Gå til innhold

Fiber BI-DIRECTIONAL spiller fiberen noen rolle?

Anbefalte innlegg

Man kan jo også bruke kameraet på mange smartphones siden CCDen plukker opp IR og dette ofte "transponeres" til synlig lys, men det kan gå hardt utover CCDen hvis det er en kraftig laser. :O)

Men har noen greie på dette, med tanke på laser\fiber om det er slik billig utstyr ikke tilpasser laserstyrken med tanke på fiberkabelen sin lenge?  Særlig om utstyret er beregnet til 10 KM lengde?

Eller skal det ikke være noe problem i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo også bruke kameraet på mange smartphones siden CCDen plukker opp IR og dette ofte "transponeres" til synlig lys, men det kan gå hardt utover CCDen hvis det er en kraftig laser. :O)

Men har noen greie på dette, med tanke på laser\fiber om det er slik billig utstyr ikke tilpasser laserstyrken med tanke på fiberkabelen sin lenge?  Særlig om utstyret er beregnet til 10 KM lengde?

Eller skal det ikke være noe problem i dag?

Er vel vanskelig å gi noen generelle svar eller garantier for designet av alle tenkelige og utenkelige moduler, dette bør være spesifisert fra produsent i så fall.

Du kan nok risikere alt mulig, fra å ta knekken på utstyret, til å ende opp med et overstyrt signal som ikke funker, eller fører til en ustabil link. I beste fall funker det OK med en lang patchekabel som demper signalet nok.

Man kan ta i bruk dempeledd i slike sammenhenger, men det er kanskje verre kombinert med en BiDI-modul. 

Er det ikke lettere å bare benytte en tynn MMF-patchekabel og to 1000Base-SX-moduler til 2-300 Kroner hver fremfor å kjøre SMF og BiDi hvis du ikke trenger det? Bør funke som fjell på 20 meter hvertfall. :)

Du kan ikke gjenbruke en SX-modul til WAN-formål, men det blir neppe aktuelt at en fremtidig ISP har lyst til å la deg bruke egen SFP-modul uansett.

Lenke til kommentar

Ja vurder egentlig å bruke multimode (850 nm) med tanke på SFP+

Enkelte mener "duplex,  bidirectional ordet blir sjeldan brukt."

Så vet lite hva som dere mener er mest brukt? BI-DIRECTIONAL vs duplex.

En bonus men ikke nødvendig å få svar på, slik jeg forstå det med multimode så egner det best til korte strekninger.

Men er laseren da bedre optimalisert med tanke på levetid? Så multimode (850) sliter mindre på optikken på laseren?

Tåler multimode kablene mere\mindre en sigelmode da lysene går i i bølger i stedenfor rett linje?

Tror uansett ikke internetlevrandørene vil vurdere multimode da det vil gi dårligere pingtider og egner seg dårligere for lange strekninger. Prismessig blir det samme for meg men 10 gigabit er raskere. Så det får jeg glede av lengere peroide.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja vurder egentlig å bruke multimode (850 nm) med tanke på SFP+

Enkelte mener "duplex,  bidirectional ordet blir sjeldan brukt."

Så vet lite hva som dere mener er mest brukt? BI-DIRECTIONAL vs duplex.

En bonus men ikke nødvendig å få svar på, slik jeg forstå det med multimode så egner det best til korte strekninger.

Men er laseren da bedre optimalisert med tanke på levetid? Så multimode (850) sliter mindre på optikken på laseren?

Tåler multimode kablene mere\mindre en sigelmode da lysene går i i bølger i stedenfor rett linje?

Tror uansett ikke internetlevrandørene vil vurdere multimode da det vil gi dårligere pingtider og egner seg dårligere for lange strekninger. Prismessig blir det samme for meg men 10 gigabit er raskere. Så det får jeg glede av lengere peroide.

Vet ikke hvor enkelte har det fra men jeg kjenner denne typen moduler som "BiDi". Norges største leverandør av fibermoduler m.m. kaller dem også konsekvent "Bi-Di": http://webshop.fiberworks.no/Webshop/Optical-transceivers/SFP-Bi-Di-/-GPON

Temaet SM vs MM er litt forstort til en bloggartikkel.

Begynn her:_ https://no.wikipedia.org/wiki/Fiberoptikk

MMF brukes tradisjonelt til internkabling typisk kortere strekk på maks 550 meter, og benytter svakere/billigere lasere og optikk, men hvor har du det fra at man får "dårligere pingtider" på multimodus?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå trenger du ikke å skrive 1000 bokstaver eller mere.

Men litt generielt med tanke på kvalitet (for innendørs bruk).

For det du nevnte med å bruke 10 km fiber på 10 meter kabel som eksempel kan forkorte levetiden til laserne ganske dramatisk.

Angående billig laser? Mener du f.eks multimode muligens gis 3-4 års garanti på laseren?

Mens singlemode kan leve 10-20 år?

Noe mere spesifis ville jeg foretrekke eller er det bortkastet tid på hjemmenett?

Fleste vil nok si ja, men morro å få erfaring på noe som man ikke har erfaring på særlig om det koster rundt 1000 kr for 10 gigabit multimode utstyr 10 gigabit 850 nm laser.

Var vel foresten slik 850 nm kunne man se gi rød tynt og skarp lys hvis man lyser mot noe?

Slik som fibertester\optisk fiber bare tynnere lys?

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke på "billig" som i kort levetid - men at en kraftigere laser som er laget for å rekke 10 eller 40 Kilometer antas å være en dyrere konstruksjon enn en som kun trenger å rekke 550 meter. Optikken i en singelmodus-modul er også dyrere.

Tror nok ikke man kan hevde at det generelt er lengre eller kortere levetid på MM-moduler sammenlignet SM-moduler.

Hvis jeg forstår deg rett er hele hensikten med å ha fiberoptisk link at det er en fysisk tynnere kabel enn cat. 6 og samtidig er det litt læring i bildet. Da er det vel kanskje ikke noe poeng i å gjøre installasjonen mer komplisert enn enn nødvendig? 

Hvor selger de 10 Gbits multimode-utstyr til 1000 kroner?

Ikke godt å vite om du kan se 850 nm, det er nok så langt opp i spektrumet at det er individuelt om man kan ane noe der eller ikke.

Lenke til kommentar

https://backupbay.no/category/network/network-cables/fiber/jz-050ll025pc

Så lurer på om du har erfaringer rundt dette.

Man kan bare drømme om internetlevrandørene hadde brukt slik utstyr.

Men tror det er for kostbart for dem å legge fiber som kun kan strekkes 300 meter.

De legger SMF. Hvorfor skal de bygge nett på en så dum måte at det må være under 300 meter mellom aktiv node og kunde?

Lenke til kommentar

MMF brukes tradisjonelt til internkabling typisk kortere strekk på maks 550 meter, og benytter svakere/billigere lasere og optikk, men hvor har du det fra at man får "dårligere pingtider" på multimodus?

Strengt tatt så bruker vel lyset lengre tid på å gå gjennom en multimodus-kabel?

Om dette er noe LMH1 skal bekymre seg for, er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Strengt tatt så bruker vel lyset lengre tid på å gå gjennom en multimodus-kabel?

Om dette er noe LMH1 skal bekymre seg for, er en helt annen sak.

Hvis det måles praktisk forskjell i ytelse grunnet høyere latency på 1 Gbit SMF kontra MMF over 20 meter fortjenes en premie. Innendørs low latency radiolinje er da kanskje et enda bedre valg. Gratis undeholdning også, etter hvert som hjernen koker over av mikrobølgene  :)

Lenke til kommentar

Hvis det måles praktisk forskjell i ytelse grunnet høyere latency på 1 Gbit SMF kontra MMF over 20 meter fortjenes en premie. Innendørs low latency radiolinje er da kanskje et enda bedre valg. Gratis undeholdning også, etter hvert som hjernen koker over av mikrobølgene  :)

Jeg var mer på det teoretiske planet :p

Det har åpenbart ingen praktisk betydning, med unntak for LMH1 selvfølgelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så dere mener det ikke er merkbart, for det er vel kanskje ikke optimalt å konverte\flere ledd det konverter fra fiber\twinax også til TP kabel og coax. etc.

Men kan være det er umulig å merke da det går så fort uansett. Kanskje under 1 ms uansett.

Lenke til kommentar

Så dere mener det ikke er merkbart, for det er vel kanskje ikke optimalt å konverte\flere ledd det konverter fra fiber\twinax også til TP kabel og coax. etc.

Men kan være det er umulig å merke da det går så fort uansett. Kanskje under 1 ms uansett.

Forskjellen er nok neglisjerbar og vil nok ikke merkes i normal bruk

Jeg vil anta at den samlede forsinkelsen i all aktiv elektronikk på hver side av fiberen (f.eks. laserdriverkretsen på sendersiden) sikkert er høyere enn differansen i "propagation delay" mellom MMF og SMF på 20 meter.

RTT (rundetiden) ved en ICMP Ping er langt under 1 ms uansett hvilken av disse alternativene du velger.

Jeg ville valgt de rimeligste MMF-modulene på markedet og den tynneste MMF-patchesnoren du finner, begge med LC-kontakter. Koble de til med en gang du har fjernet støvhettene og la de sitte i, så har du et raskt og stabilt samband over lang tid. Husk at kabelen er følsom for bøye- og klemskader.  Husk at dette er usynlig laserstråling som kan skade synet uten at du merker det før senere.

Lenke til kommentar

Jeg var mer på det teoretiske planet :p

Det har åpenbart ingen praktisk betydning, med unntak for LMH1 selvfølgelig.

Høyst teoretisk fra meg og ja. Selv om mikrobølgelinker brukes der fiberoptisk samband har for høy forsinkelse så er det snakk om litt lengre avstander. :)

Lenke til kommentar

Men tror det er for kostbart for dem å legge fiber som kun kan strekkes 300 meter.

De legger SMF. Hvorfor skal de bygge nett på en så dum måte at det må være under 300 meter mellom aktiv node og kunde?

En annen god grunn for ISPene å bruke SMF hele veien er at de da har 1 standard å forholde seg til. Samme med større bedrifter med store fibernett, de velger bort MMF for å standardisere mest mulig på patchesnorer, kabling, konnektorer, multipleksere, moduler osv.

Mange bedrifter velger vel også heller SMF som internkabling så man f.eks. kan videreføre MAN/WAN-linker fra demarc og inn i bygget kun ved via et patchpanel. 

Lenke til kommentar

SFP+ Tranceiver Finisar FTLX8571D3BCL

En annen god grunn for ISPene å bruke SMF hele veien er at de da har 1 standard å forholde seg til. Samme med større bedrifter med store fibernett, de velger bort MMF for å standardisere mest mulig på patchesnorer, kabling, konnektorer, multipleksere, moduler osv.

Mange bedrifter velger vel også heller SMF som internkabling så man f.eks. kan videreføre MAN/WAN-linker fra demarc og inn i bygget kun ved via et patchpanel.

Jepp, sitter med inntrykket av mer internkabling går over til SMF, for å slippe medieconverter på demarc point. Rett og slett bare patch mellom ODF-ene.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...