Gå til innhold

Styring av garasjeport

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nettopp skaffet meg dørlås som låser opp døren når vi kommer nær nok (Bluetooth og Z-wave).

Ønsker å få til noe tilsvarende for garasjeporten slik at jeg slipper å vente på at porten skal åpne seg hver gang jeg skal parkere bilen. Et kjappt google søk viser at det finnes produkter med geofencing som løser dette ved hjelp av mobilen.

Man har jo stort sett alltid med seg mobilen, så det er jo et greit utgangspunkt. Problemet er bare det hender rett som det er at jeg er ute av huset uten at jeg kjører bil. Ønsker jo ikke at garasjeporten skal åpne seg når jeg eks. har vert ute og luftet hunden.

Har noen en god løsning på dette? Finnes det noe jeg kan ha i bilen som aktiverer åpning? Og tilsvarende lukker porten når jeg kjører avsted.

Takker for gode tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fjernfkontroll til garasjeportåpneren i dag.

Den krever at jeg:

- Kjører bort til porten

- Finner frem fjernkontrollen

- Trykker på knappen

- Venter til porten åpner seg

Jeg ønsker at garasjen alltid er lukket, men står ferdig åpnet i det jeg kommer frem til porten med bilen. Tilsvarende at den lukker seg igjen når jeg kjører bort fra huset.

Det finnes som nevnt løsninger for dette basert på lokasjonsdata fra mobil. Men jeg ønsker som sakt en automatisering basert på at bilen min nermer seg, og ikke mobilen. Enten med en enhet i bilen, eller smart konfigurering.

Regner med det finnes en mer elegant måte å løse det på enn å kjøpe en mobil som ligger fast i bilen til lading?!?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Problemet er bare det hender rett som det er at jeg er ute av huset uten at jeg kjører bil. Ønsker jo ikke at garasjeporten skal åpne seg når jeg eks. har vert ute og luftet hunden.

Nå er ikke dette et problem. Når du forlater i bil huset må du har åpnet døra først uansett. Så du kan lufte hunden med god samvittighet.

Når du kommer hjem kan vel løses med å sjekke om bilen faktisk er på plass. Kanskje med en fotocelle? Aktiv RFID?

(Og hvilken lås kjøpte du?)

Lenke til kommentar

Kan det være en mulighet å bruke Bluetooth tilkobling mellom bil og mobil som "condition"? (om du 

har Bluetooth i bilen da). 

F.eks en android mobil med tasker installert, plugin for en app som kan styre en garasjeport direkte eller indirekte - da kan en gjøre det enda mer avansert å legge inne andre forutsetninger også.

Lenke til kommentar

Kontroll på om bilen allerede står i garasjen er en super tilnærming. Det hadde jeg ikke tenkt på.

Har du eksempel på utstyr som kan utføre dette? Er det komplisert konfigurering?

For huset kjøpte jeg Danalock V2, men har ikke montert den enda. Relativt rimelig, krever ikke store inngrep og jeg kan fortsatt benytte di gamle nøklene som backup. Veldig spendt på hvordan den vil fungere.

Lenke til kommentar

Kan det være en mulighet å bruke Bluetooth tilkobling mellom bil og mobil som "condition"? (om du 

har Bluetooth i bilen da). 

F.eks en android mobil med tasker installert, plugin for en app som kan styre en garasjeport direkte eller indirekte - da kan en gjøre det enda mer avansert å legge inne andre forutsetninger også.

Har Bluetooth i bilen, ja, så det er også en god ide. Lar dette seg gjennomføre som en sjekk ved z-wave? Jeg bruker forresten også iPhone.
Lenke til kommentar

Kontroll på om bilen allerede står i garasjen er en super tilnærming. Det hadde jeg ikke tenkt på.

Har du eksempel på utstyr som kan utføre dette? Er det komplisert konfigurering?

Nei, det er her problemene melder seg.

Som sagt, jeg vet at enkelte har brukt Active RFID (som har lenger rekkevidde) til slike sjekker og fotoceller er flittig brukt, men dette er ikke utstyr man nødvendigvis kjøper over disk.

Du kan jo alltids spørre på HomeSeer forumet. :)

For huset kjøpte jeg Danalock V2, men har ikke montert den enda. Relativt rimelig, krever ikke store inngrep og jeg kan fortsatt benytte di gamle nøklene som backup. Veldig spendt på hvordan den vil fungere.

Ah... OK. Jeg har versjon 1, og er egentlig ikke veldig begeistret. Men det hadde vært kjekt å høre erfaringer med versjon 2.
Lenke til kommentar

Jeg vurderte å bruke en arduino med ultralyd avstandsmåler i taket i garasje, for å registrere om det står bil der, ble aldri noe av, men burde vel fungere?

Jeg har lurt på det, á la de som finnes i parkeringshus for å markere om en plass er ledig eller ei. Jeg fant merket, men det var jo dessverre ikke mulig å kjøpe sensorene løst... :(

Lenke til kommentar

Jeg bruker Homeseer som hjernen i systemet.

For å registere at jeg går ut av døra har jeg en X10 magnetsensor på døra.

Garasjeporten åpnes med en Arduino (styrt av Homeseer) med et relè koblet på en utgang, relèt er koblet til inngang på garasjeåpneren (sammen med manuell knapp inni garasje).

Nederst på den ene skinna til porten har jeg montert en mikrobryter (http://www.clasohlson.com/no/Velleman-mikrobryter/Pr364767000) som er koblet mot en inngang på Arduinoen, den registrerer om porten er lukket eller ikke.

Jeg har trekt telefonkabel ut til garasjen fra Arduinoen som er plassert inne og styrer flere andre ting, grunn til kabel er dårlig trådløs dekning i garasje, har du WiFi dekning i garasje kan man bruke Arduino over WiFi mot Homeseer.

Som nevnt har jeg ikke koblet opp disse avstandssensorene, men tanken var å ha de i taket koblet mot Arduinoen, de vil jo da lese av avstand mellom tak -> bil eller tak -> gulv, utifra det kan jeg si om det står bil der, evt hvilken bil som står der (2 sensorer)

Slik at hvis min bil ikke står på plassen sin, så åpnes ikke porten når jeg skal på jobb, mens den åpnes for samboeren som drar på jobb senere på morgenen.

Jeg hadde også satt opp en periode at porten skulle åpne seg når jeg kom hjem fra jobb, da ved at Homeseer sjekket om telefonen min var koblet på WiFi nettet hjemme, men det tok for lang tid før den koblet seg til (jeg måtte gjerne vente 10-15 sek utenfor garasjen) og da ble det heller til at jeg trykket på knappen selv.

Jeg vurderte å montere en Nexa ringeklokkebryter i bilen, men så byttet jeg til en USA import Leaf, og den har jo bryter for garasjeport montert i speilet, så det virker fint mot portåpneren min (etter litt jobb).

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...