Gå til innhold

Hva er ditt synspunkt om asylpolitikken i Norge?  

11 stemmer

1. 1. Hva er ditt synspunkt om asylpolitikken i Norge?

• Norge er et selvstendig og fritt land, og kan foreta nye forhandlinger helt selvstendig.
      10
    • Norge burde følge EUs direktiver
      0
    • Norge burde følge FNs flyktningskonvensjon
      1
    • Ingen av dem er relevant
      0
  2. 2. Burde Norge melde ut av EMK?

• Ja
      10
    • Nei
      1
  3. 3. Burde Norge være åpne for CEAS?

• Ja
      1
    • Nei
      9
    • Helt unødvendig
      1
  4. 4. Stemmer du for eller mot en ny grunnlov tilpasset asylpolitikken?

• For
      7
    • Mot
      3
    • Irrelevant sak
      1
  5. 5. Burde Norge melde UT av FN?

• Ja
      4
    • Nei
      1
    • Urealistisk
      2

Anbefalte innlegg

Hva er ditt synspunkt om asylpolitikken i Norge?

bullet_star_rated.png Norge er et selvstendig og fritt land, og kan foreta nye forhandlinger helt selvstendig.

Burde Norge melde ut av FNs EMK?

bullet_star_rated.png Ja

Burde Norge være åpne for CEAS?

bullet_star_rated.png Nei

Stemmer du for eller mot en ny grunnlov tilpasset asylpolitikken?

bullet_star_rated.png For (hvis det medfører strengere asylpolitikk)

Endret av Ateist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer jeg ikke med begrepet enevelde eller adels-velde, det jeg mente var at statsministeren og Kongen må undertegne for at et nytt grunnlov skal tres i kraft.

Jeg er enig med deg at systemet er det samme som før og nå. Bare at vi har regulert/modernisert vår, såkalte "styreform".

Så du mener at kongen har alltid hatt konstitusjonelt monarki rolle?

og det har aldri vært snakk om enevelde? (fra kongens rolle)

Edit:

Jeg enig med deg at Stortinget har "adelstittel", sånn skal hele oppsettet være. Men da mente jeg om hele oppsettet fra asyl-politikken.

Kongen har ikke alltid hatt konstitusjonelt monarki rolle. Jeg bare mente at Kongen alltid har delt makt med adelen.

Kongen deler jo makt med Stortinget. Bare at rollen har blitt snudd om litt.

Tradisjonell monarki

Adelen gir kongen råd slik at han lager gode lovverk, men kongen deler også makt med adelen. Det finnes ingen offisiell grunnlov som begrenser kongen og adelens makt. 

Kongen har mer makt enn adelen og kan ta fra adelen sine titler. 

Konstitusjonelt monarki

Stortings adelen gir kongen rådgivning, men adelen lager lovene i Norge. Kongen deler også makt med adelen. 

Adels Stortinget og kongen lager en grunnlov som begrenser kongen og adelens makt. Stortingets makt er begrenset gjennom grunnloven, men Stortinget har også makt til å forandre grunnloven.

Hitler sin makt var begrenset gjennom grunnloven, men Hitler endret grunnloven og fikk absolutt makt i Tyskland. Hitler var forresten en folkevalgt konge. Som ble valgt av demokratiet og han var president av den tyske republikk. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Enabling_Act_of_1933

Men i et konstitusjonelt monarki har rollen til konge og adel blitt snudd om. Adelen har mer makt enn kongen og kan fjerne monarkiet. Konge og adel har byttet om rollene sine. 

Republikken USA

President --> Folkevalgt konge

Senatet --> Adelsmenn og kun rike personer har tilgang til politikk

Det spiller ingen om Norge er republikk eller kongerike. Fordi vi blir aldri kvitt monarkiet uansett. For meg så spiller det ingen rolle fordi vi alltid ender opp med monarkiet til slutt. Enten monarkiet er arvelig eller folkevalgt spiller ingen rolle. Monarki er naturens lov og alle styreformer har monarki. Til og med kommunismen har en monarkisk konge.

Presidenten i Kina er en konge med begrenset makt. Han deler makten sin med politikerne i kommunist partiet. 

Så i realiteten styres alle nasjoner av monarkier. 

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Norge er den eneste landet i Europa, som betaler de dyreste sanksjonene.

Flere land har gjort brudd på flyktningekonvensjonen og EU`s MK. Hvor USA, Hellas, Frankrike (der EUs Hovedkvarter påligger) er i med.

Regjeringen:

- Norske regler er IKKE strengere enn andres land sine nye regler, F.eks Danmark blir sammenlignet som Nazi-Tyskland.

- Hva har dette å tilsi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...