AnonymDiskusjon Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Jeg var ferdig utdannet sykepleier i 2011, fikk fast jobb i kommunen, 75% stilling! Jeg har vært litt uheldig når det gjelder egen og barns helse. Først døde min far brått like etter jeg begynte i jobben, så brakk jeg foten. Og på toppen av dette ble jeg gravid med vårt 3 barn, så jeg har vært hjemme i permisjon 2,5år (1år ulønnet). Jeg begytnte igjen i høst, en høst som har vært preget av mye sykdom i heimen, så har vært sykemeldt ca 5uker siden jeg begynte i høst! Kjenner dette går utover nattesøvnen min, da de er merkbar irriterte på jobb. Kan de på noen måte si meg opp? Jeg er gift med en mann som har en toppjobb, som innebærer mye reising og lange dager. Han er desverrre ikke flink å være hjemme med barn, han er jo og grunnen til at jeg kan jobbe 75% og kunne være hjemme 1,5år lengre i permisjon.. Anonymous poster hash: 2b2c9...273 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Såvidt meg bekjent, i utgangspunktet ikke når det gjelder sykemeldinger som da er gyldig fravær. Etter lang tids sykemelding kan arbeidsgiver vurdere ny stilling tilpasset dine behov (Et år eller noe sånn tror jeg) men det er uansett ikke aktuelt her. Jeg regner med at de følger reglene nøye i kommunen men i mitt tilfelle som jobber i privat sektor ville arbeissgiver raskt funnet en måte å bli kvitt meg med permittering under påskudd av en eller annen nedbemanning eller "omstrukturering" dersom mine fravær begynte å påvirke produksjonen negativt. Det handler ikke nødvendigvis om lønnen jeg mottat (da fra nav) men forstyrrelsen det gir for planlegging og framgang på de diverse prosjekter dersom bedriften igjen og igjen må omrokkere på mine kolleger til og fra andre prosjekter for å kompensere. Uten at jeg vet det så antar jeg at kommune i større grad må kunne vise til en god grunn til oppsigelse. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 [...] så brakk jeg foten. Og på toppen av dette ble jeg gravid med vårt 3 barn [...] Det er skummelt å bli sengeliggande ja Når det gjeld sjølve saka så er det litt avhengig av kva arbeidsavtale du har. Men i utgangspunktet så gir arbeidsmiljølova § 15-8 eit vern mot oppsigelse pga av sjukdom i løpet av dei fyrste 12 månedane etter at arbeidstakaren blei arbeidsufør. Etter 12 månedar så vil ein sjukmeldt arbeidstakar ikkje lenger være verna av denne paragrafen, men arbeidsgiver må fortsatt tilfredsstille den meir generelle § 15-7 i arbeidsmiljølova som setter krav om at oppsigelsen må være saklig begrunna. Om det å seie opp ein person som er sjukmeldt er saklig grunn eller ikkje vil være litt situasjonsavhengig, blant anna i sannsynlegheita for at arbeidstakaren kjem seg tilbake i arbeid. Sidan du no er tilbake i arbeid så vil du ikkje kunne seiast opp pga av eigen sjukdom eller sjuke barn før du er vekke frå jobb i 12 månedar. Skal arbeidsgiver seie deg opp på grunn av mykje og kortvarig fråvær pga eigen og barns sjukdom så må dei kunne vise til saklig grunn, og der ligger lista forholdsvis høgt. Det vil være litt begrensningar i kor mykje fråvær på grunn av sjukebarn du har rett til med betaling. Du som har tre barn vil ha rett til 15 dagar med betalt fråvær for å passe sjuke barn. Og som alltid i slike saker, er du fagorganisert? For deg som er sjukepleiar så vil eg tru at norsk sykepleierforbund er det mest aktuelle, men det finnes også andre fagforeiningar. Uansett, dersom du er organisert så kan du snakke med tillitsvalgt på arbeidsplassen eller med arbeidsrettsadvokatane til fagforeininga for å få ei betre oversikt over dine rettigheiter, og råd om kva du bør gjere for ikkje gi arbeidsgiver gyldig oppsigelsesgrunn. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå