lawiet Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Det jeg lurer er at hvordan skal jeg vite styrestrøms sikringsstørrelse? La oss si at jeg har en 16A sikring hovedstrømmen, men hva bør jeg velge til styrestrømmen? hvordan kommer jeg fram til det her? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Tja, belastningen til styrestrømmen kanskje? Det vil si kontaktor- og relespoler samt lamper og styrestrøm til aktuatorer/sensorer og liknende. Som regel er dette ganske lite og jeg har ofte sett styrestrømssikringer på 2 og 6 A. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 (endret) Det generelle prinsippet det er jo at man tar utgangspunkt i belastningsstrømmen og så velger den nærmeste sikringsstørrelse over. Automatsikringer av type B2, B4, B6 kan vel ofte være "all right" til dette formålet. Hvilken kabeldimensjon og hvor lang kabel kan jo også være en faktor. Endret 25. januar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 25. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2016 Kan ikke noen av dere gi meg en beregning av kabel og vern oppgave? og se om jeg svarer riktig? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Greit. Legg kabel og velg vern til en trefaset asynkronmotor med merkeeffekt på 30kW og cos phi = 0.9. Kabellengde 50 meter. Maks spenningsfall 3 % ik2pmin i fordeling er 1kA og ik3pmax er 10kA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå