OddZen Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Hei. Jeg har en v70 2001 modell som jeg gjerne skulle fått meg en mulighet til å ta in DAB signaler på. Pr idag har jeg original spilleren sammen med en BT enhet som er koblet til og ligger i hanskerommet. Hva er mulighetene mine og hvilke løsninger finnes? Hadde vært greit å slippe store inngrep i dasjbordet og jeg har jo BT fra før av. Ikke for dyr heller. Takk på forhånd =) Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Her er en av trådene om DAB+ på Volvoforumet for V70N: http://forum.vccn.no/showthread.php?68275-DAB-(DAB-)-ettermontering-noen-som-har-gjort-det&highlight=dab%2B Selv har jeg Tiny C3-adapter med lydkabel inn til MP3-adapteren som står på HU-603. Lyden er grei, men jeg måtte ha ekstern antenne på taket for å få god nok dekning. Dessverre har ikke Tiny C3 det som kalles "Sevice following", dermed må man søke opp stasjonene på nytt når man er på langtur, slik man måtte med FM før RDS kom. Pure Highway virker veldig kjekk, men er langt fra gratis. I lengden kan det likevel lønne seg fremfor å kjøpe to dårligere mottakere... Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 25. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2016 Var mye forskjellig. Etter å ha lest i posten som er 1 år gammel (er det gammelt på denne fronten?) sitter jeg igjen som et lite spørsmålstegn. I dag har jeg en grom adapter eller med Bluetooth og en usb utgang som er koblet til anlegget og det fungerer bra med bra tilkobling. Er det mulig å utnytte seg av adapteren? Syntes det ser litt stress ut å måtte koble i sig tenneren og ha ledninger hengende løst. Men igjen er det kanskje lettest og billigst... Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Det skjer dessverre lite på DAB-fronten etter DAB+ modellene ble lansert for omtrent 5 år siden, forhåpentligvis skjer det mer før FM stenges i 2017. Siden verdensmarkedet for DAB-radioer er så lite er det ofte ukjente merker som produserer DAB-radioer, de store produsentene ser ikke lønnsomhet i det. Hvis det kommer mottakere med høyere følsomhet og med "Service following" så vurderer jeg å bytte ut Tiny C3 som jeg har i dag, det er litt for ofte jeg må over på FM for å få brukbar lyd. Alternativt så må Norkring øke senderstyrken sin. Det kan være dyrt og frustrerende å være innovatør med de nyeste tekniske produktene, med DAB-radio er hele Norges befolkning gjort til innovatører... Selv har jeg lagt opp ledningene slik at de går rett inn i dashbordet, og ingenting i sigarettenneren. Adapter for 5V til USB-kabelen har jeg koblet til på baksiden av sigarettenneren. De fleste BT-adapter fra Grom kan utvides med AUX-inngang, da slipper man å overføre fra DAB til FM og tilbake til lyd. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 Det skjer dessverre lite på DAB-fronten etter DAB+ modellene ble lansert for omtrent 5 år siden, forhåpentligvis skjer det mer før FM stenges i 2017. Siden verdensmarkedet for DAB-radioer er så lite er det ofte ukjente merker som produserer DAB-radioer, de store produsentene ser ikke lønnsomhet i det. Hvis det kommer mottakere med høyere følsomhet og med "Service following" så vurderer jeg å bytte ut Tiny C3 som jeg har i dag, det er litt for ofte jeg må over på FM for å få brukbar lyd. Alternativt så må Norkring øke senderstyrken sin. Det kan være dyrt og frustrerende å være innovatør med de nyeste tekniske produktene, med DAB-radio er hele Norges befolkning gjort til innovatører... Selv har jeg lagt opp ledningene slik at de går rett inn i dashbordet, og ingenting i sigarettenneren. Adapter for 5V til USB-kabelen har jeg koblet til på baksiden av sigarettenneren. De fleste BT-adapter fra Grom kan utvides med AUX-inngang, da slipper man å overføre fra DAB til FM og tilbake til lyd. Ok, jeg får luske litt rundt og se hva som skjer. Er det fra 1. januar FM nettet stenges? Tror det er via AUX jeg sender fra GROM til anlegget pr idag. Hva slags løsning tror du passer bra å koble via Grom adapteren? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Datoen for slukking av FM-nettet varierer fra 11. januar til 13. desember alt etter hvor man bor i Norge: http://www.nrk.no/informasjon/slik-slukkes-fm-nettet-1.12319113 Grom sender lyden til anlegget via CD-skifterkabelen. Hvis du er heldig sitter det en minijack-kontakt i Grom-boksen for ekstern AUX input, hvis ikke må du kjøpe en spesialkabel fra Grom for å plugge i en PS/2-lignende kontakt på boksen. Denne AUX-kabelen har vanligvis en minijack plugg i andre enden. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) Takk for gode svar! Har du et par gode alternativer som vil passe meg med mitt utstyr da? Grom modellen er USB2 plus. Er usb og 2 stk exit utganger hvor den ene har bluetooth koblet i og som har en mini jack i enden hvor det er koblet i en mikrofon. http://gromaudio.com/support/usb-faq.html Endret 26. januar 2016 av OddZen Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Satser på at stengingen blir utsatt på ubestemt tid Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Satser på at stengingen blir utsatt på ubestemt tid Håper også det, er litt latterlig egentlig å få hele norges befolkning til å vrake såpass mye el artikler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå