Meera Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Heisann! Jeg trenger litt hjelp, det haster. To spm; 1) Hva er forksjellen mellom en primær og en sekundær vitnemål? 2) Jeg ble ferdig med 13års skolegang i høst 2015. Jeg fikk vitnemålet mitt i år (jan 2016) ettersom jeg ikke bestod i matte std.pkt andre året mitt og tok det opp som privatist i to år helt til jeg bestod faget i vår 16. Da lurer jeg på om vitnemålet mitt er primær eller sekundær? Hadde vært til stor hjelp om dere kunne besvare spmørsmålene fordi jeg skal til rådgiver imorgen. Tusen takk på forhånd. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 13års skolegang og fortsatt ikke lært google. Primærvitnemål (Førstegangsvitnemål) Det er videregående skole som avgjør om du får et førstegangsvitnemål. Det står «Førstegangsvitnemål» på vitnemålet ditt om du har dette. Kravene for å konkurrere i kvote for førstegangsvitnemål er at du ikke fyller mer enn 21 år i året du søker opptak og har fått utstedt førstegangsvitnemål etter normal tid i videregående opplæring, eller har generell studiekompetanse på bakgrunn av vitnemål fra yrkesfag, som er bestått på normal tid, og studiekompetansefagene Sekundærvitnemål(Ordinærvitnemål) Så lenge du ikke fyller mer enn 21 år i søknadsåret, og har et førstegangsvitnemål som kvalifiserer deg, vil du automatisk bli poengberegnet i begge kvoter. Du vil da havne i den kvoten du kommer best ut i. I førstegangsvitnemålskvoten vil du ikke få med eventuelle tilleggspoeng, nye fag du har tatt etter videregående eller fag som du har forbedret. Dette vil du kun få uttelling for i ordinær kvote. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Hentet fra samordna opptak http://www.samordnaopptak.no/info/om/sporsmal-og-svar/ Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Sampson har hentet god forklaring på forskjellen mellom de to vitnemålene.Du får primær om du bestod matte MENS du gikk på vgs.Du får ordinær om du bestod matte ETTER du gikk ut av vgs. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 13års skolegang og fortsatt ikke lært google. Som at f.eks Android har noe med dette å gjøre? Du mener sikkert; lært å søke Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 13års skolegang og fortsatt ikke lært google. Som at f.eks Android har noe med dette å gjøre? Du mener sikkert; lært å søke google. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå