2Tetrix Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 (endret) Det er mulig jeg har uttrykt meg utydelig men istedet for lønn og bonus tilbyr jeg 50% eierskap. Det er mulig en utvikler tror jobben er gjort når appen er ferdig, men i dette tilfellet begynner da jobben med å få den innarbeidet i markedet. Dette er ikke ett spill man legger ut i app-store men noe ganske annet som krever en betydelig innsats også på andre områder for å lykkes. Det er her mitt arbeid kommer inn. Det å utvikle selve appen tror jeg ikke byr på store problemer og det finnes nok mange som sitter hjemme på gutterommet som innehar kvalifikasjonene. Endret 27. januar 2016 av 2Tetrix Lenke til kommentar
2Tetrix Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Hva er 50% av kr 0? Du har altså null ambisjoner om å lykkes? Null kroner i dag. Millioner neste år Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Hvorfor skulle eg ikke ha ambisjoner? 50% av 0 er fortsatt 0. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Det å utvikle selve appen tror jeg ikke byr på store problemerJamen så gjør det selv, da. Det er ikke så vanskelig å lære seg å lage enkle ting. Lenke til kommentar
2Tetrix Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Jeg velger å bruke tiden min på andre deler av prosjektet. Det gjelder å utnytte hver ressurs best mulig på de områdene de er dyktige på. Lenke til kommentar
GA Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Jeg velger å bruke tiden min på andre deler av prosjektet. Det gjelder å utnytte hver ressurs best mulig på de områdene de er dyktige på. Og hva er du dyktig på da? Sånn som jeg tolker dette så langt, så har du en app idé som krever en utvikler til å bygge den og en selger til å få den inn hos større aktører. Hva er da ditt bidrag?(utenom denne idéen altså). Hvis dette er en så utrolig god idé, hvorfor ikke gå rett til en av disse store aktørene og selge den inn direkte til dem? Lenke til kommentar
2Tetrix Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Jeg er dyktig på salg og planlegging. Jeg har også jobbet med CRM/ERP systemer i mange år og vet endel om hvordan ett grensesnitt bør være. Nå vurderer jeg hvilken metode jeg bør bruke for å utvikle appen og forretningsstrategien. Jeg veier for/imot forskjellige løsninger og det er liten tvil om at jeg ikke vil komme noen vei her inne. Om jeg setter bort alt bortsett fra ideen så er det ikke så mye igjen å tjene penger på forstår du - derfor! Litt av poenget er at jeg og mine samarbeidspartnere skal kunne tjene en slant. Det handler om å lage fordeler for alle ledd som er med i prosjektet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Jeg vil gi deg noen tips for å øke sjansen din for å lykkes. 1. For å lede en programmerer (det er det du i praksis gjør når du har en idé som en annen implementerer) må du selv ha basisferdigheter innen programmering. Dette er fordi personer uten kunnskap om programmering gjør følgende feil (uten selv å være klar over det) som vil være ødeleggende for prosjektet: a. Ikke klarer å gi nøyaktige nok beskrivelser av hva programmet skal gjøre. b. Ikke klarer å grovt estimere vanskelighetsgraden/tidskostnaden av å lage funksjonalitet. c. Underestimerer grovt tidskostnaden av "enkle" endringer. d. På grunn av a, b og c, er ikke nøye nok med å lage detaljerte og korrekte spesifikasjoner tidlig, noe som fører til unødvendige og tidkrevende endringer senere. Dette fører til at prosjektet strander på tid. 2. Både lekfolk og programmerere ønsker ofte å lage programmer som er "ubrukelige". Lekfolk fordi de ikke forstår seg på ting i det hele tatt, programmerere fordi de lager det sånn de ville hatt det, men de er ikke representative for brukergruppen. Du trenger en GUI-ekspert/UX-designer/interaksjonsdesigner (flere ord for det samme) som kan lage en internt konsistent modell som programmet bygger på og brukerinterface. Dette må gjøres før programmeringen starter. 3. Du trenger andre funksjoner i firmaet: a. Regnskap og ansattansvar i forhold til skatteetat, etc b. Ledelse c. Salg. Kan du noe av dette? Du må i det minste kunne regnskap. Jeg er dyktig på salg og planlegging.Ut i fra det du viser i denne tråden er du ikke det. La meg ta salg først. Husk at denne tråden bedriver du et salg av prosjektet til en utvikler. Det første du starter med er: Jeg driver å sysler med en app på fritiden og trenger en kompanjong/apputvikler som vil være med på prosjektet.Ingen bryr seg om hva du trenger. Markedsføringtabbe #1. Fokuser alltid på hva du kan gjøre for den du skal ha på kroken. Planlegging: Du har et prosjekt som koster penger, men du har ingen penger, og tilsynelatende ingen plan for hvordan skaffe dem før de trengs (pcer, servere, revisor, aksjekapital, reklame, reiser) - ei heller noen plan om å lage en plan for det. Verre, ingen realistisk plan for hvordan tjene dem underveis (en greit populær app tjener ikke nok til to personer). Om du selger appen for 5 kroner til 250 000 personer (utopisk) har du bare 1,2 millioner. Fordelt på 3 år på 2 personer blir det 200 000 i året - og det er før alle utgifter til pcer, servere, markedsføring, etc. 5 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Det er mulig jeg har uttrykt meg utydelig men istedet for lønn og bonus tilbyr jeg 50% eierskap. Det er mulig en utvikler tror jobben er gjort når appen er ferdig, men i dette tilfellet begynner da jobben med å få den innarbeidet i markedet. Dette er ikke ett spill man legger ut i app-store men noe ganske annet som krever en betydelig innsats også på andre områder for å lykkes. Det er her mitt arbeid kommer inn. Det å utvikle selve appen tror jeg ikke byr på store problemer og det finnes nok mange som sitter hjemme på gutterommet som innehar kvalifikasjonene. Så tullingen du klarer å få med deg tar all risiko, all kost og alt arbeid, og får bare 50% eierandel igjen? Fin plan. Lenke til kommentar
2Tetrix Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Du er utvilsomt dyktig på mange områder Emancipate, og jeg vil takke deg for ditt bidrag i tråden! Jeg har de fleste punktene du nevner under kontroll, samt at veien blir til mens man går. Jeg trenger ikke planlegge regnskap, ledelse og salg før vi faktisk har noe, dvs. ett produkt eller muligheten for ett produkt som faktisk generer penger. I mitt tilfelle vil det være tilstrekkelig å opprette funksjoner underveis, med eller uten hjelp fra aktørene jeg nevner, og i samarbeid med min påtenkte kompanjong. Når pengene begynner å strømme inn vil man etter en stund trenge en regnskapsfører, juridisk rådgivning osv. Det er heller ingen vits med serverpark før prosjektet er godt i gang. Du har rett, det finnes ingen penger for utvikling av prosjektet - det er derfor jeg tilbyr halvparten til den/de som blir med på veien videre. Som nevnt må man "jobbe" gratis før pengene begynner å komme - alternativt se på prosjektet som en hobby/alternativ til å lære noe underveis. Det vil heller ikke være behov for store investeringer, annet enn tid og kunnskap. De som ser muligheten, samt har interessen for prosjektet vil trolig også se en mulig fortjeneste i fremtiden - det er dette jeg lokker med. De som blir med blir selv en helt avgjørende faktor om vi lykkes eller ikke, og de vil ha en stor påvirkningsgrad. Som nystartet trenger vi ikke store investeringer for å komme igang. Når det kommer til reklame og salg så vil dette komme av seg selv i form av bransjemagasiner for å nevne noe. Jeg har en god plan og strategi - det jeg mangler har du skrevet i punkt 1. Jeg kan ingenting om apputvikling, men jeg har faktisk laget CRM programmer, lagerstyringsprogrammer osv. for mange år siden. Jeg kjenner mine begrensninger og hvilke områder jeg trenger hjelp på. Apputvikling er en av dem - det betyr ikke at jeg står uten kunnskap om endel avgjørende faktorer innen denne biten av prosjektet. Pga. manglende kompetanse kan jeg ikke etterspør funksjonene du nevner i punkt 1. Dette må faktisk min nye kompanjong ta seg av og vurdere selv. Det er jo faktisk denne biten jeg etterspør. Som nevnt skal dette være en gratis app hvor mulighetene for inntekt ligger i reklame og en evt. goodwill fra aktørene. Det finnes noen andre inntektskilder også, som vi får vurdere underveis. Hvordan aktørene vil reagere er uviss, men det finnes heldigvis flere ledd i rekken av aktører og mange av disse har jeg kjennskap til. Mitt engasjement kan også være litt overentusiastisk men de jeg har diskutert prosjektet med sier det er spennende og rart ingen har tenkt på dette før. Genialt er ordet som går igjen. Jeg føler jeg begynner å gjenta meg selv og velger å avslutte. Håpet var å vekke interessen blant feks. arbeidsledige med noe kunnskap innen apputvikling, og apputviklere på jakt etter nye gode prosjekter, samt folk som vil benytte fritiden på et interessant prosjekt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Du finner nok ikke noen her, men lykke til uansett. Lenke til kommentar
2Tetrix Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Det er mulig jeg har uttrykt meg utydelig men istedet for lønn og bonus tilbyr jeg 50% eierskap. Det er mulig en utvikler tror jobben er gjort når appen er ferdig, men i dette tilfellet begynner da jobben med å få den innarbeidet i markedet. Dette er ikke ett spill man legger ut i app-store men noe ganske annet som krever en betydelig innsats også på andre områder for å lykkes. Det er her mitt arbeid kommer inn. Det å utvikle selve appen tror jeg ikke byr på store problemer og det finnes nok mange som sitter hjemme på gutterommet som innehar kvalifikasjonene. Så tullingen du klarer å få med deg tar all risiko, all kost og alt arbeid, og får bare 50% eierandel igjen? Fin plan. Nei, tullingen har nok mer kunnskap og innsikt enn deg. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Det finnes ørten marked på nettet hvor utviklere kan ta oppdrag, med garantert betaling. Hvorfor velge arbeid som sannsynligvis blir uten betaling? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Nei, tullingen har nok mer kunnskap og innsikt enn deg.Stemmer det, glemte i et øyeblikk at jeg ikke kunne noe som helst om data og sånt Lenke til kommentar
2Tetrix Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Det finnes ørten marked på nettet hvor utviklere kan ta oppdrag, med garantert betaling. Hvorfor velge arbeid som sannsynligvis blir uten betaling? Jeg velger å tro at de ikke får napp på disse oppdragssidene. De får betaling med eierskap - og hvem vet om dette matcher de timene man ellers ville fakturert for? Istedet for kr. 10.000 for en jobb så har man mulighet for en livslang inntekt om prosjektet ferdigstilles. Jeg synes uansett man faktisk bør få presentert prosjektet før man dømmer. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 (endret) Presenter i vei, men det er du jo ikke villig til. Si meg, hvorfor implementerer du det ikke selv? Om idéen din er så god og så i stand til å tjene penger, hva hindrer deg i å lære deg nok programmering til å skrive den? edit: svaret på dette er hvorfor du kommer til å feile. Endret 27. januar 2016 av Lycantrophe Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Du kunne jo begynt med å være litt mer ydmyk overfor utviklere, 2Tetrix. Det lukter «jeg skal sitte på ræva og sende noen e-poster hver kveld, mens programmereren min jobber 8 timer hver kveld» lang vei... Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Og som nevnt over, lær deg litt Java på kveldstid, så kan du jo begynne i det små på egenhånd? Lenke til kommentar
2Tetrix Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Det er jo ren idioti å presentere forslaget her inne, fordi da er jo prosjektet kapret og trolig iverksatt av noen andre allerede i morgen. Derfor ønsker jeg at folk presenterer seg på pm. Jeg ønsker ikke lære meg programmering og velger å bruke mine kunnskaper på alle de andre områdene som trengs, og heller utvikle og lære meg andre relevante områder som kan være nødvendig i prosjektet om jeg på død og liv må lære noe nytt. Jeg kunne ha finansiert dette selv men jeg er usikker og ny i bransjen. For ikke å trå feil ser jeg på det som en trygghet og ha støttespillere. Ja, jeg halverer inntektsgrunnlaget men også fallhøyden. Flere hoder tenker bedre og man unngår forhåpentligvis fallgruvene i større grad - man øker sjansen for å lykkes. Det virker som om mange tror at det å utvikle appen er selve jobben. Om appen overhodet skal ha sjans til å lykkes må det mye mer arbeid til. Det er her JEG kommer inn i bildet. Jeg vet hvordan man trekker i trådene som gjør at interessen for appen settes igang. Når det er sagt så kan det hende at dere også gjør dette - men det skal dere slippe fordi JEG også ønsker å bidra slik at ikke all jobb legges på dere, altså arbeidsfordeling. Jeg kunne ha leid inn konsulenthjelp, med fare for å trå feil allerede her, og resultatet er en ubrukbar app fordi jeg ikke har spesifisert godt nok. Dette ønsker jeg å unngå ved ett bedre og nærmere samarbeid hvor eierinteresser er delt. Ett nærere samarbeid enn ett stykke papir med spesifikasjoner. Er man to eller flere om beinet så halveres også arbeidsinnsatsen slik at man lettere kan ta del i prosjektet på hobbybasis eller deltid. Jeg er ikke noe rasshøl som ønsker å skumme fløten, men jeg har tid og engasjement til å skape noe jeg ser behov for - kanskje mest for moro skyld, men det hadde vært lidderlig moro om det genererte inntekter. Kanskje er det mulig å hente sponsorbidrag allerede på planleggingsstadiet - dette vil vi måtte diskutere i sammen. Alt jeg ønsker meg er en samarbeidspartner som kan mer enn meg på programmeringssiden, men også en kompanjong som vil være med på avgjørelser hele veien. Prosjektet er dessverre for stort for meg alene og jeg besitter ikke nok kunnskaper, jeg kan ikke garantere noen avkastning heller så dere må stole på deres egen dømmekraft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå