Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelsestid

Läkerol

Anbefalte innlegg

Kunne enkelt og greit spurt arbeidsgiver, men dette vil jo automatisk føre til at han skjønner situasjonen, tenkte å vente litt. 

Står i arbeidskontrakten en kolonne om jeg er fast ansatt eller vikar. Det er her huket av som fast ansatt. Videre står det at oppsigelsestid for faste ansatte er 3 mnd. 

Ble ansatt som ekstrahjelp og har jobbet som dette hele arbeidstiden, med timelister. 

Spørsmålet er enkelt, er jeg fast ansatt og har 3 mnd oppsigelsestid selv om jeg bare er ekstrahjelp? Altså om det ikke er noen forskjell på en 100% ansatt og ekstrahjelp i spørsmålet om oppsigelsestid. 

I de fleste andre jobber og hva jeg kan se på nettet er det oftest vanligst med 1 måned. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne enkelt og greit spurt arbeidsgiver, men dette vil jo automatisk føre til at han skjønner situasjonen, tenkte å vente litt. 

Står i arbeidskontrakten en kolonne om jeg er fast ansatt eller vikar. Det er her huket av som fast ansatt. Videre står det at oppsigelsestid for faste ansatte er 3 mnd. 

Ble ansatt som ekstrahjelp og har jobbet som dette hele arbeidstiden, med timelister. 

Spørsmålet er enkelt, er jeg fast ansatt og har 3 mnd oppsigelsestid selv om jeg bare er ekstrahjelp? Altså om det ikke er noen forskjell på en 100% ansatt og ekstrahjelp i spørsmålet om oppsigelsestid. 

I de fleste andre jobber og hva jeg kan se på nettet er det oftest vanligst med 1 måned. 

Om kontrakten sier at du er fast ansatt så er du det. Og det her helt normalt med 3 måneder med fast ansettelese.

Lenke til kommentar

Om kontrakten sier at du er fast ansatt så er du det. Og det her helt normalt med 3 måneder med fast ansettelese.

Er vell ikke helt gjennomsnittlig normalt med 3 måneder oppsigelsestid for unge ekstrahjelper som jobber et par timer i uka på kveldstid? 

Lenke til kommentar

Er vell ikke helt gjennomsnittlig normalt med 3 måneder oppsigelsestid for unge ekstrahjelper som jobber et par timer i uka på kveldstid? 

Det spiller forsåvidt ingen rolle, det er det som står i din kontrakt som er gjeldene. 

Lenke til kommentar

Som sagt over, står det i kontrakten din at det er 3 mnd oppsigelsestid, så er det det som gjelder. Arbeidsgivere setter gjerne en sånn frist for å sikre kompetanseoverføring hvis en arbeidstaker sier opp, og for å ha tid til å områ seg for å ansette nytt personell. Det at du er fast ansatt er jo på en måte en fordel da du har et sterkt stillingsvern.

Lenke til kommentar

"Ekstrahjelp" er ingen stillingskategori i arbeidsmiljøloven. I arbeidsjus opererer man med to kategorier:

Ansettelsesforhold: Fast / Midlertidig / Innleid. Dette styrer oppsigelsestid mv.

Stillingsbrøk: 0 - 100 %, med 0 % da som at du ikke har en fast stillingsbrøk men er tilkallingshjelp. Dette styrer hel- og deltidsrettigheter.

Du er en fast ansatt med 0 % stillingsbrøk.

Lenke til kommentar

Takk for oppklarende svar fra alle. 

Nei, Salvesen, spiller forsåvidt ingen rolle. Men av det jeg har erfart pleier det som regel å være en måned på typisk dagligvare/butikk jobber. Som Stigfjel sier, tiden er for å sikre ny kompetanse, og det pleier sjelden å være noe problem på slike arbeidssteder da det kryr av unge/studenter som kan ta over jobben som i utgangspunktet krever liten kompetanse. 

Lenke til kommentar

Trodde jeg husket hva som stod i kontrakten, nå har jeg lest den litt bedre. 

Det står at "Ved oppsigelse for deltidsansatte eller vikarer gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 1 mnd. Faste ansettelser gjelder 3 måneder".

I min beskrivelse av arbeid/stilling/tittel står det fast deltid. I tillegg er det som nevnt tidligere huket av for at jeg er fast ansatt. 

Da kommer det vell klart frem at det er 1 måned som gjelder også i mitt tilfelle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...