Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Baderomsvifte går kun når lyset er på

Anbefalte innlegg

fikk nylig på plass ny baderomsvifte da den gamle har vært gåen siden jeg flyttet inn. Den har fukt sensor, men det er koblet slik at den kun går når lyset er på. Jævlig bakvendt. Også er den er selvfølgelig rimelig bråkete.

Er det en enkel sak for elektriker å få koblet den om slik at den når kun når lyset er av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Be om å få lysbryteren på varmtvannskrana på vasken!

Uøkonomisk, man må da velge kaldtvannet :D

Men, her er jo åpenbart vifta koblet på samme strøm som lyset, ring en elektriker så fikser han det.

Hvor enkelt det er spørs jo på hvordan det er koblet og hvor lett det er å komme til.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

fikk nylig på plass ny baderomsvifte da den gamle har vært gåen siden jeg flyttet inn. Den har fukt sensor, men det er koblet slik at den kun går når lyset er på. Jævlig bakvendt. Også er den er selvfølgelig rimelig bråkete.

Er vel en grei måte å koble på og det er mye brukt. Da går vifta når badet/wc er i bruk. Fjerner lukt og fukt. Ved dusjing, bør lyset stå på en stund, til vifta stopper.

Overhør bråket fra vifta, eller kjøp en som ikke bråker.

Hvorfor skal du slå av lyset da? Det gjør jeg aldri.Det er ingen ting å spare, hvis oppvarmingen er elektrisk og det er styrt av en thermostat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan enkelt bytte ut lysbryteren med en todelt en, slik at den ene går til lyset, og den andre til vifta. Dette er vel noe en elektriker egentlig skal fikse..

Du kan også få timere som gjør at vifta går i x min etter at du aktiverer det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

grunnen til at det er gjort slik er pga. at "alt" på bad med få unntak skal ha 2polt brudd

siden det er koblet slik regner jeg med at du kun har en bryter"en boks".

det finnes dessverre ikke brytere som er todelt med 2p brudd på begge kun 1+2p da dette ikke kan brukes og det bare er ett hull blir det koblet slik for enkelhets skyld.

om du kan fikse på det kommer ann på om du har solide trevegger eller gips.

har du gips kan en elektriker enkelt sette inn en til boks, men er det trevegg tar det så lang tid at det ikke er vert det kostnadsmessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...