Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er Xenon-pæren gått?


indahla

Anbefalte innlegg

Jeg har en VW Golf V 2008.

Da jeg startet bilen i dag tidlig lyste "lampe"-lyset i dashbordet. Kjørte ca. 10 min og gikk ut og sjekket med motoren på. Den venstre xenon-lykten var mørk.

Kjørte ca 10 minutter til og stoppet ved jobben. Jeg har sånn "Coming/leaving home" funksjon på bilen og da jeg gikk ut lyste det i lykten, men svakere og mer rødt/rosa enn den andre. Startet bilen igjen og "lampe"-lyset i dashbordet var borte men lykta lyste mer rød/røsa enn den andre.

 

Holder pæra på å gå? Kan dette byttes selv? Koster pære eventuelt jobben mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Svakere og rødt/rosa lys viser at pæren er gåen. Litt mer komplisert å bytte en xenon-pære enn en halogen, så dersom man ikke er spesielt teknisk oppgående anbefales at man setter dette bort til et verksted.

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig det er varierer veldig fra bil til bil.

Hvordan det er på Golf V vet jeg ikke, men på min E-klasse bytter jeg begge pærene på 3-5 minutter..

 

Det hjelper å ha hodet på rett plass og en viss forståelse for hvordan ting funker.

Husk å sørge for at lysene er strømløse under bytte, ellers får du fort en seriøs karamell!

Lenke til kommentar

To ting, at du vet hva du kjøper, og lystemperaturen. Den har noe varmere lys (4150K i stedet for 6000K)

 

Jeg kjøper rett og slett ikke no-name lyspærer selv, her går det kun i produkter fra anerkjente produsenter.

 

Prisen er lik, og bilxtra har avdelinger "overalt"

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

To ting, at du vet hva du kjøper, og lystemperaturen. Den har noe varmere lys (4150K i stedet for 6000K)

 

Jeg kjøper rett og slett ikke no-name lyspærer selv, her går det kun i produkter fra anerkjente produsenter.

 

Prisen er lik, og bilxtra har avdelinger "overalt"

Var ikke Bilextra for 1 stk. mens den jeg linket til for 2 stk.?
Lenke til kommentar

Med 6000K, kan man vel risikere at de etter de nye pkk-reglene gir mangel - hvis de i praksis sjekker. Med 6000k vil man gjerne få blåskjær i lyset som kan gjøre at de blir mistenksomme vil jeg tro.

 

Har tidligere skiftet Xenon på Touran, som er basert på Golf V. Det var et lite helvete som tok et par timer første gangen. Men kan jo se ut som Golf V er enklere.

 

Hadde ikke kjøpt noe annet enn kjent merke og fra kjent forhandler. Du får kjøpt Philips og Osram via Ebay, men det er nok en god del der som er falske.

Lenke til kommentar

Med 6000K, kan man vel risikere at de etter de nye pkk-reglene gir mangel - hvis de i praksis sjekker. Med 6000k vil man gjerne få blåskjær i lyset som kan gjøre at de blir mistenksomme vil jeg tro.

 

Har tidligere skiftet Xenon på Touran, som er basert på Golf V. Det var et lite helvete som tok et par timer første gangen. Men kan jo se ut som Golf V er enklere.

 

Hadde ikke kjøpt noe annet enn kjent merke og fra kjent forhandler. Du får kjøpt Philips og Osram via Ebay, men det er nok en god del der som er falske.

 

Syns noen av de nyere bilene som blir levert i dag, ofte har et ganske tydelig blåskjær i seg. Blir biler levert med 6000K som standard? Syns det spesielt er BMW og Audi som nesten har helt blå lys, spesielt fra en viss vinkel. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...