Gå til innhold

To sett høyttalere i en forsterker - går det bra?

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å finne svar på Google, men er fortsatt ganske usikker, spør derfor her.

Jeg har følgende anlegg:

http://www.pioneer-audiovisual.eu/sites/default/files/datasheets/english/P1DAB.pdf

I tillegg til dette har jeg et sett gode ITT høyttalere som er, så vidt jeg kan se, 4 ohm og 45 W. 

Det jeg da lurer på er: kan jeg "tjuvkople" disse sammen? (tvinne ledningene) og vil det funke greit? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde høyttalerene vært 8 ohm, så hadde det gått greit, er de 4 så er det fare for at forsterkeren ødelegges.

parallell kobling halverer motstanden, og forsterkere  tåler ikke 2 ohm noe særlig.

Det vil funke, men å spille på noe tilnærmet moro volum vil resultere i ødelagt forsterker.

Lenke til kommentar

Forsterkeren blir ikke nødvendigvis ødelagt av å bli belastet med lavere impedanse enn 4 ohm. Den vil jobbe tyngre med 2 ohm's belastning enn med 4 ohm's belastning da forholdet strøm og spenning endrer seg. Resultatet blir at forsterkeren nok blir varmere med en 2 ohm's belastning.

Moderne forsterkere har termiske vern som beskytter mot varmgang, så jeg ville prøvd å koble høyttalerne i parallell.

Sett på musikk og ikke spill så høyt at du får forvrengning i lyden.

Kjenn på forsterkeren hvor varm den blir etter en stund.

Blir den ikke veldig varm er ting greit.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som det beste anlegget i verden så jeg vet ikke om jeg vill satsa på å tøye strikken for langt. Tipper den er laga for å være akkurat god nok uten for mye satsing på overbelastningsbeskyttelse.

Et hint om at det er mistenkelige saker er oppgitt effekt på 2x75W. Mens strømforbruket er på 48W totalt.

Lenke til kommentar

Sier meg enig med sedsberg, ser for meg at forsterkeren kommer til så slite med nominell impedanse på bare 2 ohm. Impedansen kan fort dykke en del under dette ved visse frekvenser. I beste fall så slår beskyttelses-kretsen inn og slår av forsterkeren, i verste kan ting bli overopphetet. Kobler du i serie så halverer du effekten i teorien og da får du ikke særlig mer lydtrykk allikevel. 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg gått for høyttalersettet som har best lyd istedet for å kjøre to sett samtidig på forsterkeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...