Superparanoid Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Jeg har haugevis med DVD og bluray filmer stående i hyller og tar plass. Jeg har lyst til å pakke de ned for å frigjøre plass, men skulle gjerne ha konvertert dem til et eller annet filformat først. Jeg ønsker å ha høyest mulig oppløsning, og jeg ønsker å ha mulighet til å velge mellom to forskjellige subtitles og en uten subtitles. Finnes det noe program som kan hjelpe meg med dette? Det er vel ikke ulovlig å lage en kopi av sine egne filmer, kun til eget bruk? Eller er ikke dette mulig pga kopisperre? Hva slags program kan i tilfelle benyttes? Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Hos meg funker det knall med DVDFab, AnyDVD funker også om du vil kun ordne ISO av de. Benytter KODI som avspiller fra min NAS og er kjempefornøyd. I husholdningen har vi 4 klienter som kan streame samtidig. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Bruker selv MakeMKV til å rippe BluRay og handbreak til å komprimere, dette er en bra kombo som fungerer for meg. MakeMKV kan brukes på DVDer også. Bare husk at det programmet ikke komprimerer, bare dumper ut filmen, med de lyd og tekstspor man velger til en stor MKV fil, som i de fleste BD tilfeller da tar 30GB. Via Handbreak kan man da komprimere disse filene så mye eller lite man vill til eks h264 eller h265. Selv bruker jeg en instilling som gjør at 30GB blir til ca 10GB. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 25. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2016 Takk for gode tips. Skal sjekkes når jeg kommer hjem fra jobb. DVDfab fungerer kanskje ikke på bluray? Og hva med kopibeskyttelse, er dette et problem? Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 (endret) Jo DVDFab fungerer bare att dette er software som koster som også er tilfelle med AnyDVD. Att de har DVD i navnet betyr ikke att de ikke takler blurays Endret 25. januar 2016 av Lindsay Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 (endret) Bruker det som er nevnt i tråden fra før, som makemkv, handbrake og anydvd. Har ikke testet dvdfab men bruker clonebd Alt etter hvilken kvalitet jeg er ute etter. Endret 25. januar 2016 av FranZe Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 DVDFab er ett meget godt program til å rippe diskene til harddisk. Det koster dessverre penger, men hvis man tar ett skikkelig jafs, så er det gratis å bruke i 30 dager. Det fine med det er at DVD delen og BD delen er separat, så man kan ta 30 dager gratis med DVD først, så 30 dager gratis med BD etterpå. Jeg vil anbefale deg og gjøre som jeg gjorde når jeg la mine DVDer til disk, jeg brukte DVDfab til å kopiere diskene 1:1 til harddisk. Det har ca 20-25 minutter pr disk. Så brukte jeg Handbreak som er gratis til å pakke pakke dem til ett hendig format. Handbreak er gratis Handbreak er genialt. Det kan ta hele disken, og du velger hvilke lydspor og tekst filer du ønsker å ha med og hvilken du ikke ønsker, og så legger du hver film i kø, og setter den til å jobbe om natten. Det tar ett sted rundt 40 minutter pr film, kommer an på lengden, og den utnytter alle kjernene i CPUen, så å la den gå om natten, så går det fortest. På den måten kunne jeg rippe en haug disker om kvelden mens jeg gjorde andre ting, og fikset dem riktig når jeg sov om natten, og alt klart til nytt skjau neste dag. Rakk som regel 6-12 filmer om dagen eller mer (tok meg ca 1,5 år å komme igjennom samlingen). Handbreak kan ta å gjøre jobben direkte fra DVDen også, men da tar det evigheter å gjøre noe. Handbreak har mange innstillinger, så skulle du ønske å prøve, så kan du bare spørre, så kan du få innstillingene jeg brukte og er veldig fornøyd med. Det pakker også filmene i HEVC/x265 formatet. Men var ikke så imponert over den jobben. Brukte selv til MKV format, da dette taklet flere lydspor og tekstspor. Enkelte formater takler kun ett lydspor. Mine filer havnet fra 700mb til 1,5 GB pr film Jeg vil anbefale deg å teste med handbreak, før du f.eks. aktiverer prøvetiden på DVDfab. Det funker også bra på BD filer. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 25. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2016 Takk for gode råd. Fikk for dårlig tid til å teste ut noe av dette nå, men det skal gjøres i nærmeste framtid. Men én ting jeg fortsatt ikke har fått svar på er: Takler disse programmene kopibeskyttelse uten problemer? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 De har ikke noe problem med kopibeskyttelsen, de fjerner den enkelt og greit. Jeg har i hvertfall ikke hatt noe problemer med det. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Holder nå på å teste DVDFab, og det virker relativt greit å forstå. Den gjør i alle fall den jobben jeg var ute etter, men jeg ser at den legger på en DVDFab logo på filmen som blir konvertert. Er det bare på prøveversjonen dette skjer? Hvilket filformat er det anbefalt å konvertere til for å beholde best mulig kvalitet på filmen? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Brukte bare DVDFab til å rippe disken, ikke konvertere den, så vet ikke om de legger på vannmerke eller ikke. Men kan høres logisk ut for å få folk til å kjøpe det. Bruker selv Handbreak til å komprimere, det er gratis. Selv bruker jeg MKV formatet. Det støtter flere lydspor og flere tekst spor hvis jeg skulle ønske det. Mener å huske at MP4 ikke støttet flere lydspor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå