativiteten . Synd at den ikke kan kombineres med delfargeeffekten - delfarge gul . Men det kan ordnes i etterbehandlingen . Jeg er nysgjerrig på hvordan det hadde tatt seg ut i s/hv -gult .

mvh

Alec

Lenke til kommentar

Artig med denne miniatyr effekten som kan trigge kreativiteten . Synd at den ikke kan kombineres med delfargeeffekten - delfarge gul . Men det kan ordnes i etterbehandlingen . Jeg er nysgjerrig på hvordan det hadde tatt seg ut i s/hv -gult .

mvh

Alec

Hei, Alec! :)

Jeg er ikke sikker på om jeg hadde fått til det på det redigeringsprogrammet jeg bruker, delfarge gul altså.

Jeg måtte i tilfelle viske ut fargen på alt det andre og la det gule stå igjen. Det vet jeg ikke om jeg orker, men hvis du har lyst å prøve deg, så er det fritt fram for det :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...