Läkerol Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Kunne enkelt og greit spurt arbeidsgiver, men dette vil jo automatisk føre til at han skjønner situasjonen, tenkte å vente litt. Står i arbeidskontrakten en kolonne om jeg er fast ansatt eller vikar. Det er her huket av som fast ansatt. Videre står det at oppsigelsestid for faste ansatte er 3 mnd. Ble ansatt som ekstrahjelp og har jobbet som dette hele arbeidstiden, med timelister. Spørsmålet er enkelt, er jeg fast ansatt og har 3 mnd oppsigelsestid selv om jeg bare er ekstrahjelp? Altså om det ikke er noen forskjell på en 100% ansatt og ekstrahjelp i spørsmålet om oppsigelsestid. I de fleste andre jobber og hva jeg kan se på nettet er det oftest vanligst med 1 måned. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Kunne enkelt og greit spurt arbeidsgiver, men dette vil jo automatisk føre til at han skjønner situasjonen, tenkte å vente litt. Står i arbeidskontrakten en kolonne om jeg er fast ansatt eller vikar. Det er her huket av som fast ansatt. Videre står det at oppsigelsestid for faste ansatte er 3 mnd. Ble ansatt som ekstrahjelp og har jobbet som dette hele arbeidstiden, med timelister. Spørsmålet er enkelt, er jeg fast ansatt og har 3 mnd oppsigelsestid selv om jeg bare er ekstrahjelp? Altså om det ikke er noen forskjell på en 100% ansatt og ekstrahjelp i spørsmålet om oppsigelsestid. I de fleste andre jobber og hva jeg kan se på nettet er det oftest vanligst med 1 måned. Om kontrakten sier at du er fast ansatt så er du det. Og det her helt normalt med 3 måneder med fast ansettelese. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 24. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2016 Kunne enkelt og greit spurt arbeidsgiver, men dette vil jo automatisk føre til at han skjønner situasjonen, tenkte å vente litt. Står i arbeidskontrakten en kolonne om jeg er fast ansatt eller vikar. Det er her huket av som fast ansatt. Videre står det at oppsigelsestid for faste ansatte er 3 mnd. Ble ansatt som ekstrahjelp og har jobbet som dette hele arbeidstiden, med timelister. Spørsmålet er enkelt, er jeg fast ansatt og har 3 mnd oppsigelsestid selv om jeg bare er ekstrahjelp? Altså om det ikke er noen forskjell på en 100% ansatt og ekstrahjelp i spørsmålet om oppsigelsestid. I de fleste andre jobber og hva jeg kan se på nettet er det oftest vanligst med 1 måned. Om kontrakten sier at du er fast ansatt så er du det. Og det her helt normalt med 3 måneder med fast ansettelese. Er vell ikke helt gjennomsnittlig normalt med 3 måneder oppsigelsestid for unge ekstrahjelper som jobber et par timer i uka på kveldstid? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Om kontrakten sier at du er fast ansatt så er du det. Og det her helt normalt med 3 måneder med fast ansettelese. Er vell ikke helt gjennomsnittlig normalt med 3 måneder oppsigelsestid for unge ekstrahjelper som jobber et par timer i uka på kveldstid? Det spiller forsåvidt ingen rolle, det er det som står i din kontrakt som er gjeldene. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Som sagt over, står det i kontrakten din at det er 3 mnd oppsigelsestid, så er det det som gjelder. Arbeidsgivere setter gjerne en sånn frist for å sikre kompetanseoverføring hvis en arbeidstaker sier opp, og for å ha tid til å områ seg for å ansette nytt personell. Det at du er fast ansatt er jo på en måte en fordel da du har et sterkt stillingsvern. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 "Ekstrahjelp" er ingen stillingskategori i arbeidsmiljøloven. I arbeidsjus opererer man med to kategorier: Ansettelsesforhold: Fast / Midlertidig / Innleid. Dette styrer oppsigelsestid mv. Stillingsbrøk: 0 - 100 %, med 0 % da som at du ikke har en fast stillingsbrøk men er tilkallingshjelp. Dette styrer hel- og deltidsrettigheter. Du er en fast ansatt med 0 % stillingsbrøk. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 25. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2016 Takk for oppklarende svar fra alle. Nei, Salvesen, spiller forsåvidt ingen rolle. Men av det jeg har erfart pleier det som regel å være en måned på typisk dagligvare/butikk jobber. Som Stigfjel sier, tiden er for å sikre ny kompetanse, og det pleier sjelden å være noe problem på slike arbeidssteder da det kryr av unge/studenter som kan ta over jobben som i utgangspunktet krever liten kompetanse. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Oppsigelsestiden er imidlertid vanligvis en vits for 0 %-ansatte. Siden man vanligvis ikke er forpliktet til å ta imot vakter kan man bare si nei til vakter i hele oppsigelsesperioden og bare ta de vaktene man allerede har takket ja til. 1 Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 25. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2016 Trodde jeg husket hva som stod i kontrakten, nå har jeg lest den litt bedre. Det står at "Ved oppsigelse for deltidsansatte eller vikarer gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 1 mnd. Faste ansettelser gjelder 3 måneder". I min beskrivelse av arbeid/stilling/tittel står det fast deltid. I tillegg er det som nevnt tidligere huket av for at jeg er fast ansatt. Da kommer det vell klart frem at det er 1 måned som gjelder også i mitt tilfelle? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Du kan påberope deg 1 måned, ja. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 25. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2016 Jaja, da var det en måned som jeg hadde sett for meg da Takk for svar i en egentlig helt unødvendig tråd. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Er arbeidsgiver grei så kan han la deg få gå på dagen, om det er det du ønsker Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 og det er også mulighet å ta ut evt. restferie i oppsigelsestiden. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 og det er også mulighet å ta ut evt. restferie i oppsigelsestiden. Dette er opp til arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå