Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chipping av Audi a5 TFSI 170hk (2009 mod)

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å legge ned en del lapper for å få mer effekt ut av bilen min, og har noen spørsmål rundt dette.

Når det kommer til chipping, har noen erfaringer eller noe å anbefale?

Så vidt jeg har forstått gir steg 1 økt effekt med redusert forbruk på normal kjøring. Steg 2 er med bytte av eksos som igjen gir økt effekt, og steg 3 har jeg blitt anbefalt å unngå av en kompis (pga slitasje o.l.), noen som mener noe annet?

Kan ikke så mye om dette, så hadde satt pris om noen kunne forklart meg litt dette med steg 1,2,3 osv.

En kompis sitt firma skal chippe en 7-8 biler nå til uka, han sa at han kunne ordne meg en pris på Steg 2 til 8000,-, hvor "3tom eksos fra turbo" er inkludert i prisen. Er dette noe jeg bør slå til på? Programvare som brukes heter Kess eller noe sånt.

Setter pris på alle tips og anbefalinger rundt dette.  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chipping er i og for seg ganske uproblematisk, MEN: Det å bruke software som har forskjellige "steg" råder jeg deg til å styre langt unna, og kompisen din høres ut som en skikkelig bakgårds tuner. Greia med chipping er jo selvfølgelig å øke ladetrykket i turboen, som fører til mer effektiv forbrenning og bedre ytelse. Dette fører riktignok til at turboen jobber hardere og har en høyere sjanse for å havarere. Derfor er det veldig viktig å få tak i skikkelig utviklet programvare som sørger for at alle komponenter snakker sammen i riktig tempo etter at ladetrykket er justert opp, slik at motoren får tilstrekkelig med drivstoff, at turboen får bedre smøring osv osv.

Nå vet ikke jeg hvor i det lange land du befinner deg, men om du har mulighet til å kjøre til Drammen så finnes det et firma som heter Ultimo (ligger like ved Arctic Trucks). Disse gutta har god peiling, og bruker veldig sofistikerte redskaper og software. Det tilbys ingen steg her, ettersom de chipper bilen din i et kompromiss mellom mest mulig effektøkning uten at det skal skape noe særlig mer slitasje på motoren. Jeg chippet min A4 2.0tdi der for et par år siden, og faren min chippet sin A4 3.0tdi der for nesten 7 år siden, og ingen av oss har hatt et eneste feilslag. Disse folka er veldig seriøse og profesjonelle, og sørger for å gjøre en skikkelig jobb. Mener å huske at de har en slags garanti også. 

Leser på siden deres at din 170hk øker til 210hk og fra 250Nm til 310Nm. Riktignok er det vel hk som er mest interessant i en bensinmotor, men kraft ganger arm og alt det man lærer om i fysikktimen er gir vel også en pekepinn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...