Gå til innhold

Kablet hjemmenettverk i stedet for trådløst - smart eller bare idioti?

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Siden jeg vet litt om sikkerhet og trådløse nettverk så begynner jeg å lure på å legge all datatrafikk i hjemmet mitt gjennom kablet nettverk... Mobilen kan få kjøre på 4G da... (men ikke wifi, for å unngå stagefright viruset...) skal bare kjøre datatrafikk på mobilnettet med mobiltelefonen...

Blir dette bare en plage eller har det noe for seg? Og lar det seg overhodet gjøre? Kan man bruke hvilken router (kablet i dette tilfellet) man vil med hvilken som helst internettleverandør hvor de strekker en kabel (fiber eller annet) inn i huset ditt? Eller blir internettleverandøren "sur" eller insisterer på at du skal bruke deres router?

Tips og råd mottas med takk... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, om det er verdt bryet er jeg ikke helt enig i, er grenser for paranoia hvis en ikke holder på med mye snusk da *kremt*.

Du kan i teorien bruke hvilken router du vil, hvis du har en leverandør som leverer router + modem i ett kan den settes til non-wifi mode og evt. bare videresende nett til din router, ser ikke noen grunn til at du skal sette opp en separat router hvis du ikke skal bruke Wifi dog. 

Leverandørene bryr seg ikke om hvordan nettet ditt er satt opp utover kabel inn og deres modem. 

Lenke til kommentar

Som de før meg har på pekt. Så kan du bruke nesten hvilken som helst router. Du kan også skru av wifi. har du for få porter på routeren du har, så kan du bare øke antall porter med en svitsj. Men om det er verd bryet er en annen sak. Selv så har jeg bare skjult SSID på nettverket mitt. Da hindrer jeg andre i å hacke meg. (Hadde en tidligere nabo som prøvde seg jevnlig). Vet du ikke hva du leter etter så er det også vanskelig å finne. Men som sagt, man må prøve å begrense paranoia`n. Om noen med kunnskaper og iver nok vil inn på nettverket ditt så kommer de inn om de vil. Skal du forhindre det så må du dra pluggen ut av veggen og bare ha ett rent LAN... :innocent:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Takk for innspill folkens.  :hmm:  Mulig jeg er litt over the top paranoid men så filmen "algorithm" på youtube i går... grøss :omg:

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
-X7ENIANL, den 24 Jan 2016 - 22:52, sa:

Takk for innspill folkens  :hmm:  mulig jeg er litt over the top paranoid men så filmen "algorithm" på youtube i går... grøss :omg:

Kan fort bli nervøs av slikt ja. :)  Har en i min nærmeste familie som jobber med IT sikkerhet for NASA i USA. Han fortalte meg at jobben hans gikk ikke lengre ut på å hindre alle å komme inn på nettet deres. Men derimot å holde dem der så lenge at de fikk sporet dem opp. Så sikke blir man aldri. Da må du i så fall ha et "token ring" nettverk.

Lenke til kommentar

Dette er ett ypperlig tiltak, ikke på grunn av sikkerheten, men data stabiliteten og fremtidens databehov er du allerede godt rustet.

Men jeg vil si "Ja takk begge deler", sleng opp noen aksesspunkter rundt om i huset og du vil ha WiFi dekning når du trenger det, og en solid kablet backbone for fremtiden.

Når du trenger å støtte en nyere trådløs teknologi, så skifter du bare aksesspunktene, sparer deg en masse hodepiner i fremtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kablet nett gir høyere hastighet, så om du har en filserver og flere maskiner vil overføring mellom dem skje fortere. Wlan gir større fleksibilitet - og det er nok av sikkerhets tiltak å sette i gang. Du kan og bruke mac godkjenning, da vil ikkje andre enheter klare komme seg inn selv med passord.

Lenke til kommentar

Selv så har jeg bare skjult SSID på nettverket mitt. Da hindrer jeg andre i å hacke meg. (Hadde en tidligere nabo som prøvde seg jevnlig). 

Nei, dette hindrer absolutt ikke andre i å "hacke" deg.

Det finnes drøssevis av verktøy som enkelt viser SSID'en din selv om den er "skjult".

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kablet nett gir høyere hastighet, så om du har en filserver og flere maskiner vil overføring mellom dem skje fortere. Wlan gir større fleksibilitet - og det er nok av sikkerhets tiltak å sette i gang. Du kan og bruke mac godkjenning, da vil ikkje andre enheter klare komme seg inn selv med passord.

Feil, dei trenger bare å endre MAC adresse.

Lenke til kommentar

Selv så har jeg bare skjult SSID på nettverket mitt. Da hindrer jeg andre i å hacke meg. (Hadde en tidligere nabo som prøvde seg jevnlig). 

Det finnes drøssevis av verktøy som enkelt viser SSID'en din selv om den er "skjult".

Jeg bruker Incognito Mode i nettleseren, ingen skal få finne ut hva jeg driver å laster ned nei! 

/s

Lenke til kommentar

Jeg bruker Incognito Mode i nettleseren, ingen skal få finne ut hva jeg driver å laster ned nei! 

/s

Hjelper jo ikke noe det, bare er for lokalt logging det :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Takker for bekreftelse på at SSID ikke er umulig å finne selv når den er "skjult" og at MAC-adresser kan spoofes :)

Men kan jeg kjøre flere ting samtidig på en svitsj med la oss si 5-8 enheter som blir "svitsjet" inn i samme kontakt på routeren? Eller vil jeg da få problemer med å kjøre de tingene samtidig? Og kan jeg bruke en hvilken som helst powered nettverksadapter med chromecast (neppe aktuell problemstilling da jeg heller vil overføre med HDMI kabler mellom de enhetene jeg vil koble til TV, som Playstation4 og PC'er og heller unngå å caste...) eller må jeg bruke google sin egen nettverksadapter som kun fås kjøpt fra google store?

Lenke til kommentar

Switcher er jo laget for å ha flere enheter tilkoblet ett nettverk.

Siden du er litt grønn så må jeg si dette, enhetene vil jo dele på båndbredden du har inn til switchen dog, så det å dundre filkopiering på alle klientene samtidig vil ikke gi deg noen fantastisk overføringshastighet, men det vil funke.

I gamle dager hadde vi huber, hvor alt gikk til helvete når du koblet på for mange enheter, heldigvis er de dagene for lengst forbi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...