Gå til innhold

Hardware brannmur, hvilken er best?

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Personlig er jeg en fan av Smoothwall og en gammel PC som du kan fylle opp med nettverkskort.. Om man har noe gammel skral så slipper du unna uten å betale en krone for en skikkelig god brannmur som trolig vil dekke alle behov..

Alt avhenger av hva linje og bruk du har. 

Har ikke rota for mye med smoothwall men. 

PF er forsåvidt greit nok det, men krever endel kunnskap og har en tendens til å by på problemer over tid så fører det til at du må dulle endel med brannmur.. 

Gammel pc var kanskje ideelt i den tiden folk ikke hadde raske linjer, men når du kjører hard throughput på det så krever det faktisk endel av hw også. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PF har ikke problemer over tid, kan du PF så trenger du ikke å tukle med det på flere år.

Vel, jeg husker jo den gangen OpenBSD gjorde større endringer på PF sin syntaks fra den ene versjonen til den neste. Plutselig måtte man oppdatere regelsettet fra gammel til ny syntaks. Jeg kjørte en ren OpenBSD brannmur hvor jeg redigerte pf.conf direkte, så det måtte litt arbeid til.

Lenke til kommentar

PF har ikke problemer over tid, kan du PF så trenger du ikke å tukle med det på flere år.

Ikke.. vi har et serversenter her som har kjørt fra begynnelsen på noen vlan med pf. 

Dette kjører bare endel trafikk og vi sliter kraftig. Det er en grunn til at vi har gått over til palo for å si det sånn og det er ikke fordi vi er fornøyde med pf. 

Mye av problemene oppstod etter at vi oppgraderte linjene til 1000 mbit+ 

De klarer rett å slett ikke svelge unna trafikken. 

Sliter også med at pf ikke tåler alle tcp sesjonene som går gjennom, 

Nå er det ikke verdens best hw sett med dagens øyne for disse er en 5-6 år gamle, men vi har mye problemer med dem. 

Snart er alle lagt over så blir vi kvitt dem. 

Lenke til kommentar

Vel, jeg husker jo den gangen OpenBSD gjorde større endringer på PF sin syntaks fra den ene versjonen til den neste. Plutselig måtte man oppdatere regelsettet fra gammel til ny syntaks. Jeg kjørte en ren OpenBSD brannmur hvor jeg redigerte pf.conf direkte, så det måtte litt arbeid til.

Det er mange år sida, og det var sikkert med god grunn at den blei endra då. Det er ingen planer om å endre den i framtida. PF er også multithreaded idag, både på FreeBSD og OpenBSD. Men ja, ein hardware brannmur er nok enklare for større mengder trafikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det ikke verdens best hw sett med dagens øyne for disse er en 5-6 år gamle, men vi har mye problemer med dem.

Kommer ikke klart frem hva slags hw det var snakk om, men erfaringmessig er det spesielt viktig med hva slags nettverkskort du har i firewallen.

Intel-kort slår sjelden feil :)

Lenke til kommentar

Kommer ikke klart frem hva slags hw det var snakk om, men erfaringmessig er det spesielt viktig med hva slags nettverkskort du har i firewallen.

Intel-kort slår sjelden feil :)

Vi er nettverksteknikere alle her så er ikke hw feil  eller dårlig som er issuet her.. :)

Tror det meste som står her er hp servere. 

Lenke til kommentar

Hvis vi snakker om VPN throughput så er wrt1200/1900ac i en annen liga i forhold til pris(da med openwrt) kommer etter en assembly oppdatering av arm koden i openssl hvis jeg ikke husker feil.

Eller så er jo hvilken som helst x86 med aes instruksjonssett rimelig potente saker.

Lenke til kommentar

Hvis vi snakker om VPN throughput så er wrt1200/1900ac i en annen liga i forhold til pris(da med openwrt) kommer etter en assembly oppdatering av arm koden i openssl hvis jeg ikke husker feil.

Eller så er jo hvilken som helst x86 med aes instruksjonssett rimelig potente saker.

Hva slags ytelse snakker vi om da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...